IBPP4/443-1611/10/AZ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1611/10/AZ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1611/10/AZ z dnia 6 grudnia 2010 r. oraz pismem z dnia 14 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Szkół jest budżetową jednostką organizacyjną podlegającą bezpośrednio Powiatowi, nieposiadającą osobowości prawnej. Zespół Szkół nie sprawuje trwałego zarządu nad całą infrastrukturą objętą projektem, tylko nad jego częścią dotyczącą Zespołu Szkół, w którym będą wykonywane prace związane z montażem i instalacją kolektorów słonecznych dla obiektu internatu i krytej pływalni oraz wymianą pokrycia dachowego dla obiektu szkoły.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Faktury dokumentujące zakupione towary oraz usługi związane z projektem wystawione dla Zespołu Szkół, będą dotyczyły części będącej w zarządzie Wnioskodawcy tj. obiektu pałacowego, w którym mieści się internat, obiekty szkolne oraz krytej pływalni.

Zaplanowane prace są objęte projektem "XXX" dofinansowanego w ramach działania 4.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Obiekt pałacowy będący w użytkowaniu Wnioskodawcy pochodzi z XVI wieku i wpisany jest do Rejestru Zabytków. Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym art. 4 ust. 1 pkt 7 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w okresie: 7) kultury i ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Powiat jest właścicielem obiektu, jednak trwały zarząd sprawuje nad nim ZS.

Stan faktyczny:

* budynek internatu z wentylacją grawitacyjną

* budynek basenu i hali sportowej, 3 kondygnacje użytkowe

* budynek szkoły, 2 kondygnacyjny niepodpiwniczony,

* cały kompleks budynków posiada jedną kotłownię olejową.

Zdarzenie przyszłe:

* montaż i instalacja kolektorów słonecznych dla obiektu internatu i krytej pływalni,

* wymiana pokrycia dachowego dla obiektu szkoły.

Na zadanie zakwalifikowane do RPO W 2007-2013 jednostka przeprowadzi postępowanie przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy, z którymi zostaną podpisane umowy. Wykonawcy za wykonanie usługi obciążać będą Zespół Szkół fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej tj. powiatu środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach RPO W i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Okres realizacji przedsięwzięcia planuje się na lata 2010-2011.

Inwestycja po zrealizowaniu będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: wynajem pomieszczeń, odpłatne organizowanie imprez (koszty związane z noclegiem i wyżywieniem) wpływy z usług zorganizowanych (osób obcych) za usługi basenowe oraz wynajem hali sportowej.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku w piśmie z dnia 10 grudnia 2010 r. wyjaśniono, iż obiekty w których realizowana będzie inwestycja są wykorzystywane:

* internat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności zwolnionych z podatku VAT.

* kryta pływalnia wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Obiekt szkoły, w którym będzie przeprowadzona wymiana pokrycia dachowego wykorzystywany jest do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Procentowa proporcja wyliczona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku VAT na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzednim tj. 2009 z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej przekroczyła 2%.

Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić w całości kwoty podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności z tytułu których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku z którymi prawo takie nie przysługuje. Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące instalacji kolektorów dla obiektu internatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji zadania istnieje możliwość otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia części podatku VAT w odniesieniu do planowanej realizacji projektu w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, przekroczyła 2% - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Jeśli więc Wnioskodawca ponosząc wydatki ma możliwość bezspornego określenia, które z nich będą wykorzystane do czynności, które generują sprzedaż opodatkowaną - przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. Jeśli na etapie ponoszonych wydatków można powiązać określone wydatki z czynnościami zwolnionymi Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. W stosunku do wydatków, do których nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania do czynności opodatkowanych bądź zwolnionych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 cyt. ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje inwestycję, w ramach której będą wykonywane prace związane z montażem i instalacją kolektorów słonecznych dla obiektu internatu i krytej pływalni oraz wymianą pokrycia dachowego dla obiektu szkoły. Internat wykorzystywany jest do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności zwolnionych z podatku VAT, kryta pływalnia wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Obiekt szkoły, w którym będzie przeprowadzona wymiana pokrycia dachowego wykorzystywany jest do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Procentowa proporcja wyliczona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku VAT na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzednim tj. 2009 z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej przekroczyła 2%.

Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić w całości kwoty podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności z tytułu których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku z którymi prawo takie nie przysługuje, jednakże nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące instalacji kolektorów dla obiektu internatu.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż w celu więc prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany będzie do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z montażem i instalacją kolektorów słonecznych dla obiektu krytej pływalni, która będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych art. 88 ustawy o VAT. Tym samym będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu podatku VAT z tego tytułu.

Wnioskodawcy nie będzie natomiast przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z wymianą pokrycia dachowego na obiekcie szkoły, który będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Natomiast w odniesieniu do wydatków dotyczących montażu i instalacji kolektorów słonecznych dla obiektu internatu wykorzystywanego zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych Wnioskodawcy będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku, tzn. w części jakiej zakupy te będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Budynek internatu będzie wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku, a jednocześnie Wnioskodawca nie będzie w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności z tytułu których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje. Wnioskodawca będzie więc miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy inwestycyjne dotyczące remontu dachu, zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy o VAT. W przypadku więc, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika według zasad określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl