IBPP4/443-1634/10/EJ - Możliwość odliczenia przez uczelnię podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu badawczo-rozwojowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1634/10/EJ Możliwość odliczenia przez uczelnię podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu badawczo-rozwojowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych, zgodnie z ustaloną proporcją sprzedaży, w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych, zgodnie z ustaloną proporcją sprzedaży, w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Akademia jest Wnioskodawcą i jedynym Beneficjentem projektu inwestycyjnego pt. "...". Przedsięwzięcie finansowane jest ze środków publicznych w oparciu o umowę, jaką Uczelnia zawarła z Instytucją Wdrażającą (dalej jako: IW, OP) dniu 18 września 2009 r. Przedmiotem umowy jest udzielenie przez IW dofinansowania na realizację projektu w ramach Działania 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe", Poddziałania 1.3.1 "Projekty rozwojowe" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (dalej w skrócie: POIG).

Poziom dofinansowania przedsięwzięcia wynosi 100%, z czego 85% pochodzi ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego, a 15% stanowi dotacja rozwojowa. Projekt realizowany jest w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r..

"Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013" definiuje, iż celem działania 1.3 jest "zdobywanie oraz zwiększenie skali wykorzystywania nowych rozwiązań niezbędnych dla rozwoju gospodarki i poprawy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorców oraz rozwoju polskiego społeczeństwa". W ramach poddziałania 1.3.1 przewiduje się "dofinansowanie projektów badawczych o charakterze aplikacyjnym, ukierunkowanych na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży/gałęzi gospodarki lub o szczególnym wymiarze społecznym. Projekty rozwojowe rozumiane są jako projekty mające na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowania w praktyce".

Zgodnie z przygotowanym na potrzeby projektu studium wykonalności, celem projektu jest opracowanie nowej metody doboru parametrów chłodzenia pasma w technologii ciągłego odlewania stali, zwiększającej wydajność produkcji istniejących instalacji ciągłego odlewania stali (w skrócie COS) w Polsce oraz zmniejszającej uciążliwość oddziaływania produkcji stali na środowisko naturalne. Przedsięwzięcie obejmuje opracowanie nowej metody doboru parametrów chłodzenia instalacji COS zarówno dla wlewków płaskich, jak i wlewków długich.

Projekt podzielony został na 12 zadań: 11 zadań badawczych oraz jedno zadanie organizacyjne.

Zgodnie z informacjami zawartymi w studium wykonalności, na potrzeby prowadzonych w projekcie prac badawczych zakupione zostaną następujące urządzenia badawcze, klasyfikowane jako środki trwałe:

* maszyna do dynamicznych badań wytrzymałościowych o wartości około 854.000 zł,

* analizator termiczny do DTA, DSC, TGA o wartości około 610.000 zł,

* kamera termowizyjna o wartości 61.000 zł,

* pirometry o łącznej wartości około 66.000 zł.

Po zakończeniu projektu wszystkie powyższe urządzenia wykorzystywane będą w:

* działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (dalej w skrócie: podatkiem VAT), w szczególności w ramach projektów badawczych, rozwojowych i celowych realizowanych na zlecenie lub dla przedsiębiorstw;

* działalności zwolnionej z podatku VAT lub

* działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności w ramach działalności statutowej Uczelni, do której zalicza się działalność dydaktyczną oraz naukową - do kształcenia studentów oraz realizacji prac badawczych zarówno przez studentów (prace magisterskie, doktoraty), jak również przez pracowników naukowych w celu ich rozwoju naukowego (doktoraty, habilitacje), a także do prowadzenia prac naukowo-badawczych, których rezultaty podlegają upowszechnieniu w formie wystąpień i publikacji na konferencjach naukowych.

Na etapie realizacji projektu przewiduje się również współpracę z przedsiębiorstwami, ale jedynie poprzez zlecanie im prowadzenia pomiarów badawczych na posiadanych przez te przedsiębiorstwa instalacjach COS.

Studium wykonalności przewiduje, iż w wyniku przeprowadzonych prac badawczych:

* do ochrony patentowej zgłoszony zostanie jeden wynalazek,

* utworzone zostanie jedno, nowe miejsce pracy na stanowisku badawczym,

* opublikowane zostanie 10 publikacji dotyczących wyników projektu oraz jeden raport zawierający wyniki realizacji przedsięwzięcia,

* nawiązana lub sformalizowana zostanie współpraca z co najmniej dwoma przedsiębiorcami, które w sposób nieodpłatny użytkować będą wyniki projektu.

W zamierzeniach autorów projektu, planowane zgłoszenie patentowe służyć ma ochronie własności intelektualnych twórców wynalazku oraz powiększać ich dorobek naukowy, a nie stanowić podstawę do sprzedaży licencji.

Zgodnie z zapisami studium wykonalności, po zakończeniu prac badawczych, czyli począwszy od 2013 r., wszystkie rezultaty projektu podlegały będą komercjalizacji na zasadach rynkowych. Jednakże nie przewiduje się opodatkowanej sprzedaży wyników projektu, ani też sprzedaży licencji uprawniających do wykorzystywania opracowanej technologii. W prognozie finansowej projektu stanowiącej element studium przyjęto, iż nie przewiduje się żadnych przychodów ze sprzedaży wyników prac badawczych. Planowana komercjalizacja polegać będzie na publikacji monografii opisującej przebieg projektu oraz osiągnięte rezultaty, wraz z przedstawieniem rozwiązania wspomagającego sterowanie procesem ciągłego odlewania stali według parametrów technologicznych, gwarantujących podwyższenie wydajności i jakości rezultatów procesów przemysłowych. W oparciu o zawarte w monografii informacje, każde zainteresowane przedsiębiorstwo będzie mogło samodzielnie poprawić wydajność swojej instalacji COS oraz jakość produkowanej stali. Rozpowszechnianie oraz wykorzystywanie rezultatów projektu odbywać się będzie bezpłatnie, ponieważ monografia będzie udostępniana bez żadnych opłat. Koszt publikacji monografii został uwzględniony w kosztorysie przedsięwzięcia jako element promocji projektu i jego rezultatów.

Uczelnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych zgodnie z ustaloną proporcją sprzedaży, w przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować zakupu do określonej działalności opodatkowanej lub zwolnionej w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakupione w ramach projektu środki trwałe, stanowiące własność Podatnika, po zakończeniu projektu, Uczelnia zamierza wykorzystywać zarówno do działalności opodatkowanej jak i statutowej (naukowej i dydaktycznej). Przy czym Uczelnia nie jest w stanie określić, w jakim zakresie/stopniu nabyte w ramach projektu środki trwałe służyć będą służą przyszłej sprzedaży opodatkowanej, a w jakiej działalności statutowej.

W konsekwencji, skoro Uczelnia zamierza wykorzystać stworzone na skutek realizacji projektu środki trwałe w zakresie prowadzenia różnych działalności, tj. uprawniających do odliczenia podatku naliczonego jak i nieuprawniających do takiego odliczenia, a jednocześnie Wnioskodawca nie będzie mógł przyporządkować zakupu do konkretnych czynności opodatkowanych lub zwolnionych od podatku zastosowanie będzie miał art. 90 ust. 1, 2 i 3 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl art. 90 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Jednocześnie jak wskazuje ust. 3 ww. art. 90 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W odniesieniu do zakupów środków trwałych jakich Uczelnia dokonuje w ramach realizowanego projektu nie jest możliwe wyodrębnienie kwot które mają służyć przyszłej sprzedaży opodatkowanej, a jakie działalności statutowej.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich nabycie w zakresie realizacji projektu wg ustalonego w Uczelni wskaźnika proporcji.

Podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 października 2008 r. (sygn. III SA/Wa 467/08). Sąd wskazał, iż obowiązek zastosowania proporcji odliczenia, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT, ma miejsce wtedy, kiedy podatnik nie ma możliwości wyodrębnienia czynności i kwot w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak też czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Zatem w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia całości lub części wskazanych kwot prawodawca ustanowił, w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT metodę określania proporcji. Proporcję tę ustała się na podstawie (...) udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje dofinansowany ze środków publicznych projekt pn. "...". Celem projektu jest opracowanie nowej metody doboru parametrów chłodzenia pasma w technologii ciągłego odlewania stali, zwiększającej wydajność produkcji istniejących instalacji ciągłego odlewania stali w Polsce oraz zmniejszającej uciążliwość oddziaływania produkcji stali na środowisko naturalne.

Zgodnie z zapisami studium wykonalności, po zakończeniu prac badawczych, czyli począwszy od 2013 r., wszystkie rezultaty projektu podlegały będą komercjalizacji na zasadach rynkowych. Jednakże nie przewiduje się opodatkowanej sprzedaży wyników projektu, ani też sprzedaży licencji uprawniających do wykorzystywania opracowanej technologii. W prognozie finansowej projektu przyjęto, iż nie przewiduje się żadnych przychodów ze sprzedaży wyników prac badawczych. Planowana komercjalizacja polegać będzie na publikacji monografii opisującej przebieg projektu oraz osiągnięte rezultaty, wraz z przedstawieniem rozwiązania wspomagającego sterowanie procesem ciągłego odlewania stali według parametrów technologicznych, gwarantujących podwyższenie wydajności i jakości rezultatów procesów przemysłowych. W oparciu o zawarte w monografii informacje, każde zainteresowane przedsiębiorstwo będzie mogło samodzielnie poprawić wydajność swojej instalacji COS oraz jakość produkowanej stali. Rozpowszechnianie oraz wykorzystywanie rezultatów projektu odbywać się będzie bezpłatnie, ponieważ monografia będzie udostępniana bez żadnych opłat. Koszt publikacji monografii został uwzględniony w kosztorysie przedsięwzięcia jako element promocji projektu i jego rezultatów.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż środki trwałe nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie będą służyły Uczelni w okresie trwałości projektu do wykonywania czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny jednoznacznie wskazał, iż w ramach projektu nie przewiduje się opodatkowanej sprzedaży wyników projektu, ani też sprzedaży licencji uprawniających do wykorzystywania opracowanej technologii. W prognozie finansowej projektu przyjęto, iż nie przewiduje się żadnych przychodów ze sprzedaży wyników prac badawczych.

Zatem przedmiotowy projekt nie będzie generował dla Wnioskodawcy żadnych przychodów.

Tym samym środki trwałe nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc zakupione środki trwałe w związku z realizacją projektu przez okres trwałości projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT,

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej, pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych środków trwałych.

Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych w zakresie realizacji projektu według ustalonego w Uczelni wskaźnika proporcji.

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że po zakończeniu projektu wszystkie zakupione w ramach projektu środki trwałe wykorzystywane będą w działalności opodatkowanej VAT, działalności zwolnionej z podatku VAT lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Przy czym Uczelnia nie jest w stanie przyporządkować zakupu do określonej działalności opodatkowanej lub zwolnionej z podatku od towarów i usług.

W takim przypadku należy mieć na uwadze przepisy art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług, które znajdują zastosowanie w przypadku gdy nabywane towary będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, lub w latach następnych nastąpiłaby zmiana przeznaczenia zakupionych w ramach projektu towarów, a tym samym zmieniłyby się okoliczności warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem po zakończeniu trwałości projektu, Wnioskodawcy w związku z przewidywaną zmianą przeznaczenia środków trwałych poprzez wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku jak i niepodlegających VAT, będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego w trybie przepisów art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Podkreślenia jednak wymaga, że dokonując korekty nieodliczonego podatku VAT w związku ze zmianą przeznaczenia zakupionych środków trwałych należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

I tak w pierwszym etapie, należy przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu środków trwałych poszczególnym kategoriom działalności, tj. niepodlegajacej opodatkowaniu i działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż dokonując odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością mieszaną najpierw należy określić jaka część podatku naliczonego związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a dopiero do pozostałej części podatku naliczonego zastosować proporcję, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o VAT. Podkreślenia wymaga, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie czynności te nie mogą być uwzględniane przy wyliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Zatem zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT ma zastosowanie wyłącznie do zakupów związanych z wykonywaniem czynności podlegających ustawie o VAT tj. opodatkowanych i zwolnionych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych dokonanych w związku z realizacją ww. projektu, jednakże dopiero po zmianie przeznaczenia zakupionych środków trwałych i tylko w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych w zakresie realizacji projektu według ustalonego w Uczelni wskaźnika proporcji, uznać należy za nieprawidłowe, bowiem możliwość zastosowania proporcji znajduje uzasadnienie tylko w odniesieniu do czynności objętych działaniem ustawy o VAT (zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych), z wyłączeniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak również możliwość odliczenia podatku naliczonego na zasadzie proporcji jest możliwa po dokonaniu zmiany przeznaczenia środków trwałych, tj. wykorzystania ich do czynności opodatkowanych VAT dopiero po zakończeniu realizacji projektu.

Odnośnie natomiast powołanego we wniosku orzeczenia sądu krajowego tut. organ zauważa, iż wyroki zapadają w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, zatem tut. organ nie jest nimi związany przy dokonywaniu oceny prawnej stanowiska Wnioskodawców w indywidualnych sprawach dotyczących podobnej tematyki. Rozstrzygnięcia dokonane przez Sąd wiążą bowiem wyłącznie w konkretnych sprawach, w których zostały wydane. Ponadto powołany przez Wnioskodawcę wyrok rozstrzyga w odmiennej sprawie, niż będąca przedmiotem niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl