IBPP4/443-1635/10/AZ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, dokonane w związku z budową infrastruktury wodno-ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1635/10/AZ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, dokonane w związku z budową infrastruktury wodno-ściekowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina w dniu 22 lipca 2009 r. rozpoczęła rzeczową realizację inwestycji pn. "XXX". Termin zakończenia realizacji inwestycji ustalono na 30 listopada 2010 r. Zadanie to jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 (RPO) w wysokości 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu (umowa pomiędzy Gminą Mstów a Województwem o dofinansowanie projektu została podpisana w dniu 19 marca 2009 r.) Pozostałe koszty realizacji projektu pokrywane są z budżetu Gminy.

Faktury są wystawione na Gminę jako Beneficjenta. Przedmiotowa inwestycja jest realizowana w celu zaspokojenia potrzeb ludności i służyć będzie mieszkańcom m. W. i C.długoterminowo spełniając normy obowiązujące w Unii Europejskiej. Beneficjentem końcowym projektu będzie jednostka samorządu terytorialnego - Gmina. Po zakończeniu zadania, eksploatacja sieci kanalizacyjnej zostanie nieodpłatnie powierzona Zakładowi Gospodarki Komunalnej Gminy.

Zakład ten bezpłatnie eksploatuje należącą już do Gminy infrastrukturę wodno-ściekową. Właścicielem powstałego w wyniku realizacji Projektu majątku będzie nadal Gmina. Finansowanie kosztów związanych z eksploatacją infrastruktury wytworzonej w ramach Projektu będzie pochodzić z opłat od mieszkańców za zrzut ścieków (w ramach umów zawartych pomiędzy mieszkańcami a Zakładem Gospodarki Komunalnej Gminy). Do zadań Zakładu po realizacji Projektu należeć będzie również konserwacja urządzeń, naprawy, utrzymanie obiektów w dobrym stanie technicznym i zapewnienie profesjonalnej obsługi. Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy jest jednostką organizacyjną Gminy, działa w formie zakładu budżetowego, posiada odrębny NIP, jest podatnikiem podatku VAT i to on będzie dokonywał rozliczeń podatku VAT w zakresie sprzedaży. Zakład został powołany przede wszystkim w celu obsługi gospodarki wodnej i ściekowej w Gminie. Po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług w zakresie odprowadzania ścieków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej pod nazwą "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za zrealizowaną inwestycję "XXX". Jak wspomniano w opisanym stanie faktycznym Gmina nie będzie wykonywała sprzedaży usług przyjmowania ścieków. Przekazanie do bezpłatnego użytkowania majątku wytworzonego w ramach Projektu nie będzie również podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Wobec powyższego biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, przy spełnieniu warunku, jakim jest wykorzystanie zakupu do realizacji czynności opodatkowanej. Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w dniu 22 lipca 2009 r. rozpoczęła rzeczową realizację inwestycji pn. "XXX". Termin zakończenia realizacji inwestycji ustalono na 30 listopada 2010 r. Faktury są wystawione na Gminę. Po zakończeniu zadania, eksploatacja sieci kanalizacyjnej zostanie nieodpłatnie powierzona Zakładowi Gospodarki Komunalnej Gminy.

Zakład ten bezpłatnie eksploatuje należącą już do Gminy infrastrukturę wodno-ściekową. Właścicielem powstałego w wyniku realizacji Projektu majątku będzie nadal Gmina. Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy jest jednostką organizacyjną Gminy, działa w formie zakładu budżetowego, posiada odrębny NIP, jest podatnikiem podatku VAT i to on będzie dokonywał rozliczeń podatku VAT w zakresie sprzedaży.

Po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług w zakresie odprowadzania ścieków.

Powyższe oznacza, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektów będących przedmiotem projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów, bowiem eksploatacja sieci zostanie nieodpłatnie powierzona jednostce organizacyjnej Gminy, stanowiącej odrębny od Gminy podmiot. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż nie będzie osiągać żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług w zakresie odprowadzania ścieków.

Należy również zauważyć, iż w rozpatrywanej sprawie, nieodpłatne powierzenie do eksploatacji powstałego mienia jednostce organizacyjnej Gminy, jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu gospodarki ściekami tj. budowa sieci kanalizacyjnej oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność powierzenia sieci do eksploatacji podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne użyczenie świetlicy) odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją pod nazwą projektu "XXX".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl