IBPP4/443-1717/10/KG - Uprawnienie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu rozbudowy i modernizacji szpitalnej bezpiecznej i szerokopasmowej sieci komputerowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1717/10/KG Uprawnienie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu rozbudowy i modernizacji szpitalnej bezpiecznej i szerokopasmowej sieci komputerowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital Wojewódzki świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 symbol PKWiU ex 85 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W roku 2010 Szpital otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach Działania 2.1 "Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT". Zgodnie z umową o dofinansowanie Szpital zobowiązany jest składać corocznie do Instytucji Zarządzającej zaświadczenie z organu podatkowego określające czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Szpital Wojewódzki jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r. z tytułu wynajmu lokali hotelowych oraz wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gastronomicznej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu.

Celem zrealizowanego projektu jest poprawa jakości świadczonych usług medycznych dla pacjentów poprzez tworzenie infrastruktury zapewniającej integralność i poufność danych oraz szybką i stabilną pracę systemów komputerowych, oraz rozwój i poprawę dostępności usług w zakresie ochrony zdrowia, tj. zwiększenie zakresu oraz jakości świadczeń zdrowotnych głównie z zakresu e-zdrowie.

Przedmiotem projektu zrealizowanego w ramach Działania 2.1 "Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT" jest rozbudowa i modernizacja szpitalnej bezpiecznej i szerokopasmowej sieci komputerowej pt. "...".

Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, na zakupionym sprzęcie Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85 PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Wydatki poniesione w związku zrealizowanym projektem zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital.

Przedmiotem projektu była rozbudowa i modernizacja szpitalnej bezpiecznej i szerokopasmowej sieci komputerowej. Zakupione w wyniku projektu mienie jest własnością Szpitala i stanowi środek trwały Szpitala.

W ramach projektu Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca (Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej), ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w ramach zrealizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które według polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są sklasyfikowane w dziale 85 i z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Przy świadczeniu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków.

Rozbudowana sieć informatyczna służy do wykonywania usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), tym samym Wnioskodawca uważa, ze nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach projektu pn. "...".

Przed realizacją projektu Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną nr IBPP4/443-544/10/JP z dnia 21 czerwca 2010 r. w brzmieniu, że stanowisko Szpitala jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pt. "..." w ramach Działania 2.1 "Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT".

Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, na zakupionym sprzęcie Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85 PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ jak sam wskazał Wnioskodawca, są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowanych w dziale 85 PKWiU, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT (PKWiU 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. wydzierżawienia zakupionego sprzętu lub wykorzystania go do czynności podlegających opodatkowaniu), udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl