IBPP4/443-1657/09/AŚ - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1657/09/AŚ Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 13 stycznia 2010 r.) oraz z dnia 29 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "... współpraca sportowa..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 12 stycznia 2010 r. oraz z dnia 29 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "... współpraca sportowa...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy z dnia 22 grudnia 2006 r. o dofinansowanie projektu pn. "... współpraca sportowa..." Miasto - Urząd Miasta realizował w okresie od 22 marca 2006 r. do 21 października 2007 r. przedmiotowy projekt, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Umowa została zawarta pomiędzy beneficjentem - Miastem a Instytucją Pośredniczącą - Wojewodą. Projekt polegał na współpracy organizacji zajmujących się tematyką rekreacji, kultury fizycznej i sportu. Zorganizowano 5 imprez sportowych, które odbywały się zarówno w Polsce jak i za granicą. Uczestnicy imprez nie ponosili żadnej odpłatności za udział w projekcie. Projekt nie generował przychodu. W ramach zadania dokonano szeregu zakupów towarów i usług (np. wyżywienie, noclegi, transport, ubezpieczenie uczestników, puchary). Wszystkie faktury wystawiane były na Urząd Miasta, który figuruje w rejestrze czynnych podatników podatku od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym. Decyzją Urzędu Skarbowego z dnia 18 kwietnia 1994 r. Urząd Miasta otrzymał NIP. Miasto nie posiada odrębnego Numeru Identyfikacji Podatkowej. Podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Miasta jest Urząd Miasta. Podatek VAT poniesiony w ramach projektu został uznany za wydatek kwalifikujący się do refundacji z EFRR.

Wszystkie dokumenty księgowe w ramach projektu wystawiane były na Urząd Miasta. Ewidencja księgowa prowadzona była również w Urzędzie Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu Miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia w części lub w całości podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn. "... współpraca sportowa...". Brak możliwości odliczenia podatku VAT wynika z tego, że realizacja ww. projektu nie była związana ze sprzedażą opodatkowaną. Projekt był zadaniem własnym Gminy nałożonym art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu:

*

edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

*

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), a zatem czynności wykonywane przez urząd w tym zakresie są zwolnione z podatku VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy z dnia 22 grudnia 2006 r. o dofinansowanie projektu pn. "... współpraca sportowa..." Miasto - Urząd Miasta realizował w okresie od 22 marca 2006 r. do 21 października 2007 r. przedmiotowy projekt, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt polegał na współpracy organizacji zajmujących się tematyką rekreacji, kultury fizycznej i sportu. Zorganizowano 5 imprez sportowych, które odbywały się zarówno w Polsce jak i za granicą. Uczestnicy imprez nie ponosili żadnej odpłatności za udział w projekcie. Projekt nie generował przychodu. W ramach zadania dokonano szeregu zakupów towarów i usług (np. wyżywienie, noclegi, transport, ubezpieczenie uczestników, puchary). Wszystkie faktury wystawiane były na Urząd Miasta, który figuruje w rejestrze czynnych podatników podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że projekt był zadaniem własnym gminy nałożonym przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Wnioskodawca wskazał, że projekt nie generował przychodu. Uczestnicy imprez nie ponosili żadnej odpłatności za udział w projekcie. Realizacja ww. projektu nie była związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl