IBPP4/443-1713/10/JP - Uprawnienie powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu udzielenia pomocy stypendialnej uczniom szkół ponadgimnazjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1713/10/JP Uprawnienie powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu udzielenia pomocy stypendialnej uczniom szkół ponadgimnazjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 16 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu nr... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu nr....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat jest beneficjentem Działania 2.2 Wyrównywanie Szans Edukacyjnych poprzez Programy Stypendialne.

Projekty dotyczyły udzielenia pomocy stypendialnej uczniom i studentom, zgodnie z zasadami programu i umów o dofinansowanie projektów.

Ww. projekty były realizowane w latach 2005-2007.

W ramach ZPORR realizowano projekt nr....

Realizując projekt nr..., zgodnie ze szczegółowymi kosztorysami projektu i harmonogramem wydatków, wypłacano stypendia uczniom szkół ponadgimnazjalnych. W ramach projektu dokonano również zakupu materiałów biurowych oraz poniesiono wydatki na przeprowadzenie audytu zewnętrznego projektu, a także na ogłoszenia prasowe po zakończeniu jego realizacji.

Podatek VAT naliczony w każdym zakupie został uznany za wydatek kwalifikowalny przez instytucję wdrażającą (Urząd Marszałkowski). Projekt był realizowany przez Powiat jako jednostkę samorządu terytorialnego

W odniesieniu do wymienionego projektu zakupy towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Urząd Marszałkowski zwrócił się z prośbą do Powiatu o aktualizację oświadczeń dotyczących kwalifikowalności podatku VAT do dnia 31 grudnia każdego roku w okresie 5 lat od zakończenia realizacji projektu, przekazania zaświadczenia z urzędu skarbowego określającego status podatnika VAT oraz informacji, czy w odniesieniu do danego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części. Podstawę do zobowiązania beneficjentów do spełnienia zaktualizowanych wymogów dotyczących kwalifikowalności podatku VAT stanowi umowa o dofinansowanie projektu, która zawieraja postanowienia dotyczące obowiązku przedstawiania na żądanie instytucji wdrażającej wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu w wyznaczonym przez nią terminie. Ponieważ umowa obowiązuje nie tylko w okresie realizacji projektu, ale tak długo jak istnieją prawa i obowiązki z niej wynikające, a przepisy regulujące problematykę podatku VAT przewidują możliwość korygowania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ciągu 5 lat od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku należnego, to należy uznać, że uprawnienie do zaliczenia podatku VAT do wydatków kwalifikowalnych może podlegać weryfikacji przez cały ten okres.

W lipcu br. Powiat wystąpił z wnioskiem o zarejestrowanie podmiotu - Powiat - jako podatnika VAT. Do tej pory Powiat posługiwał się NIP:. wystawionym na Starostwo Powiatowe, ponieważ Powiat nie był zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie posiadał odrębnego NIP. Starostwo Powiatowe, jako jednostka służąca do realizacji zadań Powiatu, nie jest jednak odrębnym podmiotem prawa, tym samym beneficjentem wszystkich projektu był Powiat jako osoba prawna. 3 sierpnia 2010 r. Powiat został zarejestrowany jako podatnik VAT i otrzymał własny nr NIP:.., który obowiązuje w obrocie prawnym i na który aktualnie wystawiane są wszystkie faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Powiat jako beneficjenta projektu... w odniesieniu do tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym). Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej, czyli realizuje m.in. zadania udzielania pomocy uczniom i studentom z marginalizowanych terenów, będących w trudnej sytuacji materialnej, mającej na celu wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne.

Powiat jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cytowanej ustawy - kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powiat realizując projekt stypendialny nr..., jako jego beneficjent nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części, nabywane towary nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dlatego w przedmiotowej sytuacji nie zachodzi przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jaką jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem Działania 2.2 Wyrównywanie Szans Edukacyjnych poprzez Programy Stypendialne.

Projekty, dofinansowane w ramach ZPORR, dotyczą udzielania pomocy stypendialnej.

Projekty były realizowane w latach 2005-2007.

Realizacja projektu nr..., będącego przedmiotem wniosku, polega na wypłacaniu stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych. W ramach projektu dokonano również zakupu materiałów biurowych oraz poniesiono wydatki na przeprowadzenie audytu zewnętrznego projektu, a także na ogłoszenia prasowe po zakończeniu jego realizacji.

Z treści wniosku wynika, iż dokonane w ramach projektu zakupy towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest niewątpliwy i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części, należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2. ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl