IBPP4/443-1647/09/JP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na wykonaniu m.in. kładki pieszo-rowerowej, miejsc parkingowych oraz szlaku spacerowo-rowerowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1647/09/JP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na wykonaniu m.in. kładki pieszo-rowerowej, miejsc parkingowych oraz szlaku spacerowo-rowerowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania projektu pn. "..." ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Okres realizacji ww. projektu to 10 listopad 2009 r. - 20 sierpień 2010 r.

Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie czy Gmina w ramach realizacji projektu może odliczyć podatek od towarów i usług.

Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Po realizacji projektu Gmina nadal pozostanie zarządcą projektu.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 9 lutego 2010 r. faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pn. "..." będą wystawiane na Gminę. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem mienia powstałego w wyniku jego realizacji pozostanie Gmina. Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT związanych ze zrealizowanym projektem. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Okres realizacji projektu to: 2009-2010 r.

Przedmiot projektu zakłada wykonanie: kładki pieszo-rowerowej, miejsc parkingowych, szlaku spacerowo-rowerowego, zagospodarowanie placu przy boisku sportowym (chodniki dla pieszych, plac zabaw wewnątrz pierścienia, skate park, ściana do gry w tenisa, ogrodzenie boiska, siatka do wyłapywania piłek, mała architektura (ławki i stoliki drewniane, piaskownica, huśtawki drewniane, studnia betonowa obudowana, zieleń, stanowiska dla rowerów), odwodnienie, utworzenie nowego punktu informacji turystycznej i kulturalnej i wyposażenie go w sprzęt stanowiący środki trwałe o użyteczności powyżej 2 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w ramach realizacji opisanego projektu może odliczyć podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie dofinansowania projektu pn. "..." ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Okres realizacji ww. projektu to 10 listopad 2009 r. - 20 sierpień 2010 r.

Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych Gminy.

Przedmiot projektu zakłada wykonanie: kładki pieszo-rowerowej, miejsc parkingowych, szlaku spacerowo-rowerowego, zagospodarowanie placu przy boisku sportowym (chodniki dla pieszych, plac zabaw wewnątrz pierścienia, skate park, ściana do gry w tenisa, ogrodzenie boiska, siatka do wyłapywania piłek, mała architektura (ławki i stoliki drewniane, piaskownica, huśtawki drewniane, studnia betonowa obudowana, zieleń, stanowiska dla rowerów), odwodnienie, utworzenie nowego punktu informacji turystycznej i kulturalnej i wyposażenie go w sprzęt stanowiący środki trwałe o użyteczności powyżej 2 lat.

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pn. "..." będą wystawiane na Gminę. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem mienia powstałego w wyniku jego realizacji pozostanie Gmina. Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT związanych ze zrealizowanym projektem. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zatem niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (np. w przypadku odpłatnego udostępnienia powstałego w wyniku realizacji projektu mienia).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl