IBPP4/443-1670/09/AZ - Możliwość otrzymania zwrotu podatku VAT w całości bądź w części od opłaconych robót i usług.
Pismo z dnia 3 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1670/09/AZ Możliwość otrzymania zwrotu podatku VAT w całości bądź w części od opłaconych robót i usług.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data złożenia 23 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 22 stycznia 2010 r.) oraz pismem z dnia 28 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Remont i prace konserwacyjne Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego - Domu Pomocy Społecznej w P. oraz remontu dachu w Zespole Pałacowym w T - w Zespole Szkół w T"- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 grudnia 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Remont i prace konserwacyjne Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego - Domu Pomocy Społecznej w P. oraz remontu dachu w Zespole Pałacowym w T - w Zespole Szkół w T". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 23 stycznia 2010 r.) oraz pismem z dnia 28 stycznia 2010 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP4/443-1670/09/AZ z dnia 12 stycznia 2010 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Dom Pomocy Społecznej jest budżetową jednostką organizacyjną powiatu. Wnioskodawca będzie stroną (partnerem) w umowie o dofinansowanie projektu pn. "Remont i prace konserwacyjne Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego - w Domu Pomocy Społecznej w P. oraz remont dachu w Zespole Pałacowym w T - w Zespole Szkół w T" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 5 - Infrastruktura społeczna i szkolnictwo wyższe, działanie 5.3 - Rozwój kultury oraz ochrona dziedzictwa kulturowego. Głównym beneficjentem projektu jest Powiat. Ww. projekt zostanie zrealizowany w latach 2010-2011.
Zamek w P. pochodzi z XVI wieku i wpisany jest do Rejestru Zabytków. Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym art. 4 ust. 1 pkt 7 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: 7) kultury i ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Powiat jest właścicielem obiektu, jednak trwały zarząd sprawuje nad nim DPS w P.. Odrestaurowanie obiektu umożliwi zarządcy podjęcie szeregu przedsięwzięć min.:
organizację konkursów i warsztatów tematycznych,
organizację kiermaszów i festynów,
organizację lekcji historii na terenie zamku, w celu przybliżenia dzieciom, młodzieży jak również dorosłym historię zamku oraz całej okolicy, spotkania w tzw. "Sali rycerskiej",
wydanie materiałów informacyjno - promocyjnych,
udostępnienie obiektu przy organizacji różnych imprez kulturalnych organizowanych przez Powiat,
cykliczna organizacja koncertów muzyki kameralnej "Muzyka na Zamku",
plener malarski w parku zamkowym,
przegląd Zespołów Artystycznych Domów Pomocy Społecznej,
jarmark adwentowy na zamku w P..
Stan faktyczny obiektu:
zły stan elewacji zewnętrznej budynku,
zniszczone sgraffita,
mocne zabrudzenie kamieniarki okiennej i kamiennych elementów systemu odpływowego do fosy,
stan komnat pałacowych oraz kaplicy wskazujący na ich ciągłą eksploatację,
ubytki w artystycznych elementach ozdobnych,
Zdarzenie przyszłe:
elewacja sgraffiti,
remont kaplicy (sztukateria, obrazy, złocenia, stacje drogi krzyżowej, rzeźby)
całkowita wymiana pokrycia dachowego,
W ramach planowanego zadania poniesione zostaną koszty dotyczące:
prace modernizacyjne i konserwatorskie,
wykonania prac budowlanych elewacji zewnętrznej i wewnętrznej budynku pałacowego,
wykonanie prac instalacyjnych iluminacji obiektu,
nadzór inwestorski,
nadzór konserwatorski,
promocja (tablica informacyjna, tablica pamiątkowa, druk ulotek informacyjnych, organizacja spotkań informacyjnych, dokumentacja zdarzeń i etapów - usługa fotograficzna, ogłoszenia w prasie).
Wyżej wymienione pozycje są kosztami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi (zał. Nr 6) do "Szczegółowego opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO)". Na zadanie zakwalifikowane do RPO jednostka przeprowadzi przetargi w celu wyłonienia wykonawców, z którymi zostanie podpisana umowa. Wykonawcy za wykonanie usługi obciążać będą Dom Pomocy Społecznej w P. fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej tj. Powiatu... środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach RPO i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.
W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wskazano, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Dom Pomocy Społecznej sprawuje trwały zarząd jedynie nad obiektami Zespołu Pałacowego w P., stanowiącym część projektu. Faktury dokumentujące zakupione towary oraz usługi związane z remontem wystawione dla DPS, będą dotyczyły obiektu w części pozostającej w trwałym zarządzie DPS tj. obiektu Zespołu Pałacowego w P..
Obiekt, ani jego część będąca przedmiotem remontu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Organizacja wymienionych we wniosku imprez nie będzie generowała dla DPS żadnego obrotu opodatkowanego podatkiem VAT i nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji zadania istnieje możliwość otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT od zapłaconych robót i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 18 stycznia 2010 r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do planowanego zadania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.
Z treści wniosku wynika, iż Dom Pomocy Społecznej jest budżetową jednostką organizacyjną powiatu i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Wnioskodawca będzie stroną (partnerem) w umowie o dofinansowanie projektu pn. "Remont i prace konserwacyjne Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego - w Domu Pomocy Społecznej w P. oraz remont dachu w Zespole Pałacowym w T - w Zespole Szkół w T" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 5 - Infrastruktura społeczna i szkolnictwo wyższe, działanie 5.3 - Rozwój kultury oraz ochrona dziedzictwa kulturowego. Głównym beneficjentem projektu jest Powiat. Ww. projekt zostanie zrealizowany w latach 2010-2011.
Powiat jest właścicielem obiektu, jednak trwały zarząd sprawuje nad nim DPS w P..
Dom Pomocy Społecznej sprawuje trwały zarząd jedynie nad obiektami Zespołu Pałacowego w P., stanowiącym część projektu. Faktury dokumentujące zakupione towary oraz usługi związane z remontem wystawione dla DPS, będą dotyczyły obiektu w części pozostającej w trwałym zarządzie DPS tj. obiektu Zespołu Pałacowego w P..
Obiekt, ani jego część będąca przedmiotem remontu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Organizacja wymienionych we wniosku imprez nie będzie generowała dla DPS żadnego obrotu opodatkowanego podatkiem VAT i nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składającym deklaracje VAT-7.
Natomiast jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego zakupy towarów i usług dokonywanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Remont i prace konserwacyjne Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego - Domu Pomocy Społecznej w P. oraz remontu dachu w Zespole Pałacowym w T - w Zespole Szkół w T. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1719).
Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do innych podmiotów uczestniczących w realizacji projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.