IBPP4/443-170/10/JP - Prawo jednostki organizacyjnej gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu, bez względu na źródło jego finansowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-170/10/JP Prawo jednostki organizacyjnej gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu, bez względu na źródło jego finansowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 11 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu źródła finansowania inwestycji pn. "..." na prawo do odliczania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu źródła finansowania inwestycji pn. "..." na prawo do odliczania podatku VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej jest jednostką organizacyjną Gminy. Od roku 1996 jest zarejestrowanym podatnikiem VAT - czynnym, co miesiąc składa deklarację VAT-7.

Zakład świadczy usługi w zakresie:

* rozprowadzania wody symbol PKWiU 41.00.20,

* gospodarki ściekami symbol PKWiU 90.00.11,

* usługi pogrzebowe symbol PKWiU 93.03.03,

* opróżnianie szamb symbol PKWiU 90.00.12.

W przyszłości zakład będzie realizował inwestycję pn. "...".

Środki na to zadanie Wnioskodawca otrzyma z Gminy, która przekaże je w formie dotacji. Gmina na ten cel zaciągnie kredyt i otrzyma środki unijne z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 2 lutego 2010 r. nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji pn. "..." są w całości związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy źródło finansowania wpływa na prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, źródło finansowania zakupu nie wpływa na prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Aby odliczyć VAT naliczony z tytułu zakupu muszą być spełnione łącznie 3 warunki:

1.

podatnik musi być czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT (art. 15 ustawy o VAT),

2.

zakup musi mieć bezpośredni związek z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych VAT,

3.

zakup powinien być udokumentowany fakturą VAT wystawioną przez dostawcę.

Artykuł 88 ustawy o podatku VAT ust. 1 pkt 2 - wnioskując w przyszłości wydatki zostaną zaliczone do kosztu uzyskania przychodu (zostanie przyjęty środek trwały i będzie naliczana amortyzacja).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować inwestycję pn. "...".

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy. Od roku 1996 jest zarejestrowanym podatnikiem VAT - czynnym, co miesiąc składa deklarację VAT-7.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji pn. "..." są w całości związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Środki na sfinansowanie ww. zadanie Wnioskodawca otrzyma z Gminy w formie dotacji. Wnioskodawca wskazał, iż Gmina na ten cel zaciągnie kredyt oraz otrzyma środki unijne z "".

Na bazie tak przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego pojawiły się wątpliwości Wnioskodawcy czy źródło finansowania zakupów związanych z realizacją projektu wpływa na prawo odliczenia VAT naliczonego.

Należy podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Należy jednocześnie zauważyć, że ustawodawca w żaden sposób nie uzależnił prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła pochodzenia środków, które są przeznaczone na zakup towarów i usług. Istotnym jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt omawianej sprawy należy stwierdzić, że wszystkie ww. warunki dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT zostały spełnione:

* Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,

* nabywane towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę,

* nabywane towary i usługi będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

wobec powyższego, w związku z realizacją przedmiotowego projektu, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT (w całości), bez względu na źródło finansowania projektu.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego - został uchylony.

Wobec powyższego od dnia 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego nie pozostaje w związku z możliwością zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym źródło finansowania zakupu nie wpływa na prawo do odliczenia VAT naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl