IBPP4/443-1613/10/JP - Podatek od towarów i usług w możliwości otrzymania w całości bądź w części zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1613/10/JP Podatek od towarów i usług w możliwości otrzymania w całości bądź w części zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w możliwości otrzymania w całości bądź w części zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w możliwości otrzymania w całości bądź w części zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Szkół jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zespół Szkół funkcjonuje w dwóch obiektach:

1.

budynek przy ulicy C, o powierzchni 2 352 m 2,

2.

budynek przy ulicy S, o powierzchni użytkowej 4.522,1 m 2.

Właścicielem obiektów jest Powiat, a Zespół Szkół sprawuje nad nimi trwały zarząd.

W budynku przy ulicy C znajdują się pomieszczenia dydaktyczne, biurowe i sanitarno-higieniczne.

Natomiast w budynku przy ulicy S mieści się ciąg pomieszczeń dydaktycznych (sale lekcyjne, sala gimnastyczna z zapleczem i toalety dla uczniów i personelu szkoły) oraz ciąg pomieszczeń pozostałych (pomieszczenia biurowe, gospodarcze, hale) stanowiące przedmiot najmu przez przedsiębiorstwa prowadzące w nich działalność gospodarczą. Zawarte są wieloletnie umowy najmu z poszczególnymi najemcami, którzy płacą czynsz na podstawie wystawianych faktur VAT. Łączna suma najmowanych pomieszczeń stanowi 57,67% ogólnej powierzchni użytkowej budynku.

W latach 2011-2012 w budynku przy ulicy S będzie przeprowadzona inwestycja, w ramach której zostanie wymieniona instalacja CO w całym budynku i termodemizacja w ciągu pomieszczeń najmowanych (docieplenie ścian zewnętrznych, stropodachu, wymiana okien i drzwi zewnętrznych). Termomodernizacja w ciągu pomieszczeń dydaktycznych została przeprowadzona w ubiegłych latach.

Zaplanowana inwestycja objęta jest projektem pn. "..." dofinansowanego w ramach Działania 4.3. Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Głównym beneficjentem projektu jest Powiat. Na zadania w ramach projektu Zespół Szkół przeprowadzi przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym zostanie podpisana umowa na roboty budowlane. Wykonawca za wykonane usługi obciążać będzie Zespół Szkół fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej tj. Powiatu środków finansowych pochodzących w części z przyznanego dofinansowania w ramach RPO W i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 21 grudnia 2010 r. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Przedmiotowym projektem jest objęty budynek przy ul. S (modernizacja instalacji centralnego ogrzewania wraz z węzłem ciepłowniczym oraz termomodernizacja). Budynek przy ul. C jest w całości wykorzystywany na działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (statutowa działalność szkoły - nieodpłatne usługi edukacyjne). Budynek przy ul. S jest wykorzystywany: na działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (statutowa działalność szkoły - nieodpłatne usługi edukacyjne) oraz na działalność opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń, z tytułu którego jest uzyskiwany czynsz dzierżawny).

W 2011 r. w budynku przy ul. S zostanie przeprowadzona modernizacja instalacji centralnego ogrzewania wraz z węzłem ciepłowniczym. Zakres prac modernizacyjnych będzie obejmował cały budynek, zarówno ciąg pomieszczeń dydaktycznych, służących wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. działalności statutowej szkoły - nieodpłatne usługi edukacyjne) oraz ciąg pomieszczeń pozostałych, najmowanych pod działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT (czynność opodatkowana podatkiem VAT). W wyniku przetargu zostanie wyłoniony wykonawca, który obciąży Zespół Szkół fakturą VAT.

W 2012 r. w budynku przy ul. S zostanie przeprowadzona termomodernizacja (roboty budowlane) obejmująca wyłącznie ciąg pomieszczeń pozostałych, tj. najmowanych pod działalność gospodarczą opodatkowaną (czynność opodatkowana podatkiem VAT). W wyniku przetargu zostanie wyłoniony wykonawca, który obciąży Zespół Szkół fakturą VAT.

Przeprowadzona w 2011 r. modernizacja instalacji centralnego ogrzewania wraz z węzłem ciepłowniczym będzie związana ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (najem) oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne usługi edukacyjne). Wnioskodawca nie jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych tylko ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Przeprowadzona w 2012 r. termomodernizacja obejmująca wyłącznie ciąg pomieszczeń pozostałych, tj. najmowanych pod działalność gospodarczą (czynność opodatkowana podatkiem VAT) jest związana wyłącznie z działalnością opodatkowana podatkiem VAT. Cały podatek naliczony z faktury wystawionej przez wykonawcę będzie związany wyłącznie z działalnością opodatkowana podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 grudnia 2010 r.):

Czy w odniesieniu do realizowanego zadania Wnioskodawcy przysługuje prawo do otrzymania w całości bądź w części zwrotu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 21 grudnia 2010 r.), ma prawo do otrzymania części zwrotu podatku VAT w odniesieniu do realizacji projektu. Podatnik ma prawo do zmniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związaną ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca pobiera i będzie pobierał opłaty za korzystanie z najmowanych pomieszczeń, co wynika z wieloletnich umów (podatek należny), a zakupy robót budowlanych będą dotyczyły przede wszystkim tych lokali (podatek naliczony).

W przypadku zakupu usługi wykonania w 2011 r. modernizacji instalacji centralnego ogrzewania wraz z węzłem ciepłowniczym będzie przysługiwał Wnioskodawcy częściowy zwrot podatku VAT obliczony na podstawie udziału powierzchni najmowanych w odniesieniu do całkowitej powierzchni budynku.

Natomiast w odniesieniu do zakupu usługi wykonania w 2012 r. termomodernizacji przysługiwał będzie Wnioskodawcy całkowity zwrot podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, iż w sytuacji gdy podmiot wykonuje czynności w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, należy mieć na względzie unormowania wynikające z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Należy jednak podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. Wynika stąd wniosek, że w przypadku podatku związanego tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (nie jest on natomiast związany z czynnościami zwolnionymi od podatku) podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

W przypadku gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego może przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (niepodlegającej opodatkowaniu i opodatkowanej) w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować objętą projektem pn. "..." dofinansowanego w ramach Działania 4.3. Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 inwestycję polegającą na przeprowadzeniu w latach 2011-2012 w budynku przy ulicy S wymiany instalacji CO (w całym budynku) i termomodernizacji (w ciągu pomieszczeń najmowanych).

Wnioskodawca część z dokonanych zakupów jest w stanie jednoznacznie przyporządkować do czynności dających prawo do odliczenia (opodatkowanych podatkiem VAT). Jednakże w związku z realizacją inwestycji występują zakupy związane jednocześnie z obiema kategoriami czynności tj. służące czynnościom dającym prawo do odliczenia oraz niedającym takiego prawa (niepodlegające opodatkowaniu nieodpłatne usługi edukacyjne).

Wnioskodawca uważa, że w przypadku zakupu usługi wykonania w 2011 r. modernizacji instalacji centralnego ogrzewania wraz z węzłem ciepłowniczym będzie przysługiwało mu prawo do otrzymania częściowego zwrot podatku VAT. Natomiast w odniesieniu do zakupu usługi wykonania w 2012 r. termomodernizacji przysługiwało mu będzie prawo do całkowitego zwrotu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie mu przysługiwało prawo do otrzymania częściowego zwrotu podatku VAT obliczonego na podstawie udziału powierzchni najmowanych w odniesieniu do całkowitej powierzchni budynku.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu w części dotyczącej wykonania w 2012 r. termomodernizacji obejmującej wyłącznie ciąg pomieszczeń pozostałych, tj. najmowanych pod działalność gospodarczą opodatkowaną (czynność opodatkowana podatkiem VAT) będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do pełnego odliczenia podatku VAT przysługuje w zakresie jakim nabywane towary i usługi związane są wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego, mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w części w jakiej zakupy te związane są z wykonaniem w 2012 r. termomodernizacji obejmującej wyłącznie ciąg pomieszczeń pozostałych (najmowanych pod działalność gospodarczą opodatkowaną), tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa towary i usługi, które będzie wykorzystywał wyłącznie w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy.

Natomiast w pozostałej części nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły wyłącznie czynnościom opodatkowanym, lecz będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz z czynnościami niepodlegającymi regulacjom ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że dokonując rozliczenia podatku naliczonego związanego jednocześnie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jak też niepodlegającymi rygorom tego podatku, a którego Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać oddzielnie do tych kategorii czynności, winien on, dokonać jego podziału w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wyboru tego klucza winien dokonać sam Wnioskodawca.

Wskazać należy, iż przyjęty przez Wnioskodawcę sposób odliczania podatku naliczonego od wydatków dotyczących działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu w opinii tut. organu nie jest nieprawidłowy, jeżeli metoda ta stanowi odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących tej części działalności jednostki.

Co istotne, wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie dokonać oceny prawidłowości stosowanego klucza podziału, zatem prawidłowość stosowanego klucza podziału nie może być przedmiotem oceny tut. organu. Ocena prawna, zaproponowanej przez Wnioskodawcę metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną wykracza poza zakres przedmiotowy pisemnych interpretacji prawa podatkowego, bowiem jej prawidłowość mogłaby być weryfikowana jedynie na etapie postępowania podatkowego lub w toku kontroli podatkowej.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy inwestycyjne, które będą służyć jednocześnie czynnościom dającym prawo do odliczenia (opodatkowane podatkiem VAT) oraz czynnościom nie dającym prawa do odliczenia (niepodlegające opodatkowaniu) według ustalonego przez siebie klucza podziału.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego do odliczenia będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ustawy o VAT).

Należy natomiast zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl