IBPP4/443-1650/09/AZ - Możliwość odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu z części współfinansowanej przez Unię Europejską, związanej z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1650/09/AZ Możliwość odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu z części współfinansowanej przez Unię Europejską, związanej z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 18 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "Remont Ratusza" z części współfinansowanej przez Unię Europejską, związanej z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "Remont Ratusza" z części współfinansowanej przez Unię Europejską, związanej z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "Remont Ratusza" w ramach Działania 5.3 Rozwój kultury oraz ochrona dziedzictwa kulturowego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zgodnie z wytycznymi programu do dofinansowania kwalifikują się projekty dotyczące odbudowy, przebudowy łub remontu obiektów historycznych lub zabytkowych (wpisanych do rejestru zabytków) oraz obiektów dziedzictwa naturalnego.

Projekt Gminy polega na remoncie zabezpieczającym Ratusza, wpisanego do rejestru zabytków i obejmuje:

*

remont dachu,

*

remont stropów na I i II piętrze,

*

remont elewacji,

*

wymianę okien,

*

budowę instalacji odgromowej.

W zakresie projektowanej inwestycji jest tylko zabezpieczenie stanu zachowania obiektu bez ingerencji w jego układ funkcjonalny, pomieszczenia wewnątrz Ratusza nie będą modernizowane. W ratuszu mieszczą się następujące podmioty:

*

Miejska i Gmina Biblioteka Publiczna X,

*

Ośrodek Pomocy Społecznej w X

*

Urząd Stanu Cywilnego,

*

Caritas Polska - organizacja charytatywna,

*

NSZZ Zarząd Regionalny,

*

Pizzeria,

*

Kancelaria Notarialna.

Z wyżej wymienionych podmiotów tylko Pizzeria oraz Kancelaria Notarialna płacą czynsz najmu za zajmowane pomieszczenia po uprzednim wystawieniu faktur VAT przez Gminę. W związku z tym tylko w tej części Gmina prowadzi czynności opodatkowane. Od pozostałych podmiotów nie pobiera się żadnych opłat za wynajem pomieszczeń. Zgodnie z wymogami programu wsparcie udzielane jest na działalność kulturalno-oświatową. W związku z tym Gmina podzieliła projekt na dwie następujące części:

*

pierwsza związana z działalnością kulturalno-oświatową, w które są prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i która jest sponsorowana ze środków Unii Europejskiej,

*

druga związana jest z pozostałą działalnością, której prowadzone są czynności opodatkowane podatkiem VAT i której remont jest pokryty z wkładu własnego gminy.

Po realizacji projektu powierzchnia dotychczas wynajmowana podmiotom prywatnym będzie wciąż udostępniona na tych samych zasadach, dlatego koszty remontu związane z wynajmowanymi powierzchniami zostały uznane w projekcie jako niekwalifikowane.

Natomiast powierzchnia przeznaczona na działalność kulturalno-oświatową, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej nie jest nastawiona na uzyskiwanie dochodów i nie będzie generowała zysku. Nie będą także pobierane opłaty za udostępnienie powierzchni na działalność kulturalną. Gmina po rzeczowym zrealizowaniu inwestycji będzie właścicielem zarządcą powstałej infrastruktury, natomiast powierzchnia ratusza będzie udostępniona gminnym instytucjom kultury - Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej w X oraz Miejskiemu Ośrodkowi Kultury i Rekreacji w X.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi w części finansowanej przez Unię Europejską. Natomiast w pozostałej części związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina nie jest w stanie bezpośrednio przyporządkować kwoty podatku naliczonego dla każdej poszczególnych kategorii czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu, gdyż remont jak już wyżej wspomniano dotyczy dachu, elewacji, stropów, wymiany okien, budowy instalacji odgromowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT z części współfinansowanej przez Unię Europejską, związanej z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług z części finansowanej przez Unie Europejską gdyż nie prowadzi tam żadnych czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyżej cytowane unormowanie zgodne jest z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 21, poz. 1336 z późn. zm.).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W treści wniosku wskazano, iż Gmina podzieliła projekt na dwie następujące części:

*

pierwsza związana z działalnością kulturalno-oświatową, w które są prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i która jest sponsorowana ze środków Unii Europejskiej,

*

druga związana jest z pozostałą działalnością, której prowadzone są czynności opodatkowane podatkiem VAT i której remont jest pokryty z wkładu własnego gminy.

Powierzchnia przeznaczona na działalność kulturalno-oświatową, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej nie jest nastawiona na uzyskiwanie dochodów i nie będzie generowała zysku. Nie będą także pobierane opłaty za udostępnienie powierzchni na działalność kulturalną. Gmina po rzeczowym zrealizowaniu inwestycji będzie właścicielem zarządcą powstałej infrastruktury, natomiast powierzchnia ratusza będzie udostępniona gminnym instytucjom kultury - Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej oraz Miejskiemu Ośrodkowi Kultury i Rekreacji.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi w części finansowanej przez Unię Europejską.

Z powyższego wynika więc, że wyremontowany ratusz Wnioskodawca wykorzystuje zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i do czynności znajdujących się poza zakresem ustawy o VAT.

Z przytoczonych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów przeznaczonych do prowadzenia działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w części w jakiej zakupy te będą związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. w związku z działalnością kulturalno-oświatową, która jest sponsorowana ze środków Unii Europejskiej.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (tj. dotacja unijna, czy też środki własne Gminy) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z przedmiotowymi zakupami.

Należy zauważyć, iż w sytuacji gdy podmiot wykonuje czynności w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, należy mieć na względzie unormowania wynikające z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Należy jednak podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałby możliwość odliczenia w rozpatrywanej sytuacji.

Wynika stąd wniosek, że w przypadku podatku związanego tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (nie jest on natomiast związany z czynnościami zwolnionymi od podatku) podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

W przypadku gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego może przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (niepodlegającej opodatkowaniu i opodatkowanej) w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału.

Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając np. specyfikę, organizację i podział pracy w jego jednostce lub inne okoliczności.

Zatem w świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy dotyczące remontu w części związanej z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, która jak wskazuje Wnioskodawca jest współfinansowana przez Unię Europejską.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl