IBPP4/443-1588/09/EJ - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT dotacji współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, przyznanej na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu dotyczącego kursów językowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1588/09/EJ Możliwość opodatkowania podatkiem VAT dotacji współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, przyznanej na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu dotyczącego kursów językowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji udzielonej na realizację projektu pn. "Języki obce - szansą dla MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji udzielonej na realizację projektu pn. "Języki obce - szansą dla MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 1 października 2009 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. "Języki obce - szansą dla MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z P., zwaną w dalszej części umowy Instytucją wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia). Umowa przedmiotowa przewiduje, że Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznaje Beneficjentowi wsparcie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1.403.130,10 PLN oraz że Instytucja wdrażająca w ramach kwoty wsparcia udziela Beneficjentowi pomoc publiczną na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1.500,00 zł na zakup środka trwałego w postaci szafy, której zakup jest niezbędny dla realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i zostanie zaliczona do środków trwałych firmy. Szczegółowe zestawienie wydatków kwalifikowanych projektu, które mają zostać sfinansowane z wyżej wymienionych środków zawiera załącznik do umowy zwany budżetem. Uczestnikami kursów szkoleniowych mają być małe i średnie firmy. Firmy te będą dokonywały wpłat własnych za uczestnictwo w kursie a ich wkład ma wynieść 218.020,00 zł stanowiąc wkład prywatny Wnioskodawcy. Koszty pośrednie projektu zdefiniowane w wytycznych, do których należą przykładowo opłaty za telefony, energię, usługa księgowa, zakup znaczków itp. będą rozliczane ryczałtem, stanowić będą nie więcej niż 7,36 % poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków projektu pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-financingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku, czy dotacja na realizację projektu ogólne i kierunkowe szkolenia językowe dla dorosłych winna zostać potraktowana jako niewchodząca do obrotu podlegającego opodatkowaniu czy też należy ją potraktować w deklaracji VAT jako sprzedaż opodatkowaną ze stawką zwolnioną jako dotację do szkoleń językowych, które zgodnie z ustawą o VAT są zwolnione z VAT.

Wnioskodawca zaznacza, iż firma rozlicza VAT wskaźnikiem wynikającym z udziału sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej w całości obrotu z uwagi na fakt, iż oprócz szkoleń językowych zajmuje się także w niewielkim wymiarze sprzedażą obcojęzycznych podręczników w wysokości nieprzekraczającej 2 % całości sprzedaży w 2008 r., co w 2009 r. pozbawia firmę w ogóle możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego.

Jak powinna zostać potraktowana część dotacji w kwocie 1.500,00 zł przeznaczona na zakup szafy niezbędnych do zrealizowania projektu szkoleń językowych.

Czy kwoty tej części dotacji nie podlegają opodatkowaniu VAT czy też winny zostać opodatkowane VAT. W sytuacji konieczności ich opodatkowania Wnioskodawca prosi o podanie właściwej stawki podatku VAT. Czy winny zostać opodatkowane stawką właściwą dla całości dotacji do szkoleń językowych tj. stawką zwolnioną czy też stawką 22 % właściwą dla zakupywanych środków trwałych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja (w całości łącznie z kwotą przeznaczoną na inwestycje 1.500 zł) nie powiększa obrotu firmy i co za tym następuje nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nie wpływając także na stosowany przez firmę wskaźnik udziału sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej do całości obrotu wyliczany zgodnie z treścią art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT z uwagi na to, że dotacja ta nie jest dotacją do ceny świadczonej usługi, lecz dotacją na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu oraz w niewielkiej części na zakup środków trwałych niezbędnych do zrealizowania projektu co jedynie pośrednio ma wpływ na cenę świadczonych usług szkoleniowych, których koszt będą pokrywali uczestnicy organizowanych szkoleń. W ocenie Wnioskodawcy brak jest w tym przypadku bezpośredniego związku pomiędzy kwotą dofinansowania a ceną świadczonej usługi szkoleniowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ze wskazanego przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu: "Języki Obce - szansą dla MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z P., zwaną dalej: "Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia).

Umowa przedmiotowa przewiduje, że Instytucja Wdrażająca (instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznaje Beneficjentowi wsparcie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1.403.130,00 PLN oraz w ramach kwoty wsparcia udziela Beneficjentowi pomoc publiczną na realizację projektu w łącznej kwocie nie przekraczającej 1.500,00 zł na zakup środka trwałego w postaci szafy, której zakup jest niezbędny dla realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i zostanie zaliczona do środków trwałych firmy. Szczegółowe zestawienie wydatków kwalifikowanych projektu, które mają zostać sfinansowane z wyżej wymienionych środków zawiera załącznik do umowy zwany budżetem. Koszty pośrednie projektu zdefiniowane w wytycznych, do których należą przykładowo opłaty za telefony, energię, usługa księgowa, zakup znaczków itp. rozliczane ryczałtem stanowić będą 7,36 % poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków Projektu pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-financingu.

Uczestnikami kursów szkoleniowych mają być małe i średnie firmy. Firmy te będą dokonywać wpłat własnych za uczestnictwo w kursie, a ich wkład ma wynieść 218.020,00 zł stanowiąc wkład prywatny Wnioskodawcy.

Z treści wniosku wynika, otrzymana dotacja w całości, tj. łącznie z kwotą przeznaczoną na zakup środka trwałego nie jest dotacją do ceny świadczonej usługi, lecz dotacją na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu oraz w niewielkiej części na zakup środka trwałego niezbędnego do zrealizowania projektu. Innymi słowy otrzymana dotacja stanowi dotację zakupową (pokrycie wydatków), a nie sprzedażową (obniżenie ceny usługi). Wnioskodawca wskazał na brak bezpośredniego związku pomiędzy kwotą dofinansowania a ceną świadczonej usługi szkoleniowej.

Wnioskodawca dodał, iż firma rozlicza VAT wskaźnikiem wynikającym z udziału sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej w całości obrotu z uwagi na fakt, iż oprócz szkoleń językowych zajmuje się także w niewielkim wymiarze sprzedażą obcojęzycznych podręczników w wysokości nieprzekraczającej 2 % całości sprzedaży w 2008 r., co w 2009 r. pozbawia firmę w ogóle możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż otrzymana przez Wnioskodawcę pomoc współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z P., przyznana została na pokrycie kosztów związanych z realizacją ww. projektu. Zatem w bezpośredni sposób nie ma ona wpływu na cenę świadczonych usług realizowanych w ramach tego projektu. Informacja ta świadczy o podmiotowym charakterze dotacji otrzymanej na realizację niniejszego przedsięwzięcia. Zatem dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku dotacji przeznaczonej na zakup środka trwałego (szafy). Zakup ten realizowany jest w ramach tego samego projektu, tj. "Języki Obce - szansą dla MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zatem nie ma ona wpływu na cenę usług świadczonych w tym zakresie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy dokonanych przez firmy szkolone wpłat własnych za uczestnictwo w kursie. W tym zakresie Wnioskodawca nie sformułował bowiem pytania, jak też nie przedstawił własnego stanowiska. Stąd też informacje w tym zakresie, przedstawione w poz. 54 wniosku przyjęto jako element stanu faktycznego bez dokonywania jego oceny.

Ponadto należy dodać, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl