IBPP4/443-1585/09/AŚ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu promocji kultury ludowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1585/09/AŚ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu promocji kultury ludowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. organu 7 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 22 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn. "TRADYCJE P." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn. "TRADYCJE P.".

Przedmiotowy wniosek został przekazany za pismem z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) tut. organowi, celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 grudnia 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-1585/09/AŚ z dnia 14 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. "TRADYCJE P." realizowany będzie przez Wnioskodawcę.

Głównym celem projektu jest ocalenie od zapomnienia p. kultury ludowej.

Cel główny:

*

ocalenie od zapomnienia p. dziedzictwa kulturowego.

Cele szczegółowe:

*

uświadomienie szerokiemu ogółowi społeczeństwa potrzeby zachowania, ratowania i upowszechniania materialnej i duchowej kultury pogranicza,

*

poszanowanie i promocja różnorodności kulturowej,

*

zakup strojów ludowych,

*

ukazanie lokalnych kontekstów wielokulturowości,

*

edukacja międzykulturowa,

*

promowanie postawy uznania i szacunku dla innych tradycji kulturowych,

*

prowadzenie warsztatów tradycyjnego gotowania potraw p.

W ramach projektu zostaną zakupione stroje ludowe oraz przeprowadzone warsztaty gotowania tradycyjnych potraw ludowych.

Uczestnicy projektu będą brać udział w zajęciach nieodpłatnie. Nie będą pobierane żadne opłaty od Beneficjentów projektu. Łączny koszt kwalifikowany realizacji projektu to kwota 35.000 złotych. Planowany termin realizacji projektu to od maja do września 2010 r.

Zakupione stroje pozostaną na stanie Stowarzyszenia i będą służyć promocji i prowadzeniu kolejnych warsztatów.

W wyniku realizacji projektu powstałe mienie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 18 grudnia 2009 r., będącym uzupełnieniem do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że składa deklaracje VAT-7 i wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy.

Poprzez realizację projektu Wnioskodawca pragnie zintegrować i przybliżyć kulturę p. mieszkańcom Gminy i Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 grudnia 2009 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczyć podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu pn. "TRADYCJE P.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w 2010 r. będzie realizował projekt pn. "TRADYCJE P.".

Głównym celem projektu jest ocalenie od zapomnienia p. kultury ludowej.

W ramach projektu zostaną zakupione stroje ludowe oraz przeprowadzone warsztaty gotowania tradycyjnych potraw ludowych.

Uczestnicy projektu będą brać udział w zajęciach nieodpłatnie.

W wyniku realizacji projektu powstałe mienie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7 i wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl