IBPP4/443-1685/11/UH - Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z wydatkami dokonywanymi ze środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1685/11/UH Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z wydatkami dokonywanymi ze środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej zakup towaru związany z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej zakup towaru związany z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 grudnia 2011 r. znak: IBPP4/443-1685/11/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego (uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2011 r.):

Wnioskodawca - działa na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7 do odpowiedniego dla swojej siedziby organu podatkowego oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, a rachunkowość prowadzi wg rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca otrzymał ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich dofinansowanie na realizację operacji z zakresu małych projektów pn. "..." w ramach działania 413 "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Wniosek o przyznanie pomocy złożony został 10 czerwca br. a umowa przyznania pomocy została zawarta w dniu 7 listopada br. W ramach przedmiotowego projektu została zakupiona kompletna instalacja solarna, która została zainstalowana w obiekcie należącym do Wnioskodawcy na potrzeby prowadzonej nieodpłatnej działalności kulturalnej i warsztatowej.

Poniesionym kosztem w przedmiotowym projekcie (uwzględnionym w zestawieniu rzeczowo-finansowym we wniosku o płatność ostateczną) jest zakup kompletnej instalacji solarnej niezbędnej do realizacji zadania. Za dokonanie tego zakupu zgodnie z przygotowanym zamówieniem wystawiona została faktura VAT, w której Wnioskodawca został wskazany jako nabywca. Faktura dokumentująca zakupy w ramach realizacji projektu, o której mowa w całości w wartości brutto uwzględniona została w kosztach kwalifikowanych w składanym wniosku o płatność ostateczną w Urzędzie Marszałkowskim Województwa.

Wnioskodawca w związku z zakończoną realizacją wskazanej w treści operacji obecnie wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o refundację poniesionych wydatków w ramach wskazanego projektu, przedstawiając wszystkie wydatki kwalifikowane w wartościach brutto tj. zawierające zapłacony podatek VAT. To znaczy Wnioskodawca wliczył podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku do kosztów kwalifikowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 grudnia 2011 r.:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 grudnia 2011 r.:

Zdaniem Wnioskodawcy (jako podmiotu nie będącego czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzącego działalności gospodarczej, świadczącego wszystkie usługi społecznie) nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że ma prawo do wliczenia podatku VAT do wydatków kwalifikowanych w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia tj. możliwy do współfinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca otrzymał ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich dofinansowanie na realizację operacji z zakresu małych projektów pn. "..." w ramach działania 413 "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

W ramach przedmiotowego projektu została zakupiona kompletna instalacja solarna, niezbędna do realizacji zadania, która została zainstalowana w obiekcie należącym do Wnioskodawcy na potrzeby prowadzonej nieodpłatnej działalności kulturalnej i warsztatowej.

Zakup ten został udokumentowany fakturą VAT na której jako nabywca widnieje Wnioskodawca.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup kompletnej instalacji solarnej związany z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności w sytuacji gdy Wnioskodawca zarejestruje się jako podatnik VAT czynny.

Ponadto tut. organ nadmienia, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym potraktowano jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl