IBPP4/443-1651/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1651/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 grudnia 2011 r. nr IBPP4/443-1651/11/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina ubiega się o dofinansowanie ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (zwanego "EFRR") w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Priorytet III. Turystyka, Działanie 3.2. Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna / podmioty publiczne (dalej RPO W na lata 2007-2013) projektu pn. "..." (zwanego dalej "projektem").

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie Projektu w Urzędzie Marszałkowskim Woj. w dniu 15 listopada 2011 r.

Projekt realizowany będzie w latach 2011-2012.

Całkowita wartość projektu wynosi: 166.956,78 PLN.

Źródła finansowania projektu:

1.

141.913,26 PLN - dofinansowanie projektu w ramach EFRR (85% kosztów kwalffikowalnych),

2.

25.043,32 PLN - wkład własny (15% kosztów kwalifikowalnych).

Wkład własny zostanie sfinansowany ze środków budżetu Gminy.

Projekt ma na celu budowę infrastruktury aktywnych form turystyki w połączeniu z istniejącymi trasami rowerowymi powstałymi w ramach projektu subregionalnego. Z ukierunkowaniem na turystę aktywnego, poruszającego się po regionie rowerem, powstanie dodatkowy szlak rowerowy w interesujący sposób opowiadający o walorach turystycznych Gminy. Szlak będzie miał swój początek na trasie subregionalnej, zaś ostatnim przystankiem szlaku będzie ogólnodostępna siłownia pod gołym niebem, w ramach której turysta nie tylko otrzyma odpowiedzi na zadawane podczas trasy pytania oraz uzyska informacje o walorach turystycznych, ale także spędzi aktywnie czas korzystając z urządzeń rekreacji ruchowej.

Zakres Projektu obejmuje:

* utworzenie systemu 6 przystanków pośrednich na trasie, wyposażonych w tablice informacyjne,

* wybudowanie siłowni na wolnym powietrzu, w tym montaż 14 urządzeń siłowni (w 7 stanowiskach),

* montaż w bezpośrednim otoczeniu siłowni tablicy bilboardowej, na której znajdą się odpowiedzi na zagadki rozmieszczone w punktach pośrednich wzdłuż szlaku rowerowego oraz mapka z miejscami wartymi odwiedzenia przez turystów.

Za realizację projektu odpowiadać będzie Gmina. Ponadto wszystkie operacje finansowe (płatności) w ramach projektu dokonywane będą przez Gminę. Także wszystkie faktury, dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu, wystawiane będą na rzecz Gminy.

Infrastruktura, która powstanie w wyniku realizacji projektu będzie ogólnodostępna, publiczna. Zostanie udostępniona turystom rowerowym, a także mieszkańcom nieodpłatnie.

Gmina nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu. Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało uprawnienie do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 9 grudnia 2011 r.):

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT ani całości ani w części zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Priorytet III. Turystyka, Działanie 3.2. Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna / podmioty publiczne projektu pn. "..." Projekt realizowany będzie w latach 2011-2012.

Projekt ma na celu budowę infrastruktury aktywnych form turystyki w połączeniu z istniejącymi trasami rowerowymi powstałymi w ramach projektu subregionalnego.

Wszystkie faktury, dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu, wystawiane będą na rzecz Gminy.

Infrastruktura, która powstanie w wyniku realizacji projektu będzie ogólnodostępna, publiczna. Zostanie udostępniona turystom rowerowym, a także mieszkańcom nieodpłatnie.

Gmina nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż Gmina nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu.

Wnioskodawca nie będzie miał więc możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności odpłatnego wykorzystania powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl