IBPP4/443-1633/10/EJ - Brak możliwości odliczenia przez uczelnię podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, zużytych w ramach realizowanego projektu badawczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1633/10/EJ Brak możliwości odliczenia przez uczelnię podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, zużytych w ramach realizowanego projektu badawczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług zakupionych i zużytych w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług zakupionych i zużytych w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Akademia jest Wnioskodawcą i jedynym Beneficjentem projektu badawczego pt. "...". Przedsięwzięcie finansowane jest ze środków publicznych w oparciu o umowę, jaką Uczelnia zawarła z Instytucją Wdrażającą w dniu 18 września 2009 r. Przedmiotem umowy jest udzielenie przez IW dofinansowania na realizację projektu w ramach Działania 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe", Poddziałania 1.3.1 "Projekty rozwojowe" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (dalej w skrócie: POIG).

Poziom dofinansowania przedsięwzięcia wynosi 100%, z czego 85% pochodzi ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego, a 15% stanowi dotacja rozwojowa. Projekt realizowany jest w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r..

"Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013" definiuje, iż celem działania 1.3 jest "zdobywanie oraz zwiększenie skali wykorzystywania nowych rozwiązań niezbędnych dla rozwoju gospodarki i poprawy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorców oraz rozwoju polskiego społeczeństwa". W ramach poddziałania 1.3.1 przewiduje się "dofinansowanie projektów badawczych o charakterze aplikacyjnym, ukierunkowanych na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży/gałęzi gospodarki lub o szczególnym wymiarze społecznym. Projekty rozwojowe rozumiane są jako projekty mające na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowania w praktyce".

Zgodnie z przygotowanym na potrzeby projektu studium wykonalności, celem projektu jest opracowanie nowej metody doboru parametrów chłodzenia pasma w technologii ciągłego odlewania stali, zwiększającej wydajność produkcji istniejących instalacji ciągłego odlewania stali (w skrócie COS) w Polsce oraz zmniejszającej uciążliwość oddziaływania produkcji stali na środowisko naturalne. Przedsięwzięcie obejmuje opracowanie nowej metody doboru parametrów chłodzenia instalacji COS zarówno dla wlewków płaskich, jak i wlewków długich.

Projekt podzielony został na 12 zadań: 11 zadań badawczych oraz jedno zadanie organizacyjne.

Zgodnie z informacjami zawartymi w studium wykonalności, na potrzeby prowadzonych w projekcie prac badawczych zakupione zostaną następujące urządzenia badawcze, klasyfikowane jako środki trwałe:

* maszyna do dynamicznych badań wytrzymałościowych o wartości około 854.000 zł,

* analizator termiczny do DTA, DSC, TGA o wartości około 610.000 zł,

* kamera termowizyjna o wartości 61.000 zł,

* pirometry o łącznej wartości około 66.000 zł.

Po zakończeniu projektu wszystkie powyższe urządzenia wykorzystywane będą w:

* działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (dalej w skrócie: podatkiem VAT), w szczególności w ramach projektów badawczych, rozwojowych i celowych realizowanych na zlecenie lub dla przedsiębiorstw;

* działalności zwolnionej z podatku VAT lub

* działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności w ramach działalności statutowej Uczelni, do której zalicza się działalność dydaktyczną oraz naukową - do kształcenia studentów oraz realizacji prac badawczych zarówno przez studentów (prace magisterskie, doktoraty), jak również przez pracowników naukowych w celu ich rozwoju naukowego (doktoraty, habilitacje), a także do prowadzenia prac naukowo-badawczych, których rezultaty podlegają upowszechnieniu w formie wystąpień i publikacji na konferencjach naukowych.

Na etapie realizacji projektu przewiduje się również współpracę z przedsiębiorstwami, ale jedynie poprzez zlecanie im prowadzenia pomiarów badawczych na posiadanych przez te przedsiębiorstwa instalacjach COS.

Studium wykonalności przewiduje, iż w wyniku przeprowadzonych prac badawczych:

* do ochrony patentowej zgłoszony zostanie jeden wynalazek,

* utworzone zostanie jedno, nowe miejsce pracy na stanowisku badawczym,

* opublikowane zostanie 10 publikacji dotyczących wyników projektu oraz jeden raport zawierający wyniki realizacji przedsięwzięcia,

* nawiązana lub sformalizowana zostanie współpraca z co najmniej dwoma przedsiębiorcami, które w sposób nieodpłatny użytkować będą wyniki projektu.

W zamierzeniach autorów projektu, planowane zgłoszenie patentowe służyć ma ochronie własności intelektualnych twórców wynalazku oraz powiększać ich dorobek naukowy, a nie stanowić podstawę do sprzedaży licencji.

Zgodnie z zapisami studium wykonalności, po zakończeniu prac badawczych, czyli począwszy od 2013 r., wszystkie rezultaty projektu podlegały będą komercjalizacji na zasadach rynkowych. Jednakże nie przewiduje się opodatkowanej sprzedaży wyników projektu, ani też sprzedaży licencji uprawniających do wykorzystywania opracowanej technologii. W prognozie finansowej projektu stanowiącej element studium przyjęto, iż nie przewiduje się żadnych przychodów ze sprzedaży wyników prac badawczych. Planowana komercjalizacja polegać będzie na publikacji monografii opisującej przebieg projektu oraz osiągnięte rezultaty, wraz z przedstawieniem rozwiązania wspomagającego sterowanie procesem ciągłego odlewania stali według parametrów technologicznych, gwarantujących podwyższenie wydajności i jakości rezultatów procesów przemysłowych. W oparciu o zawarte w monografii informacje, każde zainteresowane przedsiębiorstwo będzie mogło samodzielnie poprawić wydajność swojej instalacji COS oraz jakość produkowanej stali. Rozpowszechnianie oraz wykorzystywanie rezultatów projektu odbywać się będzie bezpłatnie, ponieważ monografia będzie udostępniana bez żadnych opłat. Koszt publikacji monografii został uwzględniony w kosztorysie przedsięwzięcia jako element promocji projektu i jego rezultatów.

Uczelnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z dnia 8 listopada 2010 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że oprócz środków trwałych zostaną też nabyte na potrzeby projektu inne towary i usług, które zostaną zużyte w pracach projektowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 8 listopada 2010 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które zostaną zakupione i zużyte w ramach realizacji projektu badawczego.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 8 listopada 2010 r.), nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług zużytych w ramach realizacji opisanego w stanie faktycznym projektu. Intencją autorów projektu, mającą odzwierciedlenie w studium wykonalności przedsięwzięcia, jest nieodpłatne przekazanie rezultatów projektu wszystkim zainteresowanym podmiotom poprzez opublikowanie monografii opisującej przebieg projektu oraz osiągnięte rezultaty, wraz z przedstawieniem rozwiązania wspomagającego sterowanie procesem ciągłego odlewania stali według parametrów technologicznych, gwarantujących podwyższenie wydajności i jakości rezultatów procesów przemysłowych.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dodatkowo art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stwierdza, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W analizowanym przypadku należy stwierdzić, iż odpłatna dostawa towarów i usług nie nastąpi. Monografia zostanie bezpłatnie udostępniona zainteresowanym podmiotom ze względu na fakt, iż koszt jej publikacji zostanie w całości sfinansowany ze środków realizowanego projektu badawczego. Nie przewiduje się sprzedaży licencji, ani żadnej innej odpłatnej formy przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ intencją autorów projektu jest, aby planowane zgłoszenie patentowe posłużyło wyłącznie do ochrony własności intelektualnych twórców wynalazku oraz powiększenia ich dorobku naukowego.

W chwili obecnej, autorzy planowanego wynalazku, czynnie uczestniczący w pracach badawczych, są wynagradzani zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym projektu. Intencją autorów projektu i za razem członków zespołu badawczego jest, aby za raz wykonaną i zapłaconą pracę, nie otrzymywać/pobierać żadnego dodatkowego wynagrodzenia, w szczególności wynagrodzenia za zastosowanie ich wynalazku w praktyce.

Podsumowując należy stwierdzić, iż Uczelnia zakłada (w momencie przystępowania i realizacji projektu badawczego), że towary i usługi nabyte w ramach tego przedsięwzięcia zostaną wykorzystane tylko do prowadzenia zaplanowanych w projekcie prac badawczych. Po zakończeniu projektu badawczego, Uczelnia nie ma zamiaru odpłatnie dostarczać towarów, ani odpłatnie świadczyć usług, związanych z wytworzonymi w ramach projektu rezultatami.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż brak odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług, stanowią podstawę uniemożliwiającą odliczenie podatku VAT przy zakupie towarów i usług niezbędnych do wytworzenia tych rezultatów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124..

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje dofinansowany ze środków publicznych projekt pn. "...". Celem projektu jest opracowanie nowej metody doboru parametrów chłodzenia pasma w technologii ciągłego odlewania stali, zwiększającej wydajność produkcji istniejących instalacji ciągłego odlewania stali w Polsce oraz zmniejszającej uciążliwość oddziaływania produkcji stali na środowisko naturalne.

Zgodnie z zapisami studium wykonalności, po zakończeniu prac badawczych, czyli począwszy od 2013 r., wszystkie rezultaty projektu podlegały będą komercjalizacji na zasadach rynkowych. Jednakże nie przewiduje się opodatkowanej sprzedaży wyników projektu, ani też sprzedaży licencji uprawniających do wykorzystywania opracowanej technologii. W prognozie finansowej projektu przyjęto, iż nie przewiduje się żadnych przychodów ze sprzedaży wyników prac badawczych. Planowana komercjalizacja polegać będzie na publikacji monografii opisującej przebieg projektu oraz osiągnięte rezultaty, wraz z przedstawieniem rozwiązania wspomagającego sterowanie procesem ciągłego odlewania stali według parametrów technologicznych, gwarantujących podwyższenie wydajności i jakości rezultatów procesów przemysłowych. W oparciu o zawarte w monografii informacje, każde zainteresowane przedsiębiorstwo będzie mogło samodzielnie poprawić wydajność swojej instalacji COS oraz jakość produkowanej stali. Rozpowszechnianie oraz wykorzystywanie rezultatów projektu odbywać się będzie bezpłatnie, ponieważ monografia będzie udostępniana bez żadnych opłat. Koszt publikacji monografii został uwzględniony w kosztorysie przedsięwzięcia jako element promocji projektu i jego rezultatów.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabyte i zużyte przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie będą służyły Uczelni do wykonywania czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny jednoznacznie wskazał, iż w ramach projektu nie przewiduje się opodatkowanej sprzedaży wyników projektu, ani też sprzedaży licencji uprawniających do wykorzystywania opracowanej technologii. W prognozie finansowej projektu przyjęto, iż nie przewiduje się żadnych przychodów ze sprzedaży wyników prac badawczych.

Zatem przedmiotowy projekt nie będzie generował dla Wnioskodawcy żadnych przychodów.

Tym samym towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc zakupione towary i usługi nabyte i zużyte w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej, pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług zużytych w trakcie realizacji projektu.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl