IBPP4/443-158/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-158/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 marca 2011 r. nr IBPP4/443-158/11/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem projektu jest kompleksowa modernizacja gospodarki cieplnej sześciu budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy (Zespół Szkolno-Przedszkolny, Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury, Samodzielny, Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Szkoła Podstawowa w G, Szkoła Podstawowa w R, Szkoła Podstawowa w P).

Modernizacji podlega 6 obiektów, których stan określono na niezadawalający ze względu na przekroczenie wartości granicznych współczynników przenikania ciepła przegród budowlanych, oraz nieefektywne funkcjonowanie źródła ciepła oraz instalacji c.o. i c.w.u.

Łączna liczba-użytkowników wynosi: 937, a kubatura obiektów: 35.108,30 m3.

Ogólny zakres prac obejmuje:

* SP w P - termorenowacja budynku (docieplenie, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej), modernizacja instalacji c.w.u., montaż instalacji solarnej na potrzeby instalacji c.w.u, modernizacja instalacji c.o., modernizacja kotłowni,

* MGOK w O - termorenowacja budynku (docieplenie, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej), modernizacja instalacji c.o., modernizacja kotłowni,

* ZS-P w O - termorenowacja budynku (docieplenie, częściowa wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej), modernizacja instalacji c.w.u., montaż instalacji solarnej na potrzeby c.w.u.,

* SP w G - termorenowacja budynku (docieplenie, częściowa wymiana stolarki okiennej i drzwiowej), modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., modernizacja kotłowni,

* SPZ0Z w O - termorenowacja budynku (docieplenie), modernizacja instalacji c.o., modernizacja kotłowni,

* SP w R - termorenowacja budynku (docieplenie, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana konstrukcji stalowej wiatrołapu), modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u, modernizacja kotłowni, montaż instalacji solarnej.

Realizacja projektu finansowana będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i środków budżetowych Gminy.

Projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi.

Projekt jest całkowicie niedochodowy, produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności cywilno-prawnych.

Ponadto w piśmie z dnia 17 marca 2011 r. Wnioskodawca poinformował, że beneficjentem projektu jest Gmina, a faktury dokumentujące realizację projektu będą wystawiane na Urząd Miasta i Gminy.

Nabyte na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 5.3. Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Gmina jako podatnik podatku VAT - Urząd Miasta i Gminy nie ma możliwości zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn. "..." gdyż inwestycja wynika z zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, a zatem nie będzie źródłem przychodów z czynności opodatkowanych, określonych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług co wyklucza zwrot przedmiotowego podatku.

Gmina nie ma prawa do odliczania podatku VAT i uzyskania jego zwrotu w związku z projektem pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina pn. "..." Przedmiotem projektu jest kompleksowa modernizacja gospodarki cieplnej sześciu budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy Realizacja projektu finansowana będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i środków budżetowych Gminy.

Wnioskodawca wskazał, że projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi. Projekt jest całkowicie niedochodowy, produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności cywilnoprawnych.

Nabyte na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest niewątpliwy i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy (Gminie i obsługującemu ja Urzędowi Gminy) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Tym samym nie ma on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczania podatku VAT i uzyskania jego zwrotu, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (np. odpłatnego udostępnienia wyremontowanych budynków) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się ona do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w O., Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w O., Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w O., Szkoły Podstawowej w G., Szkoły Podstawowej w R. oraz Szkoły Podstawowej w P., bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl