IBPP4/443-1598/09/JP - Odliczenie podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu wyrównywania szans edukacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1598/09/JP Odliczenie podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu wyrównywania szans edukacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 31 marca 2009 r. Gmina przystępując do konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. "...", w ramach priorytetu IX, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013.

Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół gimnazjalnych poprzez wdrożenie programu systemowego poradnictwa i doradztwa edukacyjno - zawodowego w systemie oświaty, co wiąże się także z dokonaniem niezbędnych zakupów w postaci sprzętu i wyposażenia do biura projektu (komputery, odpowiednie oprogramowania, kserokopiarki, drukarki, meble), gablot promocyjnych w związku z kampanią promocyjno - informacyjną projektu, laptopa niezbędnego do opracowywania materiałów szkoleniowych.

Okres realizacji projektu to czas od 4 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.

Wartość projektu: 186.355,00 PLN.

Wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na dofinansowanie przedmiotowego projektu złożyła Gmina jako podmiot uprawniony zgodnie z zapisami PO KL

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest Gmina - jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Realizacja zadań wchodzących w skład projektu, o którym mowa wyżej jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 3 lutego 2010 r. nabywcą towarów i usług związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pn. "..." jest i będzie Miejski Zespół Jednostek Oświatowych- jednostka organizacyjna Gminy - posługujący się innym niż Gmina i Urząd Miasta numerem identyfikacji podatkowej (NIP).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest Gmina - jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Realizacja zadań wchodzących w skład projektu o którym mowa wyżej jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji poszczególnych zadań tego projektu - ani w części ani w całości, ponieważ Gmina nie jest związana z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu i nie wykorzystuje projektu na cele działalności opodatkowanej VAT.

Zgodnie z § 13 ust 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług oraz jednostka samorządowa, wykonuje zadania o charakterze publicznym korzystając ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w części ani w całości, zawartego w wystawianych fakturach ponieważ zakupy, o których mowa powyżej, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przystępując do konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. "...", w ramach priorytetu IX, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013.

Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół gimnazjalnych poprzez wdrożenie programu systemowego poradnictwa i doradztwa edukacyjno - zawodowego w systemie oświaty, co wiąże się także z dokonaniem niezbędnych zakupów w postaci sprzętu i wyposażenia do biura projektu (komputery, odpowiednie oprogramowania, kserokopiarki, drukarki, meble), gablot promocyjnych w związku z kampanią promocyjno - informacyjną projektu, laptopa niezbędnego do opracowywania materiałów szkoleniowych.

Okres realizacji projektu to czas od 4 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest Gmina - jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Realizacja zadań wchodzących w skład projektu, o którym mowa wyżej jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym.

Nabywcą towarów i usług związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pn. "..." jest i będzie Miejski Zespół Jednostek Oświatowych - jednostka organizacyjna Gminy - posługujący się innym niż Gmina i Urząd Miasta numerem identyfikacji podatkowej (NIP).

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) zgodnie z którym, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

*

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

*

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług nabywanych w ramach realizacji projektu pn. "..." jest i będzie Miejski Zespół Jednostek Oświatowych- jednostka organizacyjna Gminy - posługujący się innym niż Gmina i Urząd Miasta numerem identyfikacji podatkowej (NIP).

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek budżetowych powołanych do wykonywania zadań własnych Gminy, których działalność jest finansowana z budżetu Gminy.

Należy zatem stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wobec powyższego w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy (Gminie) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...". Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji poszczególnych zadań tego projektu - ani w części ani w całości, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego (np. w sytuacji gdy nabywcą towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu będzie Wnioskodawca a nie Miejski Zespół Jednostek Oświatowych).

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do jednostki organizacyjnej Gminy, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl