IBPP4/443-1674/11/KG - Możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach programu PROW na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1674/11/KG Możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach programu PROW na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1674/11/KG z dnia 21 grudnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. "..." w ramach programu PROW na lata 2007-2013 działanie "Odnowa i rozwój wsi na dofinansowanie 75% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne Parafii. W ramach przeprowadzonego zapytania ofertowego, został wyłoniony wykonawca. Została podpisana umowa na wykonanie robót.

Zadanie jest realizowane w okresie od 10 czerwca 2011 r. Termin zakończenia do dnia 15 grudnia 2011 r.

Wydatki kwalifikowalne zostaną poniesione. Roboty polegają na wykonaniu następujących prac: nawierzchnia dojazdu 2, parkingu 3,4, wykonanie nawierzchni dojazdu 2, wykonanie dojścia do kościoła, prace uzupełniające i wykończeniowe, zagospodarowanie placu.

W przyszłym roku zostanie złożony wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego, gdzie zostanie wskazany jako koszt kwalifikowalny również podatek VAT od zrealizowanej inwestycji. Zgodnie z rozporządzeniem MR i RW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW w latach 2007-2013 pomoc nie obejmuje podatku VAT jeżeli możliwe jest jego odzyskiwanie, w przypadku braku takiej możliwości VAT jest kosztem kwalifikowalnym, czy możliwym do współfinansowania z EFPROW.

Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT.

Konieczność interpretacji w przedmiotowej sprawie jest wymagana przez Urząd Marszałkowski w celu uznania podatku VAT od wykonanych robót za koszt kwalifikowalny.

Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego zadania są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Parafię.

Mienie powstałe w wyniku projektu nie jest i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstałe parkingi są ogólnodostępne i nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 grudnia 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 28 grudnia 2011 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę na realizację projektu pn. "...".

Mienie powstałe w wyniku projektu nie jest i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstałe parkingi są ogólnodostępne i nieodpłatne.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazuje treść wniosku, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym składającym deklaracje VAT-7, a zatem nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujący podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "..."

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl