IBPP4/443-1645/09/AZ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu kompleksowej termomodernizacji budynku publicznego zespołu szkolno-przedszkolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1645/09/AZ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu kompleksowej termomodernizacji budynku publicznego zespołu szkolno-przedszkolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacja projektu pod nazwą "Kompleksowa termomodernizacja budynku Publicznego Zespołu Szkolno - Przedszkolnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacja projektu pod nazwą "Kompleksowa termomodernizacja budynku Publicznego Zespołu Szkolno -Przedszkolnego".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza zrealizować projekt o nazwie "Kompleksowa termomodernizacja budynku w Publicznym Zespole Szkolno - Przedszkolnym w O.". Projekt polegać będzie na:

1.

Instalacja kolektorów słonecznych

2.

Instalacja pomp ciepła

3.

Fotowoltaika (przetwarzanie energii słonecznej w energię elektryczną)

4.

Instalacja kotłowni olejowej zwiększającej efektywność energetyczną, kotłowni co.

Gmina ubiegać się będzie o dofinansowanie ww. projektu w ramach Działania 4.3 Ochrona Powietrza, Odnawialne Źródła Energii Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie pisemnej interpretacji czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT. Interpretacja ta dotyczy wyłącznie zdarzenia przyszłego. Wnioskodawcą ww. projektu i instytucją odpowiedzialną za realizację projektu jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina. Efekty realizacji inwestycji będą oddziaływały na młodzież szkolną poprzez polepszenie komfortu bytowania.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi Gmina nie będzie również uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w związku z realizacją projektu o nazwie "Kompleksowa termomodernizacja budynku Publicznego Zespołu Szkolno - Przedszkolnego" ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała możliwości odliczania i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonywania przedmiotowej inwestycji.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem towarów i usług. Podatnikowi od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego do spełnienia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 czyli w sytuacji gdy odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponieważ jednak w myśl § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych przesłanka art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest spełniona.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina wykonuje zadanie publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują między innymi sprawy:

1.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego

2.

wodociągów i kanalizacji, zaopatrzenie w energię elektryczną

3.

zieleni gminnej, zadrzewień

4.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyżej cytowane unormowanie zgodne jest z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina zamierza zrealizować projekt o nazwie "Kompleksowa termomodernizacja budynku Publicznego Zespole Szkolno - Przedszkolnego w O.". Projekt polegać będzie na instalacja kolektorów słonecznych, instalacja pomp ciepła, fotowoltaice (przetwarzanie energii słonecznej w energię elektryczną), instalacji kotłowni olejowej zwiększającej efektywność energetyczną, kotłowni co.

Gmina ubiegać się będzie o dofinansowanie ww. projektu w ramach Działania 4.3 Ochrona Powietrza, Odnawialne Źródła Energii Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawcą ww. projektu i instytucją odpowiedzialną za realizację projektu jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina. Efekty realizacji inwestycji będą oddziaływały na młodzież szkolną poprzez polepszenie komfortu bytowania.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie będzie również uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych związanych z funkcjonowaniem obiektu oświatowego objętego inwestycją.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "Kompleksowa termomodernizacja budynku w Publicznym Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O.".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie uznania czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl