IBPP4/443-1634/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1634/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacja projektu nr - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacja projektu nr.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Powiat jest beneficjentem działania 2.2 wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne w związku z realizacją projektów nr: realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Wszystkie powyższe projekty dotyczyły udzielania pomocy stypendialnej uczniom i studentom, zgodnie z zasadami programu i umów o dofinansowanie projektów. Ww. projekty były realizowane w latach 2005-2007. Oprócz stypendium wypłacanego uczniom i/lub studentom, w ramach projektów dokonywane były zakupy materiałów biurowych, sprzętu komputerowego, rozliczane było wynagrodzenie pracownika zajmującego się projektem, a także zamieszczono w prasie lokalnej ogłoszenia prasowe promujące projekt, zgodnie ze szczegółowymi kosztorysami projektów i harmonogramem wydatków.

Wszystkie projekty były realizowane przez Powiat jako jednostkę samorządu terytorialnego.

Projekt nr - w ramach projektu wypłacono stypendia uczniom szkół ponadgimnazjalnych, dokonano zakupu komputera przenośnego (laptopa) i materiałów biurowych oraz poniesiono wydatki na przeprowadzenie audytu zewnętrznego projektu.

W odniesieniu do wymienionego projektu zakupy towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Urząd Marszałkowski zwrócił się z prośbą do Powiatu o aktualizację oświadczeń dotyczących kwalifikowalności podatku VAT do dnia 31 grudnia każdego roku w okresie 5 lat od zakończenia realizacji projektu, przekazania zaświadczenia z urzędu skarbowego określającego status podatnika VAT oraz informacji, czy w odniesieniu do danego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części. Podstawą do zobowiązania beneficjentów do spełnienia zaktualizowanych wymogów dotyczących kwalifikowalności podatku VAT stanowią umowy o dofinansowanie projektów, które zawierają postanowienia dotyczące obowiązku przedstawiania na żądanie instytucji wdrażającej wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu w wyznaczonym przez nią terminie ponieważ umowa obowiązuje nie tylko w okresie realizacji projektu, ale tak długo jak istnieją prawa i obowiązki z niej wynikające, a przepisy regulujące problematykę podatku VAT przewidują możliwość korygowania prawa do odliczenia podatku VAT nauczonego w ciągu 5 lat od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku należnego, to należy uznać, że uprawnienie do zaliczenia podatku VAT do wydatków kwalifikowalnych może podlegać weryfikacji przez cały ten okres.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Powiat jako beneficjenta projektu, w odniesieniu do tego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (treść art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym). Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej, czyli realizuje zadania udzielania pomocy uczniom i studentom z marginalizowanych terenów, będących w trudnej sytuacji materialnej, mającej na celu wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne.

Powiat jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług urzędu skarbowego. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cytowanej ustawy - kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powiat realizując projekt stypendialny jako jego beneficjent nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części, nabywane towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dlatego w przedmiotowej sytuacji nie zachodzi przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jaką jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt nr w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Z treści wniosku wynika, iż w ramach projektu wypłacono stypendia uczniom szkół ponadgimnazjalnych, dokonano zakupu komputera przenośnego (laptopa) i materiałów biurowych oraz poniesiono wydatki na przeprowadzenie audytu zewnętrznego projektu.

Wnioskodawca wskazał, że zakupy towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu nr.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym Powiat realizując projekt nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w pozostałych kwestiach podniesionych we winsoku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl