IBPP4/443-1683/10/JP/

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1683/10/JP/

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika jest beneficjentem dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach projektów dotyczących działalności dydaktycznej i realizowanych zgodnie z zawartymi umowami. Wnioskodawca został zobowiązany przez instytucje pośredniczące do przysłania zaświadczenia dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektów. Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "...".

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010 r. wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

Okres realizacji projektu to: 1 styczeń 2009 r. - 31 grudzień 2009 r.

Celem projektu jest tworzenie kultury przedsiębiorczości, szczególnie poprzez ułatwianie wymiany doświadczeń i narzędzi, które okazały się komuś i gdzieś przydatne, tzw. DOBRE PRAKTYKI.

W ramach projektu przewiduje się podjęcie następujących działań:

1.

BIZNES W TEORII I PRAKTYCE - opublikowanie 25 wkładek na łamach. Wkładki będą zawierać prezentację postaw osób przedsiębiorczych, analizę branż gospodarki, akcję ABC Przedsiębiorczości, konkurs...,

2.

WIDOCZNI W REGIONIE - prowadzenie na terenie woj. akcji promocyjnej, tzw. reklamy płotowej, polegającej na umieszczeniu siatek reklamowych prezentujących treści spójne z celami projektu,

3.

NA PRZESZPIEGACH - zorganizowanie w ramach obchodów "" wyjazdu studyjnego dla najbardziej aktywnych uczestników konkursu "Akademia Przedsiębiorczości"

4.

TROPEM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - zorganizowanie rajdów pieszych połączonych z warsztatami przedsiębiorczości,

5.

NIEZBĘDNIK PRZEDSIĘBIORCY - wydanie biuletynu informacyjnego podsumowującego projekt,

6.

PROMOCJA I UPOWSZECHNIANIE REZULATÓW PROJEKTU,

7.

ZARZĄDZANIE I MONITORING PROJEKTU,

8.

ZAMKNIĘCIE PROJEKTU.

Partnerem projektu jest sp. z o.o - wydawca gazety.

Rezultaty "twarde":

* 25 opublikowanych wkładek na łamach gazety,

* 30 miejsc objętych akcją reklamy płotowej,

* 1 zorganizowany zagraniczny wyjazd studyjny,

* 2 zrealizowane rajdy przedsiębiorczości,

* 1 wydany biuletyn "Niezbędnik Przedsiębiorcy",

* 1 rozbudowana strona internetowa na potrzeby projektu.

Zakładane rezultaty "miękkie" projektu to:

* wzrost zainteresowania przedsiębiorczością (wzrost kultury przedsiębiorczości) w województwie, czego efektem będzie zwiększenie liczby nowopowstałych mikroprzedsiebiorstw w regionie,

* podniesienie poziomu wiedzy i czytelników gazety i uczestników inicjatyw w projekcie,

* zmniejszenie poczucia niepewności i strachu związanego z zakładaniem firmy,

* zwiększenie ogólnej wiedzy o działających w regionie instytucjach wspierających przedsiębiorczość,

* zwiększenie zainteresowania pozyskiwaniem środków unijnych na zakładanie i rozwój przedsiębiorstwa,

* intensyfikacja przepływu informacji o inicjatywach wspierających przedsiębiorczość w regionie,

* upowszechnianie i tworzenie społeczeństwa informacyjnego poprzez wykorzystanie prasy o zasięgu regionalnym i innowacyjnych form reklamy.

Monitorowanie prowadzone będzie w oparciu o zapisy systemu monitorowania realizacji projektów Politechniki.

Ze względu na promocyjno-upowszechniający charakter projektu grupa Beneficjentów Ostatecznych będzie niezwykle liczna i reprezentująca przekrój całego społeczeństwa regionu (mieszkańcy woj. - czytelnicy gazety).

Dodatkowo pewne działania w projekcie pozwolą wyodrębnić grupy BO, w tym uczestników wyjazdu studyjnego (20 osób) czy uczestników warsztatów (60 osób).

Osoby te zostaną rekrutowane jako grupy kwalifikujące się do wsparcia w ramach przedmiotowego działania, czyli osoby zdeterminowane, zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą (przyszłe rekiny biznesu). Rekrutacja będzie miała postać konkursu. Wśród uczestników akcji "..." - konkurs na łamach gazety, zostaną wyłonione osoby, które zdobyły najwyższą liczbę punktów cząstkowych odpowiadając na poszczególne pytania. Uczestnictwo w wyjeździe studyjnym czy warsztatach z praktykami biznesu będzie stanowiło formę nagrody za udział w konkursie, a także stanie się okazją do zdobycia wiedzy i doświadczenia.

Beneficjenci będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie.

Projekt będzie miał charakter promocyjno-upowszechniający.

W ramach projektu Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na:

* publikacje wkładek do gazety (druk, inwertowanie, skład komputerowy)

* ogłoszenia prasowe,

* dzierżawę miejsc do reklamy płotowej,

* projekt, produkcję i montaż siatek reklamowych,

* usługi transportu, zakwaterowania i wyżywienia,

* usługi tłumaczeniowe,

* wynajem sal,

* wynagrodzenia dla ekspertów szkoleniowych,

* skład i druk biuletynu informacyjno-promocyjnego,

* rozbudowę strony internetowej projektu (umowa cywilno-prawna),

* zakup materiałów promocyjnych,

* emisję spotu reklamowego w tv,

* zakup materiałów do archiwizacji dokumentacji projektowej.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010 r. Projekt realizowany jest wspólnie z podziałem na zadania dla Lidera i Partnera.

Liderem projektu jest Politechnika, celem której jest tworzenie kultury przedsiębiorczości, szczególnie poprzez ułatwianie wymiany doświadczeń i narzędzi, które okazały się już komuś i gdzieś przydatne, tzw. dobre praktyki.

Partnerem projektu jest sp. z o.o. (wydawca gazety - największego dziennika regionalnego), partner posiada doświadczenie w zakresie badań obejmujących zasięgiem cały region.

Faktury wystawiane są na Lidera oraz ogólny nadzór nad całością sprawuje Lider.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów do projektu bądź otrzymać jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów do projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia zrealizował projekt pn. "...".

Okres realizacji projektu to: 1 styczeń 2009 r. - 31 grudzień 2009 r.

Projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Celem projektu jest tworzenie kultury przedsiębiorczości, szczególnie poprzez ułatwianie wymiany doświadczeń i narzędzi, które okazały się komuś i gdzieś przydatne, tzw. DOBRE PRAKTYKI.

Rezultaty "twarde":

* 25 opublikowanych wkładek na łamach gazety,

* 30 miejsc objętych akcją reklamy płotowej,

* 1 zorganizowany zagraniczny wyjazd studyjny,

* 2 zrealizowane rajdy przedsiębiorczości,

* 1 wydany biuletyn "Niezbędnik Przedsiębiorcy",

* 1 rozbudowana strona internetowa na potrzeby projektu.

Zakładane rezultaty "miękkie" projektu to:

* wzrost zainteresowania przedsiębiorczością (wzrost kultury przedsiębiorczości) w woj., czego efektem będzie zwiększenie liczby nowopowstałych mikroprzedsiebiorstw w regionie,

* podniesienie poziomu wiedzy i czytelników gazety i uczestników inicjatyw w projekcie,

* zmniejszenie poczucia niepewności i strachu związanego z zakładaniem firmy,

* zwiększenie ogólnej wiedzy o działających w regionie instytucjach wspierających przedsiębiorczość,

* zwiększenie zainteresowania pozyskiwaniem środków unijnych na zakładanie i rozwój przedsiębiorstwa,

* intensyfikacja przepływu informacji o inicjatywach wspierających przedsiębiorczość w regionie,

* upowszechnianie i tworzenie społeczeństwa informacyjnego poprzez wykorzystanie prasy o zasięgu regionalnym i innowacyjnych form reklamy.

Monitorowanie prowadzone będzie w oparciu o zapisy systemu monitorowania realizacji projektów Politechniki. Grupa Beneficjentów Ostatecznych będzie niezwykle liczna i reprezentująca przekrój całego społeczeństwa regionu (mieszkańcy woj. - czytelnicy gazety).

Dodatkowo pewne działania w projekcie pozwolą wyodrębnić grupy BO, w tym uczestników wyjazdu studyjnego (20 osób) czy uczestników warsztatów (60 osób).

Beneficjenci będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie.

Projekt będzie miał charakter promocyjno-upowszechniający.

W ramach projektu Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na:

* publikacje wkładek do gazety (druk, inwertowanie, skład komputerowy)

* ogłoszenia prasowe,

* dzierżawę miejsc do reklamy płotowej,

* projekt, produkcję i montaż siatek reklamowych,

* usługi transportu, zakwaterowania i wyżywienia,

* usługi tłumaczeniowe,

* wynajem sal,

* wynagrodzenia dla ekspertów szkoleniowych,

* skład i druk biuletynu informacyjno-promocyjnego,

* rozbudowę strony internetowej projektu (umowa cywilno-prawna),

* zakup materiałów promocyjnych,

* emisję spotu reklamowego w tv,

* zakup materiałów do archiwizacji dokumentacji projektowej.

Faktury wystawiane są na Lidera (Wnioskodawca).

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego przyjęto, że towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby projektu pn. "..." nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż beneficjenci ostatecznie będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie, publikacje (wkładki do gazety) również będą nieodpłatne, a ze strony www. nie będą czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia czynności opodatkowanych VAT. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl