IBPP4/443-1674/09/AŚ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu dotyczącego budowy wodociągu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1674/09/AŚ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu dotyczącego budowy wodociągu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków związanych z budową wodociągu oraz od wydatków na projekt techniczny wodociągu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków związanych z budową wodociągu oraz od wydatków na projekt techniczny wodociągu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Gminy dotację celową na budowę wodociągu. Faktura została wystawiona na Wnioskodawcę. Otrzymana dotacja dotyczyła budowy wodociągu. Niezależnie od tego Wnioskodawca otrzymał dotację na dokumentację techniczną do tego wodociągu, na którą to dokumentację Wnioskodawca też otrzymał fakturę VAT. Nie była to dotacja do przyszłej usługi sprzedaży wody lecz do kosztów budowy infrastruktury, która w przyszłości dostarczać będzie wodę. Uznając, iż dotacja taka nie podlega zgodnie z art. 29 ust. 1 opodatkowaniu podatkiem VAT i nie zwiększa podstawy opodatkowania. Wnioskodawca nie wykazuje jej jako obrót w rozumieniu podatku VAT.

W piśmie z 14 stycznia 2010 r., będącym uzupełnieniem do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 23 grudnia 2009 r. wskazano, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację podatkową VAT-7.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z wydatków związanych z budową ww. wodociągu jako że wodociąg po wybudowaniu będzie służył w całości świadczeniu usług dostawy wody (na które to wydatki budowlane została otrzymana dotacja) Wnioskodawca może w całości odliczać podatek naliczony i czy takie samo pełne prawo do odliczenia przysługuje z poniesionych wydatków na projekt techniczny tego wodociągu na który także została otrzymana dotacja...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 stycznia 2010 r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 z poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem, że czynności te wykorzystywane są przy świadczeniu czynności opodatkowanych. Celem budowy wodociągu jest uzyskiwanie przychodu ze sprzedaży wody poprzez świadczenie usług jej dostarczania czyli usług opodatkowanych (stawka 7%). Oznacza to, że wszystkie wydatki związane z budową jak i sporządzeniem projektu technicznego wykorzystywane są przy czynnościach świadczenia dostawy wody. Reasumując Wnioskodawca uważa, iż od obu typów wydatków może odliczać podatek naliczony VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (środki własne czy też dotacja celowa z Urzędu Gminy) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi zakupami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Gminy dotację celową na budowę wodociągu. Faktura została wystawiona na Wnioskodawcę. Otrzymana dotacja dotyczyła budowy wodociągu. Niezależnie od tego Wnioskodawca otrzymał dotację na dokumentację techniczną do tego wodociągu, na którą to dokumentację Wnioskodawca też otrzymał fakturę VAT. Nie była to dotacja do przyszłej usługi sprzedaży wody lecz do kosztów budowy infrastruktury, która w przyszłości dostarczać będzie wodę.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację podatkową VAT-7.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Celem budowy wodociągu jest uzyskiwanie przychodu ze sprzedaży wody poprzez świadczenie usług jej dostarczania czyli usług opodatkowanych (stawka 7%). Oznacza to, że wszystkie wydatki związane z budową jak i sporządzeniem projektu technicznego wykorzystywane są przy czynnościach dostawy wody.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zamiarem Wnioskodawcy jest wykorzystanie powstałego w efekcie inwestycji wodociągu do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostały przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT a nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zarówno z faktur dokumentujących wydatki związane z budową wodociągu jak również z faktur dokumentujących wydatki na projekt techniczny tego wodociągu. Bowiem jak już wyżej wspomniano istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT w całości od wydatków związanych z budową wodociągu oraz od wydatków poniesionych na projekt techniczny wodociągu. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie wypowiada się w zakresie wskazania przez Wnioskodawcę, iż dotacja taka nie podlega zgodnie z art. 29 ust. 1 opodatkowaniu podatkiem VAT i nie zwiększa podstawy opodatkowania. Wnioskodawca nie wykazuje jej jako obrót w rozumieniu podatku VAT", gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe przyjęto informacyjnie jako jeden z elementów opisu zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl