IBPP4/443-1698/10/EJ - Odliczenie podatku VAT w związku ze zrealizowaniem projektu szkoleń językowych dla pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1698/10/EJ Odliczenie podatku VAT w związku ze zrealizowaniem projektu szkoleń językowych dla pracowników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku ze zrealizowanym projektem polegającym na przeprowadzeniu szkoleń językowych dla pracowników Urzędu Gminy i pracowników jednostek organizacyjnych Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku ze zrealizowanym projektem polegającym na przeprowadzeniu szkoleń językowych dla pracowników Urzędu Gminy i pracowników jednostek organizacyjnych Gminy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działając poprzez Urząd Gminy zrealizował w okresie od 15 grudnia 2004 r. do dnia 31 stycznia 2007 r. projekt polegający na zrealizowaniu szkoleń językowych dla pracowników Urzędu Gminy i pracowników jednostek organizacyjnych Gminy. Projekt ten uzyskał współfinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego - priorytet: Wzmocnienie zasobów Ludzkich w Regionach. Projekt ten miał niedochodowy charakter. Problematyczne było zakwalifikowanie podatku VAT jako wydatek kwalifikowany - możliwy do współfinansowania ze środków europejskich. Według zasad Europejskiego Funduszu Społecznego wydatek można uznać za kwalifikowany, gdy został poniesiony w całości przez Beneficjenta i nie ma możliwości jego odzyskania w trakcie realizacji projektu i w czasie 5-ciu lat po. W trakcie realizacji projektu podatek VAT nie był kwestionowany jako wydatek kwalifikowany. Urząd Gminy zobowiązał się do dostarczenia dokumentów potwierdzających niemożność odzyskania VAT-u. Z uwagi na fakt, że właściwy Urząd Skarbowy nie może wydać zaświadczenia czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczania podatku VAT w całości lub w części Urząd Gminy zwraca się o interpretację indywidualną w tej sprawie.

W piśmie z dnia 3 lutego 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że szkolenia językowe przygotowano dla pracowników Urzędu Gminy i jej jednostek organizacyjnych oraz nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum. Zakres wydatków związanych z projektem obejmował szkolenia językowe wraz z niezbędnymi do nauki podręcznikami oraz zakup wyposażenia w postaci tablic oraz komputera niezbędnych do prowadzenia zajęć i promocji projektu. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, nie generowały dla Gminy sprzedaży - projekt nie generował przychodu dla Wnioskodawcy. Uczestnicy korzystali z nich nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Urząd Gminy (bądź Gmina) ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina działając poprzez Urząd Gminy w celu realizacji swych ustawowych bądź statutowych zadań kreuje dobra publiczne, których realizacja z uwagi na niekomercyjny ich charakter powoduje niemożność obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony. Do realizowanego projektu nie ma zatem możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Nadmienić należy, że powyższe uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., jak i w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. przepisie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina zrealizowała projekt polegający na przeprowadzeniu szkoleń językowych dla pracowników Urzędu Gminy i pracowników jednostek organizacyjnych Gminy. Zakres wydatków związanych z projektem obejmował szkolenia językowe wraz z niezbędnymi do nauki podręcznikami oraz zakup wyposażenia w postaci tablic oraz komputera niezbędnych do prowadzenia zajęć i promocji projektu. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, nie generowały dla Gminy sprzedaży - projekt nie generował przychodu dla Wnioskodawcy. Uczestnicy korzystali z nich nieodpłatnie.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca (tj. Gmina ani obsługujący ją Urząd Gminy) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby projektu (tablice oraz komputer) nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności wykorzystywania towarów do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl