IBPP4/443-1632/09/KG - Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym przez powiat projektem doposażenia pracowni centrum kształcenia praktycznego i ustawicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1632/09/KG Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym przez powiat projektem doposażenia pracowni centrum kształcenia praktycznego i ustawicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. "Przebudowa i doposażenie..." wykorzystywanych tylko i wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych PKWiU - 80 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. "Przebudowa i doposażenie..." wykorzystywanych tylko i wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych PKWiU - 80. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uczestniczył w projekcie, który polegał na zakupie i montażu 2 sztuk tokarek sterowanych numerycznie i 2 frezarek sterowanych numeryczne w jednej z pracowni Centrum oraz na zakupie i montażu 3 tokarek klasycznych i 3 frezarek klasycznych w drugiej pracowni placówki. Ponadto w ramach projektu pomieszczenia pracowni zostały przygotowane technicznie i dostosowane do właściwej eksploatacji maszyn. Wyposażenie to zostało udostępnione uczniom szkół ponadgimnazjalnych kształcących się w zawodach takich jak: tokarz, frezer, mechanik, mechatronik i innych wyłącznie w publicznym systemie oświaty.

Działanie to, przewidziane dla Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego, realizowane było jako jedna z części projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i zawartego w nim Poddziałania 5.1.1. pt. "Przebudowa i doposażenie..." który realizowany był przez Powiat jako lidera, a w jego imieniu Starostwo Powiatowe w x. jako jednostka organizacyjna Powiatu realizująca zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składa deklaracje VAT-7. Podstawową działalnością jest wykonywanie usług w zakresie edukacji - zwolnionych od podatków podatku VAT, oprócz tego wykonuje również czynności opodatkowane: usługi diagnostyczne na Stacji Kontroli Pojazdów, wynajem pomieszczeń.

Wszystkie faktury zakupu dotyczące realizacji części ww. projektu poświęconej Centrum Kształcenia były wystawione na Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu w części dotyczącej Centrum Kształcenia nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, będą one wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych PKWiU - 80.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 stycznia 2010 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu, a wykorzystywanych tylko i wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych PKWiU - 80.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 7 stycznia 2010 r.), nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług dokonywanych w ramach ww. projektu, a wykorzystywanych tylko i wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych PKWiU - 80.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uczestniczył w realizowanym przez Powiat projekcie dofinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i zawartego w nim Poddziałania 5.1.1. pt. "Przebudowa i doposażenie...".

Projekt polegał na zakupie i montażu 2 sztuk tokarek sterowanych numerycznie i 2 frezarek sterowanych numeryczne w jednej z pracowni Centrum oraz na zakupie i montażu 3 tokarek klasycznych i 3 frezarek klasycznych w drugiej pracowni placówki. Ponadto w ramach projektu pomieszczenia pracowni zostały przygotowane technicznie i dostosowane do właściwej eksploatacji maszyn. Wyposażenie to zostało udostępnione uczniom szkół ponadgimnazjalnych kształcących się w zawodach takich jak: tokarz, frezer, mechanik, mechatronik i innych wyłącznie w publicznym systemie oświaty.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu w części dotyczącej Centrum Kształcenia zostały udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Wnioskodawca. Towary te i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, będą one wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych PKWiU - 80.

Zatem w oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z przedmiotową inwestycją (zakup maszyn oraz przygotowanie pracowni) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą one bowiem związane, jak sam wskazał Wnioskodawca, z działalnością edukacyjną, która jest zwolniona od podatku od towarów i usług (PKWiU 80).

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawcy zatem nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. "Przebudowa i doposażenie...", wykorzystywanych tylko i wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych PKWiU - 80.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty powstałe w wyniku realizacji projektu są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 85). Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Powiatu wskazanego we wniosku, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl