IBPP4/443-1664/09/EJ - Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu wdrożenia e-usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1664/09/EJ Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu wdrożenia e-usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.) oraz pismem z dnia 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 stycznia 2010 r., znak: IBPP4/443-1664/09/EJ oraz pismem z dnia 18 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach Konsorcjum informatycznego Gmin K. i B. jest na etapie oceny merytorycznej złożonego projektu pn. "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest na zasadzie partnerstwa. Każdy z partnerów odpowiada za swoją część projektu. Zależności wdrażania, zarządzania, realizacji związane z partnerami zostały określone na poziomie 50 %. Natomiast udział kapitałowy w stosunku do całkowitych kosztów wynosi: B.: 904.472,00/1.656.722,00 = 55 %; K.: 752.250,00/1.656.722,00 = 45 %. Za realizację projektu będzie odpowiedzialna przede wszystkim Gmina B. jako Lider Konsorcjum oraz Gmina K. wchodząca w skład Konsorcjum. Każdy z partnerów odpowiada za swoją część projektu. Obydwie gminy będą brały udział w pracach komisji przetargowych oraz w sprawozdawczości. Partnerzy w projekcie będą partycypować w kosztach, zasobach ludzkich oraz organizacji i wdrażania. Projekt obejmuje swoim zakresem wdrożenie e-usług publicznych dla obywateli, zakup niezbędnego sprzętu informatycznego oraz wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów w placówkach podległych jednostek samorządu terytorialnego, tj. gmin B. i K. Dodatkowo zostaną zaimplementowane usługi on-line pomagające ludności i podmiotom gospodarczym w kontaktach z urzędami. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 26 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że przedmiotowy projekt realizowany będzie w latach 2010-2012. Wnioskodawca nie przewiduje, aby na bazie mienia, które powstanie w trakcie realizacji projektu osiągnięte zostaną jakiekolwiek obroty.

Realizacja projektu wpisana jest w wspomaganie następujących realizacji zadań własnych, określonych ustawą o samorządzie gminnym, m.in.:

* art. 7 ust. 1 pkt 8 - zadania w zakresie edukacji publicznej, realizowany będzie program E-Oświata w swoich zamierzeniach jest kierowany głównie dla uczniów, rodziców, nauczycieli. Budowany system wymiany informacji oparty na rozszerzeniu i integracji posiadanego oprogramowania dziedzinowego do zarządzania oświatą, pracownia mobilna dla szkoły podstawowej - rozwiązania przygotowane dla uczniów szkół podstawowych klasa 1-3 zawierają kompletne środowisko zorientowane na zwiększenie skuteczności nauki wśród uczniów, ułatwiające trudną pracę nauczycielom oraz czyniących ze szkół nowoczesną i przyjazną placówkę,

* art. 7 ust. 1 pkt 3 - zadania w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury, w ramach projektu zostanie zakupione niezbędne oprogramowanie oraz sprzęt dla Biblioteki z 3 zamiejscowymi filiami. Użytkownik może wyszukiwać informację w katalogu korzystając z typowej przeglądarki. Oprócz tego Wnioskodawca chce wdrożyć rezerwowanie i zamawianie wskazanych pozycji katalogowych przez Internet. Nie wychodząc z domu mieszkaniec uzyskuje możliwość dostępu do aktualnych zasobów sieci bibliotek i jednoczesnego wypożyczenia,

* art. 7 ust. 1 pkt 18 - zadania w zakresie promocji gminy, realizowany projekt zakłada opracowanie wirtualnej wycieczki po Gminie B. obejmujące wykonanie profesjonalnych zdjęć panoramicznych we wskazanych lokalizacjach oraz opracowanie mapki lokalizacji wykonywanych zintegrowanie z istniejącym serwisem. Taki sposób prezentacji walorów zabytkowych, turystycznych umożliwi w atrakcyjny sposób na prezentację i popularyzację on-line walorów Gminy.

Realizacja projektu nie zakłada, aby powstałe produkty były wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT ponieważ Wnioskodawca świadczyć będzie wszelkie e-usługi bezpłatnie. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem, a wszelkie informacje i dane będą udostępniane oraz zamieszczane bezpłatnie. System elektroniczny, który będzie wynikiem realizacji projektu służył będzie wyłącznie do obsługi korespondencji wychodzącej i przychodzącej, np. przyjmowanie, dekretowanie, kontrolowanie przepływu dokumentów i sterowanie ich statusem, przypisywanie do osób oraz przekazywanie i wyszukiwanie spraw, a jego funkcjonowanie nie będzie polegać na czynnościach o charakterze cywilnoprawnym, opodatkowanym podatkiem VAT.

W ramach zawartej umowy partnerskiej z Gminą K. w § 8 "nabywanie usług" w pkt 1 zawarto zapis: Dopuszcza się możliwość wystawiania faktur w ramach realizacji projektu na Lidera oraz Partnerów w zakresie swojej części projektu. Rozliczanie kosztów pomiędzy partnerami biorącymi udział w projekcie przebiegać będzie w następujący sposób: Lider otrzymuje od IZ RPO W zaliczkę i po poniesieniu przez Partnera całego wydatku ze środków własnych i po otrzymaniu przez Lidera od Partnera oryginału faktur lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty (dokumenty te zostaną zweryfikowane i potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Lidera), stanowiących załączniki do wniosku beneficjenta o płatność składanego do IZ RPO W, Lider przekazuje Partnerowi część otrzymanej wcześniej od IZ RPO W zaliczki jako "refundację" poniesionych przez Partnera wydatków. W przypadku refundacji, po poniesieniu przez Partnera wydatków pochodzących ze środków własnych i po otrzymaniu przez Beneficjenta (Lidera) od Partnera oryginału faktur lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty stanowiącymi załączniki do wniosku beneficjenta o płatność składanego do IZ RPO W (dokumenty te zostaną zweryfikowane i potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Lidera), Lider składa do IZ RPO W wniosek o płatność wraz z załącznikami potwierdzającymi poniesione wydatki; IZ RPO W po weryfikacji wniosku beneficjenta o płatność wraz z załącznikami oraz zatwierdzeniu poniesionych wydatków kwalifikowanych, przekazuje Liderowi refundację wydatków poniesionych przez niego oraz Partnera, a Lider przekazuje Partnerowi te część otrzymanej refundacji od IŻ RPO W, której wysokość IŻ RPO W zatwierdziła na podstawie kopii faktur lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, potwierdzających prawidłowo poniesione wydatki przez Partnera.

Przedmiotem zakupu uwidocznionym na fakturach będą towary takie jak: sprzęt komputerowy, oprogramowanie dziedzinowe, systemy operacyjne, oprogramowanie antywirusowe. W przypadku usług będą to m.in.: usługi dotyczące analizy przed wdrożeniowej, usługi dotyczące opracowania materiałów przetargowych i SIWZ, usługi wdrożeniowe, integracja oprogramowania, usługi instalacyjno-montażowe. W trakcie realizacji projektu zakup towarów będzie fakturowany oddzielnie, zaś usługi wynikające z realizacji projektu będą fakturowane na osobnych fakturach. Partnerzy projektu wspólnie prowadzić będą postępowanie i udzielać zamówienia publicznego w celu realizacji projektu, zaś nadzór merytoryczny nad realizacją projektu będzie sprawował każdy z Partnerów w zakresie swojej części projektu. Zakupione towary oraz usługi w części odpowiadające potrzebom każdego z partnerów projektu trafiać będą bezpośrednio do każdego z partnerów. Wnioskodawca przewiduje, że wszystkie czynności związane z nabywaniem towarów i usług przedmiotowego projektu będą podlegać opodatkowaniu.

W piśmie z dnia 18 lutego 2010 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że w projekcie o którego dofinansowanie wystąpił zaplanowano środki finansowe na wdrożenie systemu informatycznego, zakup sprzętu oraz e-usług w urzędzie miejskim oraz w jednostkach organizacyjnych tj.:

* w O.,

* w G. wraz z Gminną Biblioteką z zamiejscowymi filiami,

* w Z.

Projekt zakłada budowę zintegrowanego i jednolitego systemu informatycznego obejmującego:

* elektroniczny obieg i wymianę dokumentów,

* elektroniczną archiwizację dokumentów,

* świadczenie elektronicznych usług dla ludności z wykorzystaniem podpisu elektronicznego (załatwianie spraw przez Internet),

* zakup sprzętowej infrastruktury informatycznej,

* stworzenie bezpiecznego systemu transmisji danych, opartego o nowoczesne technologie łączy szerokopasmowych, transmisji bezprzewodowych (np. radiowych) oraz bezpieczny intranet,

* zakup nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych i integrację ich z systemem obiegu dokumentów.

Założenia projektu w zakresie edukacji publicznej: zadanie ma na celu zbudowanie systemu wymiany informacji opartego na rozszerzeniu i integracji posiadanego oprogramowania dziedzinowego do zarządzania oświatą. Wnioskodawca planuje zakup pracowni mobilnej dla szkoły podstawowej dla klas 1-3, które zawierać będzie kompletne środowisko zorientowane na zwiększenie skuteczności nauki wśród uczniów, ułatwiające pracę nauczycielom oraz czyniących ze szkoły bardziej nowoczesną i przyjazną placówkę. Do ww. placówki Wnioskodawca zamierza zakupić oprogramowanie wspomagające obsługę szkoły, tj. m.in.: oprogramowanie do planowania lekcji, księgę zastępstw, plan dyżurów, oprogramowanie do obsługi sekretariatu Z., którego podstawowe funkcje mają za zadanie gromadzić dokumentację ocen ucznia, frekwencji i uwag. Wnioskodawca zaplanował wdrożenie systemu "E-dziennik", który będzie dostępny przez 24 godziny na dobę dla rodziców czy opiekunów prawnych ucznia. Zakupione zostanie również oprogramowanie wspomagające obsługę finansowo-księgową Z. m.in. planowanie budżetu placówki, oprogramowanie do przygotowania kalkulacji wynagrodzeń kadry pedagogicznej, administracji i obsługi, a także prognozy kwot przyszłorocznych wydatków/dochodów. W bibliotece szkolnej Wnioskodawca zamierza wdrożyć "Bibliotekę www", która umożliwiać będzie przeglądanie i rezerwację wybranych pozycji z księgozbioru poprzez Internet lub Intranet. Wnioskodawca będzie wdrażać oprogramowania wspomagające pracę szkolnej stołówki. W ramach projektu Wnioskodawca zamierza również zakupić sprzęt i oprogramowanie do G. będącego jednostką organizacyjną Gminy B. powołaną do obsługi administracyjno-ekonomicznej, oświaty (szkoły, przedszkola), kultury, sportu, świetlicy środowiskowej oraz bibliotek. Jednostka ta zostanie wyposażona w elektroniczny obieg dokumentów, komputery, serwer oraz rozszerzone zostanie oprogramowanie dziedzinowe wspomagające system planowania i analiz budżetowych, gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie danych organizacyjnych i finansowych, jak również zmodernizowany będzie obecny serwis internetowy.

Założenia projektu w zakresie kultury: w ramach projektu Wnioskodawca postanowił zakupić niezbędne oprogramowanie oraz sprzęt dla Biblioteki z 3 zamiejscowymi filiami. Głównym założeniem projektu jest udostępnienie czytelnikom katalogów przez Internet. Użytkownik może wyszukiwać informację w katalogu korzystając z typowej przeglądarki (np. Firefox, Explorer lub Netscape) oprócz tego wdrożyć chce rezerwowanie i zamawianie wskazanych pozycji katalogowych przez Internet. Nie wychodząc z domu mieszkaniec uzyskuje możliwość dostępu do aktualnych zasobów sieci bibliotek i jednoczesnego wypożyczenia. Ponadto zmodernizowane zostanie oprogramowanie do bieżącej obsługi bibliotek.

Założenia projektu w zakresie opieki społecznej: w ramach projektu do O. zostaną zakupione sprzęt i oprogramowanie systemowe, serwer oraz elektroniczny obieg dokumentów zintegrowany z telefonią IP. Jednostka organizacyjna zostanie wyposażona w system informatyczny, który zapewni sprawniejszą obsługę petentów, oraz usprawni komunikację z innymi placówkami gminy.

Wyjaśniając zagadnienie powstałego w ramach projektu systemu elektronicznego obiegu dokumentów, Wnioskodawca występując o wsparcie ze środków unijnych miał głównie na uwadze standaryzację usług publicznych w jednostkach organizacyjnych, poprawę przepływu informacji pozwalającą na w pełni elektroniczną obsługę wszystkich spraw (procesów) realizowanych w ramach wykonywanych zadań. System obiegu dokumentów będzie zainstalowany we wszystkich jednostkach organizacyjnych na zasadzie bezpłatnego przekazania do użytkowania. W taki sposób przekazane zostanie oprogramowanie i sprzęt komputerowy oraz platformy e-usług.

Wnioskodawca wskazał, że takie jednostki organizacyjne jak Z., O. oraz G. są podatnikami podatku VAT, które składają odrębne deklaracje VAT-7. Biblioteka Publiczna z filiami zamiejscowymi nie jest odrębnym podmiotem, ale stanowi część składową wyżej wymienionej jednostki organizacyjnej G.

Wnioskodawca wystąpił o środki unijne jako Gmina B. a nie urząd miejski czy inna jednostka organizacyjna, która jest wyłącznie jej aparatem pomocniczym w świetle przepisów o samorządzie gminnym, ponieważ jedynie Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne, które nie są nastawione na zysk przy obrocie towarami czy usługami. Wszelkie działania, o których mowa w przytaczanym wyjaśnieniu w ramach planowanego projektu nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze złożonym projektem pn. "..." Wnioskodawca nie prowadząc działalności gospodarczej i nie uzyskując przychodów opodatkowanych podatkiem VAT ma możliwość odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w stosunku do podatku należnego. Chodzi zarówno o obniżenie podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki, jak i o zwrot podatku wynikający z przepisów prawa podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieją możliwości odliczenia i zwrotu podatku w związku z zamiarem realizacji zadania ponieważ Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie i nie będzie uzyskiwać przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej, w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury oraz w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3, 8 i 18).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Każdy z partnerów odpowiada za swoją część projektu. W trakcie realizacji projektu zakup towarów będzie fakturowany oddzielnie, zaś usługi wynikające z realizacji projektu będą fakturowane na osobnych fakturach. Projekt obejmuje swoim zakresem wdrożenie e-usług publicznych dla obywateli, zakup niezbędnego sprzętu informatycznego wraz z oprogramowaniem oraz wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów w placówkach podległych jednostek samorządu terytorialnego, tj. gmin B. i K. Dodatkowo zostaną zaimplementowane usługi on-line pomagające ludności i podmiotom gospodarczym w kontaktach z urzędami. Wnioskodawca świadczyć będzie wszelkie e-usługi bezpłatnie. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem, a wszelkie informacje i dane będą udostępniane oraz zamieszczane bezpłatnie. Realizacja projektu nie zakłada aby powstałe produkty były wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. System Obiegu Dokumentów będzie zainstalowany we wszystkich jednostkach organizacyjnych na zasadzie bezpłatnego przekazania do użytkowania, w taki sam sposób Wnioskodawca przekaże pozostałe oprogramowanie i sprzęt komputerowy oraz platformy e-usług. Z., O. oraz G., którego część składową stanowi Biblioteka Publiczna są odrębnymi od Gminy podatnikami VAT składającymi deklaracje VAT-7. Ewentualne obroty z tytułu użytkowania sprzętu, oprogramowania oraz platformy e-usług będą zatem osiągały te jednostki organizacyjne a nie Wnioskodawca.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl