IBPP4/443-1624/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1624/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach II Osi priorytetowej - Społeczeństwo Informacyjne, działania 2.2 - Moduły informacyjne, platformy e-usługi i bazy danych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Urząd Marszałkowski Województwa ma zamiar realizacji projektu pn. "..." polegający na budowie regionalnej infrastruktury informacyjnej, e usług administracji i społeczeństwa informacyjnego, tj. zapewnieniu rozwiązań przy użyciu technologii GIS (ang. Geographic Information System) pozwalających na swobodną wymianę informacji niezależnie od platformy narzędziowej, jak również wypracowanie mechanizmów pozwalających na współdziałanie (interoperacyjność) zasobów danych przestrzennych jak i dostęp do nich przez wielu użytkowników i instytucji.

W ramach projektu zostanie zbudowany regionalny system informacji geograficznej - jako platformy informatycznej wykorzystującej obecny System Informacji Przestrzennej umożliwiający gromadzenie danych przestrzennych, ich analizowanie oraz udostępnianie przy pomocy e-usług dla klientów fizycznych i instytucjonalnych.

Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. wniosków były (są i będą) wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W żadnym zakresie towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych projektów nie były (nie są i nie będą) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyżej wymieniony projekt jest związany z bieżącą działalnością Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Urząd Marszałkowski Województwa jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Urząd. Projekt był realizowany na potrzeby Urzędu do wykonywania zadań publicznych. Koszty związane z ww. projektem są udokumentowane fakturami VAT.

Działania wykonywane w ramach ww. projektu wykonywane są nieodpłatnie w ramach wykonywanych zadań publicznych nałożonych przepisami prawa na jednostkę samorządową oraz nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 21 grudnia 2009 r. Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest osoba prawna Województwo, natomiast Urząd Marszałkowski Województwa wykonuje zadania własne przypisane do realizacji Województwu.

Projekt pn. "..." będzie realizowany tylko przez Wnioskodawcę.

Podmiotem figurującym jako nabywca na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, będzie Urząd Marszałkowski Województwa.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są i nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tzn. wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę.

Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem, wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie, system elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym np. pobieranie opłat z tyt. najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 grudnia 2009 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 grudnia 2009 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) organy samorządu terytorialnego działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami (art. 14 ust. 1 cyt. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa i zarząd województwa - art. 15 ustawy o samorządzie województwa. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, w skład którego wchodzi m.in. marszałek województwa (art. 31 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie województwa). Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami oraz reprezentuje województwo na zewnątrz.

Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych - art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach II Osi priorytetowej - Społeczeństwo Informacyjne, działania 2.2 - Moduły informacyjne, platformy e-usługi i bazy danych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zamierza zrealizować projekt pn. "...".

Projekt polega na budowie regionalnej infrastruktury informacyjnej, e-usług administracji i społeczeństwa informacyjnego, tj. zapewnieniu rozwiązań przy użyciu technologii GIS (ang. Geographic Information System) pozwalających na swobodną wymianę informacji niezależnie od platformy narzędziowej, jak również wypracowanie mechanizmów pozwalających na współdziałanie (interoperacyjność) zasobów danych przestrzennych jak i dostęp do nich przez wielu użytkowników i instytucji. W ramach projektu zostanie zbudowany regionalny system informacji geograficznej - jako platformy informatycznej wykorzystującej obecny System Informacji Przestrzennej umożliwiający gromadzenie danych przestrzennych, ich analizowanie oraz udostępnianie przy pomocy e-usług dla klientów fizycznych i instytucjonalnych.

Podmiotem figurującym jako nabywca na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, będzie Urząd Marszałkowski Województwa.

Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. wniosków były (są i będą) wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W żadnym zakresie towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych projektów nie były (nie są i nie będą) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Urząd.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są i nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tzn. wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę.

Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem, wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie, system elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym np. pobieranie opłat z tyt. najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl