IBPP4/443-168/13/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-168/13/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 9 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawcą jest A spółka z o.o. z siedzibą w B. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Od maja planuje rozpocząć współpracę z podmiotem zagranicznym w zakresie obrotu kodami doładowującymi do sieci komórkowych.

Od polskich firm będzie kupowała elektroniczne kody doładowujące w postaci ciągów 14 lub 16 cyfr. Dowodem zakupu będą faktury VAT. Kody doładowujące są obłożone stawką 23% VAT.

Zakupione kody doładowujące Wnioskodawca będzie następnie odsprzedawał firmie zarejestrowanej w Hong Kongu. Nabywca, posiada siedzibę oraz biuro operacyjne w Hong Kongu. Jednym z członków zarządu oraz wspólników Nabywcy jest osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie. Kody będą przesyłane drogą elektroniczną (jako ciągi cyfr zapisane w plikach zaszyfrowanych hasłem) do biura Nabywcy lub bezpośrednio na jego serwer. Dowodem sprzedaży będą faktury VAT.

Faktura VAT wystawiana będzie Nabywcy w kwocie netto. Na fakturze zostanie dopisana klauzula "odwrotne obciążenie". Celem uniknięcia różnic kursowych płatności za wystawione faktury Nabywca z Hong Kongu ureguluje przelewem ze swojego konta prowadzonego w jednym z banków na terenie Polski.

Wskutek przewidywanego wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, Wnioskodawca zwróci się do urzędu skarbowego o zwrot nadwyżki podatku VAT zawierającej m.in. podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących zakup tych kodów doładowujących od jej polskich kontrahentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż kodów doładowujących do telefonii komórkowej (kodów prepaid) firmie zarejestrowanej i posiadającej siedzibę w Hong Kongu, (której członkiem zarządu i jednym ze wspólników jest obywatel Polski, posiadającej rachunek bankowy na terenie Polski) podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia usługi na rzecz podatnika jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada siedzibę. Firma, której sprzedaje ona kody jest zarejestrowana i posiada siedzibę w Hong Kongu. Hong Kong, jest więc miejscem świadczenia przez nią usług sprzedaży kodów doładowujących. W konsekwencji sprzedaż kodów doładowujących prepaid firmie z Hong Kongu, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Nieistotnymi wydają się być okoliczności udziałów obywatela Polski w organach Nabywcy ani posiadanie przez Nabywcę z Hong Kongu rachunku bankowego w Polsce.

Stanowisko to, zdaniem Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w treści interpretacji indywidualnych: PP/443-69-1/06 oraz ILPP4/443-652/11-2/EWW. W tej ostatniej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, iż kluczowym w przypadku podatku VAT jest miejsce świadczenia usługi, którym w przedmiotowej sprawie jest bezspornie Hong Kong.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług" ustawy o VAT, w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika.

Stosownie do art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko na potrzeby ustalenia miejsca świadczenia usług.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podatników wyrażona została w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

I tak, w myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy o VAT).

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć sprzedaż elektronicznych kodów doładowujących w postaci ciągów 14 lub 16 cyfr na rzecz firmy, która posiada siedzibę i biuro operacyjne w Hong Kongu. Kody doładowujące Wnioskodawca będzie zakupywał od polskich firm na podstawie faktur VAT z naliczonym 23% podatkiem VAT. Przedmiotowe kody będą przesyłane do odbiorcy drogą elektroniczną jako ciągi cyfr zapisane w plikach zaszyfrowanych hasłem. Za dokonanie sprzedaży Wnioskodawca wystawi fakturę VAT w kwocie netto z dopisaną klauzulą "odwrotne obciążenie". Nabywca dokona zapłaty za zakupione kody w formie przelewu bankowego z banku znajdującego się na terytorium kraju (Polski).

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia usług dystrybucji kodów doładowujących na rzecz firmy mającej siedzibę działalności gospodarczej oraz biuro operacyjne w Hong Kongu, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Hong Kong. Zatem usługa sprzedaży elektronicznych kodów doładowujących nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast o sposobie i warunkach opodatkowania tej usługi decydują przepisy obowiązujące na terytorium Hong Kongu. Jednocześnie, w myśl powołanych wyżej przepisów, dla określenia miejsca świadczenia usług nie ma znaczenia z którego ze swoich kont bankowych nabywca posiadający siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium kraju dokona zapłaty za świadczoną usługę.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie ściśle w okolicznościach przedstawionych we wniosku i w kwestiach, które były przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tj. w kwestii miejsca opodatkowania sprzedaży kodów doładowujących.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest natomiast kwestia prawidłowości dokumentowania dokonywanej sprzedaży jak również zagadnienie zwrócenia się do urzędu skarbowego o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdyż kwestie te nie były przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jak również w tym zakresie nie zostało przedstawione własne stanowisko.

W myśl bowiem art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny, przy czym można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie, natomiast w razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika zatem, że interpretacja indywidualna wydawana w trybie przepisów art. 14b Ordynacji podatkowej stanowi de facto ocenę prawidłowości stanowiska zainteresowanego wskazanego przez niego w złożonym wniosku. Zauważyć należy, że zakres interpretacji wyznacza postawione przez zainteresowanego we wniosku pytanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl