IBPP4/443-1599/10/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na organizację imprezy sportowo-kulturalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1599/10/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na organizację imprezy sportowo-kulturalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na organizację imprezy sportowo-kulturalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na organizację imprezy sportowo-kulturalnej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 grudnia 2010 r. nr IBPP4/443-1599/10/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, składa comiesięczną deklarację VAT-7. Korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym, ponieważ całość dochodów przeznacza na cele statutowe. W ramach stowarzyszenia prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń oraz wykonywaniu usług reklamowych. Oprócz ww. działalności Wnioskodawca uzyskuje przychody ze sprzedaży biletów na mecze drużyny piłkarskiej oraz przychody zwolnione z podatku VAT z tytułu organizowania imprez sportowych oraz składek członkowskich stowarzyszenia. Wnioskodawca otrzymuje ponadto dotacje z Urzędu Gminy i Starostwa Powiatowego. Dotacje te nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Wszystkie ww. przychody służą tylko i wyłącznie do wykonywania działalności statutowej tj. do rozpowszechniania i krzewienia kultury fizycznej i sportu wśród mieszkańców.

W lipcu 2010 r. klub obchodził 65 lecie istnienia. W związku z obchodami tego jubileuszu pozyskał środki w formie dotacji z funduszy unijnych na pokrycie kosztów obchodu jubileuszu. Ww. kosztami było: zakup materiałów reklamowych informujących o organizowanej imprezie sportowo kulturalne, zakup wody dla uczestników turniejów piłkarskich organizowanych w ramach obchodów 65-lecia, występ zespołu wokalno muzycznego na imprezie społeczno kulturalnej z okazji 65-lecia istnienia Klubu. Wymienione wydatki związane były tylko i wyłącznie z organizacją cyklu imprez sportowo kulturalnych w ramach obchodów 65-lecia Klubu a więc z działalnością klubu niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 14 grudnia 2010 r. zakupy związane z organizacją 65-lecia Klubu związane były z czynnościami zwolnionymi z VAT. Z tytułu organizacji 65-lecia Klub nie uzyskał żadnych dochodów opodatkowanych VAT, udział w imprezie był całkowicie bezpłatny, nie było biletów wstępów, nie było wpisowego na udział w turniejach z okazji 65-lecia istnienia Klubu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy VAT naliczony od poniesionych wydatków na organizację imprezy sportowo-kulturalnej w ramach obchodów 65-lecia Klubu podlega odliczeniu od VAT należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT, od poniesionych wydatków na organizację 65-lecia Klubu" nie może być odliczony przez Wnioskodawcę.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na organizację imprezy społeczno kulturalnej z okazji 65-lecia Klubu, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ich zakup wykorzystany był do czynności zwolnionych z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 26 października 2010 r. r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, składa comiesięczną deklarację VAT-7.

W związku z obchodami 65-lecie istnienia Klubu Wnioskodawca pozyskał środki w formie dotacji z funduszy unijnych na pokrycie kosztów obchodu jubileuszu.

Przedstawiając opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż poniesione wydatki związany były tylko i wyłącznie z działalnością klubu niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast dokonując doprecyzowania Wnioskodawca podał, iż dokonane zakupy związane były z czynnościami zwolnionymi, jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż udział w organizowanej imprezie był całkowicie bezpłatny, nie było biletów wstępu ani wpisowego na udział w turniejach.

Zatem w oparciu o powyższe stwierdzić należy, iż nabywane na potrzeby realizowanego projektu towary i usługi nie służyły czynnościom opodatkowanym. Niezależnie czy realizując projekt Wnioskodawca świadczył usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT czy też zwolnione z VAT to dokonane zakupy pozostawały, co do zasady, bez związku z czynnościami generującymi podatek należny tj. z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawcy nie przysługiwało więc prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług, a wynikającego z faktur VAT dokumentujących ich nabycie na potrzeby organizacji obchodów 65-lecia Klubu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego podatek VAT od poniesionych wydatków na organizację imprezy społeczno kulturalnej z okazji 65-lecia, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl