IBPP4/443-166/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-166/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 9 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 21 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowi o kodzie CN 2710 11 21 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowi o kodzie CN 2710 11 21.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 maja 2013 r., będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 maja 2013 r. znak: IBPP4/443-166/13/EK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabywać w kraju oraz dokonywać zakupów wewnątrzwspólnotowych wyrobu energetycznego o nazwie Shellsol T i Isopar L (taryfa celna Isopar L 2710 12 25, Shellsol T 2710 12 21).

Shellsol T oraz Isopar L jest mieszaniną węglowodorów izoparafinwych, będzie sprzedawany klientom w kraju w cysternach samochodowych (z pominięciem magazynu Wnioskodawcy) lub konfekcjonowany do paletopojemników HDPE 1000 litrów i beczek stalowych 200 litrów. Będzie również dodawany jako surowiec do własnych wyrobów.

Nabywane wyroby nie będą przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby nie podlegają w kraju wysyłki opodatkowaniu akcyzą i będą nabywane na podstawie dokumentów handlowych.

Nabywane w kraju wyroby będą na wcześniejszym etapie zwolnione z podatku w oparciu o art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Wyroby nie będą stosowane do produkcji paliw (oświadczenie paliwowe od klientów).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż kod CN wyrobu, który Spółka zamierza nabyć, obowiązujący na dzień wejścia ustawy o podatku akcyzowym tj. 1 marca 2009 r. to 2710 1121 Isopar L i Shelsol.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obrót gospodarczy z użyciem powyższego produktu wymaga posiadania składu podatkowego lub zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o akcyzie (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z 6 grudnia 2008 r. z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarcza z użyciem powyższego produktu nie wymaga posiadania składu podatkowego lub zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o akcyzie (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z 6 grudnia 2008 r. z późn. zm).

Wymieniony wyrób energetyczny objęty zerową stawką celną zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o akcyzie i jako taki zwolniony jest z konieczności rejestracji zgodnie z art. 16 ust. 5 oraz posiadania składu podatkowego. Wnioskodawca uważa, iż jedyną rzeczą, jaką w tym przypadku musi zrobić firma, to ustalenie z Urzędem Celnym dopuszczalnych norm zgodnie z art. 16 ust. 8 ustawy o akcyzie. Wyroby nie będą stosowane do produkcji paliw na podstawie oświadczenia paliwowego od klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 wskazano na wyroby mieszczące się w pozycji CN 2710.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Wskazany we wniosku wyrób jest więc wyrobem akcyzowym a zarazem również i wyrobem energetycznym.

Stosownie do art. 89 ust. 1 ww. ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;

3.

(uchylony)

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;

7.

(uchylony)

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 #9675; C lub których gęstość w temperaturze 15 #9675; C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

11.

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

* biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

* wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14.

pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;

15.

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15 #9675; C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

b.

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Z uwagi na to, że wyrób ten nie został wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, to w myśl art. 89 ust. 2 ustawy, jako wyrób energetyczny przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, objęty jest zerową stawką akcyzy.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8.

Natomiast podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać w kraju oraz dokonywać zakupów wewnątrzwspólnotowych wyrobu energetycznego o nazwie Shellsol T i Isopar L. Będą one sprzedawane klientom w kraju w cysternach samochodowych (z pominięciem magazynu Wnioskodawcy) lub konfekcjonowany do paletopojemników HDPE 1000 litrów i beczek stalowych 200 litrów. Będzie również dodawany jako surowiec do własnych wyrobów.

Nabywane wyroby nie będą przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby nie podlegają w kraju wysyłki opodatkowaniu akcyzą i będą nabywane na podstawie dokumentów handlowych.

Nabywane w kraju wyroby będą na wcześniejszym etapie zwolnione z podatku w oparciu o art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Wyroby nie będą stosowane do produkcji paliw (oświadczenie paliwowe od klientów).

Stosownie do powyższego stwierdzić należy, iż wyroby akcyzowe objęte wnioskiem nabywane przez Wnioskodawcę na terytorium kraju, będą już na wcześniejszym etapie dopuszczone do konsumpcji. Jednocześnie w zawiązku z przeznaczeniem do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe zostały one już opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy stawką akcyzy w wysokości 0 złotych. Tym samym Wnioskodawca nabywając na terytorium kraju opisane we wniosku wyroby akcyzowe (już dopuszczone do konsumpcji i opodatkowane ze względu na przeznaczenie odpowiednią stawką podatku akcyzowego), które nie będą wykorzystywane do szeroko rozumianych celów opałowych i napędowych nie jest zobligowany do prowadzenia składu podatkowego, ani konieczności dokonania rejestracji dla podatku akcyzowego, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu zaznaczyć jednakże należy, iż opodatkowanie wyrobów opisanych we wniosku w oparciu o art. 89 ust. 2 ustawy stawką podatku w wysokości 0 złoty nie oznacza jak zawarł to Wnioskodawca, że nabywane wyroby zostały zwolnione z akcyzy.

W przypadku natomiast nabycia wewnątrzwspólnotowego opisanych wyrobów, które na terytorium kraju na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy opodatkowane są zerową stawką akcyzy (jeżeli przeznaczone są do celów innych niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe), ich przemieszczenie może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (np. ze składu podatkowego producenta) albo poza ta procedurą (w przypadku uprzedniego dopuszczenia ich do konsumpcji na terytorium państwa członkowskiego). W tym drugim przypadku jeżeli wyroby objęte wnioskiem przeznaczone są do innych niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe i nie są opodatkowane w państwie członkowskim wysyłki, ich przemieszczenie może odbywać się na podstawie dokumentów handlowych.

Powyższe oznacza, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyrobów nie podlegających w kraju wysyłki opodatkowaniu akcyzą, dokonywanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy Wnioskodawca nie jest zobligowany do posiadania składu podatkowego. Jednocześnie ponieważ powyższe wyroby są również opodatkowane na terytorium kraju zerową stawką podatki akcyzowego, brak jest uzasadnienia i podstawy prawnej do stosowania art. 78 ust. 1 ustawy (dotyczącego przemieszczenia wyrobów z zapłacona akcyzą). Tym samym Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym nie jest zobligowany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

Natomiast Wnioskodawca jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl