IBPP4/443-1639/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1639/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 23 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów inwestycyjnych na istniejący obiekt sportowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów inwestycyjnych na istniejący obiekt sportowy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 grudnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Zarząd Infrastruktury Sportowej) jako jednostka budżetowa realizuje swoje zadania statutowe między innymi w zakresie:

1.

realizacji zadań miasta w zakresie kultury fizycznej w sposób zapewniający efektywne wykorzystanie powierzonego mienia,

2.

zarządzania i gospodarowania obiektami i urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi oraz terenami sportowo - rekreacyjnymi będącymi własnością Gminy Miejskiej,

3.

udostępniania, w tym odpłatnie, bazy sportowo-rekreacyjnej mieszkańcom oraz zainteresowanym podmiotom, w tym: stowarzyszeniom sportowym, związkom sportowym i szkołom,

4.

eksploatacji i konserwacji istniejącej bazy sportowej, rekreacyjnej oraz jej rozbudową.

Spełniając powyższe zadania statutowe Wnioskodawca udostępnia klubom sportowym odpłatnie obiekty sportowe będące własnością Gminy Miejskiej w ramach zawieranych umów dzierżawy oraz umów ustanowienia użytkowania.

Wnioskodawca zawarł w dniu 31 października 2011 r. umowę najmu Centrum Treningowego ze spółką X Sp. z o.o. na udostępnienie Centrum Treningowego na stadionie.

Przed zawarciem ww. umowy przedstawiciele ww. spółki dokonali wizualizacji obiektu podlegającego dzierżawie. Wówczas Wnioskodawca w celu należytego przygotowania obiektu (przed wizytacją przedstawicieli spółki X Sp. z o.o.) poniósł nakłady w zakresie:

* wykonanie usługi koszenia i plewienia terenów wokół stadionu podlegającego dzierżawie

* sprzątanie pomieszczeń stadionu podlegającego dzierżawie,

* oczyszczanie mechaniczne oraz ręczne trybun stadionu podlegającego dzierżawie.

Po dokonanej wizytacji Spółki zainteresowanej podpisaniem umowy dzierżawy stadionu, ustaleniu daty podpisania umowy oraz zapoznaniu się z warunkami umowy, które przewidują odpłatną dzierżawę obiektu, a tym samym w powiązaniu z czynnościami opodatkowanymi jakimi będzie obowiązek wystawienia faktur oraz rozliczenia obowiązku podatkowego w deklaracji VAT-7, Wnioskodawca zgodnie z zapisami art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku ww. nakładów.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 1 grudnia 2011 r. faktury dokumentujące poniesione nakłady zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla nakładów poniesionych na istniejący obiekt sportowy w zakresie:

* wykonanie usługi koszenia i plewienia terenów wokół stadionu podlegającego dzierżawie

* sprzątanie pomieszczeń stadionu podlegającego dzierżawie

* oczyszczanie mechaniczne oraz ręczne trybun stadionu podlegającego dzierżawie w ramach zawarcia umowy dzierżawy na ten obiekt.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dokonane obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla nakładów poniesionych na istniejące obiekty sportowe w zakresie:

* wykonanie usługi koszenia i plewienia terenów wokół stadionu podlegającego dzierżawie

* sprzątanie pomieszczeń stadionu podlegającego dzierżawie,

* oczyszczanie mechaniczne oraz ręczne trybun stadionu podlegającego dzierżawie

Wnioskodawca uznaje za prawidłowe.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ww. odliczenia zostały dokonane zgodnie z zapisami art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

A zatem w zakresie w jakim towary i usługi (poniesione przez Wnioskodawcę nakłady) są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (zawarta umowa dzierżawy zgodnie z którą sprzedaż opodatkowana nastąpi) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę najmu Centrum Treningowego ze spółką X Sp. z o.o. na udostępnienie Centrum Treningowego na stadionie.

W celu należytego przygotowania obiektu Wnioskodawca poniósł nakłady w zakresie:

* wykonanie usługi koszenia i plewienia terenów wokół stadionu podlegającego dzierżawie

* sprzątanie pomieszczeń stadionu podlegającego dzierżawie,

* oczyszczanie mechaniczne oraz ręczne trybun stadionu podlegającego dzierżawie

Faktury dokumentujące poniesione nakłady zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca dokonał powyższych zakupów przewidując odpłatną dzierżawę obiektu, a tym samym wykonanie czynności opodatkowanych.

Jak wyżej wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru lub usługi, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru lub usługi.

Zamiar i sposób wykorzystania poniesionych nakładów jest jasno określony. Wnioskodawca wskazał, że poniesione nakłady będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi, co skutkować będzie wystawieniem faktur VAT i rozliczeniem obowiązku podatkowego w deklaracji VAT-7.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy poniesionymi nakładami a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek poniesionych nakładów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady związane z realizacją ww. inwestycji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ podkreśla, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie, z którego jednoznacznie wynika, iż poniesione nakłady będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania obiektu sportowego do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl