IBPP4/443-159/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-159/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.) oraz pismem z dnia 5 lutego 2009 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizowanym projektem pn. "Twoja kariera zawodowa - naszym priorytetem" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizowanym projektem pn. "Twoja kariera zawodowa - naszym priorytetem". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 15 stycznia 2009 r. znak IBPP4/443-159/08/JP oraz pismem z dnia 5 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 30 listopada 2006 r. X S.A. podpisała umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. o dofinansowanie projektu pn. "Twoja kariera zawodowa - naszym priorytetem". Projekt był realizowany w ramach Działania 2.4 "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Projekt został zakończony 31 marca 2008 r.

Środki na realizacje projektów w ramach Działania 2.4 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego ZPORR pochodziły w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, pozostałe 25% finansowane były z budżetu państwa.

W związku z realizacją projektu dokonano zakupu następujących towarów i usług:

* materiały biurowe,

* środki czystości,

* usługi telekomunikacyjne,

* usługi cateringowe,

* wynajem sal wykładowych,

* wydruk materiałów promocyjnych - ulotki, plakaty,

* zakup nisko cennych środków trwałych,

* zakup materiałów szkoleniowych dla Beneficjentów Ostatecznych.

Celem zrealizowanego projektu była zmiana lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych osób zagrożonych utratą zatrudnienia i tych, którzy stracili zatrudnienie w wyniku procesów restrukturyzacyjnych w celu umożliwienia tym osobom znalezienia nowego zatrudnienia. Celem szczegółowym projektu było podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz subsydiowane zatrudnienie.

Kwoty finansowe założone w budżecie projektu podane były w cenach netto, co wynika z faktu, iż X S.A. jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Środki przyznane w ramach projektu przetrzymywane były na wyodrębnionym rachunku bankowym utworzonym dla potrzeb realizacji projektu. Wszystkie płatności związane z projektem były regulowane za pomocą ww. rachunku wyłącznie w kwotach netto. Kwota podatku VAT od zakupów dokonywanych w ramach projektu regulowana była ze środków własnych X S.A.

Za wykonywane czynności w ramach projektu jednostka nie otrzymuje wynagrodzenia a jedynie zwrot kosztów w postaci dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa.

Czynności te są wykonywane nieodpłatnie i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie spełniają przesłanek do uznania ich za czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Beneficjenci ostateczni biorący udział w projekcie (tj. osoby zagrożone utratą zatrudnienia i te, które straciły zatrudnienie) uczestniczyli w bezpłatnych szkoleniach zawodowych (np. monter instalacji co., spawacz, kierowca kat. C, kierowca kat. D).

Przedmiotowy projekt szkoleniowy realizowany był w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy i finansowany był ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach realizacji projektu zakupiono następujące nisko cenne środki trwałe o wartości do 3.500 zł:

* zestaw komputerowy wraz z systemem operacyjnym i pakietem biurowym,

* aparat telefoniczny sekretarsko-biurowy,

* niszczarkę do papieru,

* biurko wraz z kontenerami,

* krzesła do biura projektu,

* szafę na dokumentację projektu.

Zakupione w ramach projektu "nisko cenne środki trwałe" po zakończeniu realizacji projektu wykorzystywane są do realizacji innych zadań statutowych, w tym do realizacji innych projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych i innych nieodpłatnych zadań statutowych. Zakupione w ramach projektów środki trwałe nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów realizowanych w ramach projektu (m.in. na artykuły biurowe, artykuły spożywcze, telefony, druk materiałów promocyjnych w postaci ulotek i plakatów).

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług może pomniejszać podatek należny związany ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach środków z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa zrealizował zakończony 31 marca 2008 r. projekt pn. "Twoja kariera zawodowa - naszym priorytetem".

Z treści wniosku wynika, że czynności wykonywane w ramach projektu są nieodpłatne i nie spełniają przesłanek do uznania ich za czynności opodatkowane podatkiem VAT. Zakupione w ramach projektów środki trwałe nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Beneficjenci ostateczni biorący udział w projekcie korzystali z jego efektów nieodpłatnie (uczestniczyli w bezpłatnych szkoleniach zawodowych).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (bezpłatne szkolenia zawodowe dla osób odchodzących z rolnictwa) odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego świadczenia usług w zakresie szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.

Wobec powyższego zakupy dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizowania przedmiotowego programu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl