IBPP4/443-1639/09/EJ - Brak możliwości odliczenia przez powiat w całości lub w części kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu rozwoju e-usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1639/09/EJ Brak możliwości odliczenia przez powiat w całości lub w części kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu rozwoju e-usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "E-Urząd - Elektroniczna Platforma Usług dla mieszkańców Powiatu". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 stycznia 2010 r., znak: IBPP4/443-1639/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca złożył dnia 18 listopada 2009 r. wniosek aplikacyjny do regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 o dofinansowanie projektu pn. "...". Głównym przedmiotem projektu jest rozwijanie e-usług, zakup sprzętu komputerowego oraz wdrażanie elektronicznego obiegu dokumentów. Projekt skierowany jest do społeczności zamieszkującej obszar Województwa, a w szczególności Powiat B. Sprzęt komputerowy oraz elektroniczny obieg dokumentów, zakupione w ramach projektu służyć będą świadczeniu elektronicznych usług dla ludności z wykorzystaniem podpisu elektronicznego (załatwianie spraw przez internet), które zwolnione są z podatku VAT. Na żadnym etapie nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 26 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że realizowany projekt obejmuje okres od dnia 26 lipca 2007 r. do dnia 31 stycznia 2013 r. W wyniku wykorzystania mienia, które powstanie w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek obrotów. Realizacja projektu będzie odbywać się w ramach zadań własnych Powiatu i polegać będzie na elektronicznej wymianie wszelkiej korespondencji oraz elektronicznym udostępnianiu zgromadzonych baz danych we wszystkich obszarach funkcjonowania Powiatu. Realizacja projektu nie będzie wykraczać poza zadania własne Powiatu określone w ustawie o samorządzie powiatowym. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną w wyniku zrealizowania przedmiotowego projektu będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na etapie tworzenia "E-Urzędu - Elektronicznej Platformy Usług dla mieszkańców Powiatu" nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem, takie jak umieszczanie informacji o firmach za opłatą itp. Wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. Elektroniczny system powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym np. pobieranie opłat z tytułu najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi dotyczące przedmiotowego projektu związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, tj. z wykonywaniem zadań własnych Powiatu określonych w ustawie o samorządzie powiatowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do powyższej sytuacji istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest możliwości odzyskania podatku VAT przez Powiat. Powiat nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych przy użyciu infrastruktury sfinansowanej w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Nadmienić należy, że powyższe uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., jak i w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. przepisie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1999 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Głównym przedmiotem projektu jest rozwijanie e-usług, zakup sprzętu komputerowego oraz wdrażanie elektronicznego obiegu dokumentów. Sprzęt komputerowy oraz elektroniczny obieg dokumentów, zakupione w ramach projektu służyć będą świadczeniu elektronicznych usług dla ludności z wykorzystaniem podpisu elektronicznego (załatwianie spraw przez internet), które zwolnione są z podatku VAT. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną w wyniku zrealizowania przedmiotowego projektu będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na żadnym etapie nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku VAT. Tym samym nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl