IBPP4/443-1691/09/AŚ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „Kurs języka angielskiego – podniesienie kwalifikacji pracowników z obszarów wiejskich”.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1691/09/AŚ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „Kurs języka angielskiego – podniesienie kwalifikacji pracowników z obszarów wiejskich”.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 29 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "Kurs języka angielskiego - podniesienie kwalifikacji pracowników z obszarów wiejskich" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "Kurs języka angielskiego - podniesienie kwalifikacji pracowników z obszarów wiejskich".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-1691/09/AŚ z dnia 14 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. "Kurs języka angielskiego - podniesienie kwalifikacji pracowników z obszarów wiejskich".

Realizacja projektu miała miejsce w okresie od 8 maja 2006 r. do 22 czerwca 2007 r. Zajęcia kursu realizował wybrany przez Gminę wykonawca usługi (szkoła językowa).

Projekt był finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa zgodnie z umową zawartą w dniu 2 czerwca 2007 r. o dofinansowanie projektu.

Całość kosztów projektu tj. 52.375,20 PLN w tym podatek VAT zostało objęte dofinansowaniem jako koszty kwalifikowane.

W ramach projektu ponoszono następujące rodzaje kosztów:

1.

koszt prowadzenia zajęć w ramach kursu

2.

koszt materiałów biurowych dla uczestników

3.

koszt korzystania z pomieszczeń szkoły

4.

koszty promocji

5.

koszty ubezpieczenia uczestników

6.

koszty powiadamiania uczestników pocztą (znaczki pocztowe).

W związku z realizowanym projektem nie była prowadzona działalność związana ze sprzedażą opodatkowaną, nie był też osiągany zysk.

W piśmie z dnia 20 stycznia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Projekt był realizowany w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w zakresie art. 7 ust. 1 pkt 8 edukacja publiczna, a twory i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizowanego projektu nie miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "Kurs języka angielskiego - podniesienie kwalifikacji pracowników z obszarów wiejskich" istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części w stosunku do zrealizowanego zadania polegającego na organizacji kursu języka angielskiego dla mieszkańców, ponieważ wydatki ponoszone w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Gmina, będąca podatnikiem podatku VAT od czynszów, dzierżawionych gruntów, wynajmu lokali mieszkalnych i pod działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projektu pn. "Kurs języka angielskiego - podniesienie kwalifikacji pracowników z obszarów wiejskich".

Realizacja projektu miała miejsce w okresie od 8 maja 2006 r. do 22 czerwca 2007 r. Zajęcia kursu realizował wybrany przez Gminę wykonawca usługi (szkoła językowa).

W ramach projektu ponoszono następujące rodzaje kosztów:

1.

koszt prowadzenia zajęć w ramach kursu

2.

koszt materiałów biurowych dla uczestników

3.

koszt korzystania z pomieszczeń szkoły

4.

koszty promocji

5.

koszty ubezpieczenia uczestników

6.

koszty powiadamiania uczestników pocztą (znaczki pocztowe).

Z treści wniosku wynika, że projekt realizowany był na rzecz mieszkańców, a w związku z jego realizacją nie był osiągany zysk.

Projekt był realizowany w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie art. 7 ust. 1 pkt 8 edukacja publiczna, a twory i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizowanego projektu nie miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi VAT.

W oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl