IBPP4/443-172/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-172/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w jego części podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w jego części podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym do zadań własnych powiatu należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej.

Powiat zrealizował projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Regionalnego Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. "..." i w dniu 20 stycznia 2011 r. złożył końcowy wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie ww. projektu.

Wyremontowany budynek oraz zakupione wyposażenie będą służyć uczniom szkoły ponadgimnazjalnej i nie będą służyły do generowania czynności podlegających opodatkowaniu.

Właścicielem omawianego projektu inwestycyjnego będzie Powiat, nie uzyskał i nie będzie uzyskiwał z tego tytułu przychodów oraz nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z szkolnictwem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Powiatowi przysługuje możliwość odliczenia w całości lub w jego części podatku naliczonego VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Powiat jest organem władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług i nie jest uznany za podatnika w zakresie realizowania tych zadań.

Projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi i nie będzie generował dochodów dla Powiatu, dlatego towary (materiały) i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną Powiatu, a więc nie będzie miał zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej i pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Powiat zrealizował projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Regionalnego Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. "...".

Wskazano, że wyremontowany budynek oraz zakupione wyposażenie będą służyć uczniom szkoły ponadgimnazjalnej i nie będą służyły do generowania czynności podlegających opodatkowaniu.

Powiat nie uzyskał i nie będzie uzyskiwał z tego tytułu przychodów oraz nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z szkolnictwem.

Analiza zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy wskazuje, że nabywane towary i usługi pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny. W treści wniosku podano, że towary (materiały) i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną Powiatu.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy (Powiatowi) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie miał zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną Powiatu czyli związane są z wykonywaniem czynności, które nie dają podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W niniejszej interpretacji organ nie wypowiada się w zakresie wskazania przez Wnioskodawcę, że w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa nie jest uznany za podatnika na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl