IBPP4/443-1576/11/MN - Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1576/11/MN Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data złożenia 7 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów tub usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów tub usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 19 stycznia 2012 r.):

Powiat C. jest beneficjentem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 2.2. "Rozwój elektronicznych usług publicznych" RPO W na lata 2007-2013 pozyskanych na realizację projektu pn. "XXX". Projekt realizowany będzie przy współpracy z 15 gminami powiatu c., liderem projektu jest Powiat C., gminy są Partnerami. Powiat jako Lider przeprowadza procedury przetargowe dla całego projektu i zawiera umowy z wykonawcami na zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, licencji, usług związanych z uruchomieniem rejestrów i systemów oraz usług on-line, przygotowanie pomieszczeń i infrastruktury niezbędnej do prowadzenia projektu, szkolenia oraz realizację promocji projektu. Powiat przekaże dotację dla każdej z 15 gmin na sfinansowanie projektu. Każdy z Partnerów projektu będzie otrzymywał zakupione towary i usługi bezpośrednio od wykonawcy. Faktury będą wystawiane na poszczególne gminy i powiat. Każdy będzie realizował płatności z własnego budżetu. Zakupione towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest jednym z partnerów realizujących projekt pod nazwą "XXX".

Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością każdej z Gmin, w tym Wnioskodawcy, i będzie służył nieodpłatnie mieszkańcom gminy i powiatu.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z powstałej infrastruktury korzystać będą bezpłatnie mieszkańcy powiatu, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów tub usług dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ponieważ nabywane towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT w odniesieniu do ww. projektu w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Powiat C. jest beneficjentem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pozyskanych na realizację projektu pn. "XXX". Projekt realizowany będzie przy współpracy z 15 gminami powiatu c., liderem projektu jest Powiat C., gminy są Partnerami. Powiat jako Lider przeprowadza procedury przetargowe dla całego projektu i zawiera umowy z wykonawcami na zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, licencji, usług związanych z uruchomieniem rejestrów i systemów oraz usług on-line, przygotowanie pomieszczeń i infrastruktury niezbędnej do prowadzenia projektu, szkolenia oraz realizację promocji projektu. Powiat przekaże dotację dla każdej z 15 gmin na sfinansowanie projektu. Każdy z Partnerów projektu będzie otrzymywał zakupione towary i usługi bezpośrednio od wykonawcy. Faktury będą wystawiane na poszczególne gminy i powiat. Każdy będzie realizował płatności z własnego budżetu. Zakupione towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca jest jednym z partnerów realizujących projekt pod nazwą "XXX".

Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością każdej z Gmin, w tym Wnioskodawcy, i będzie służył nieodpłatnie mieszkańcom gminy i powiatu.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z powstałej infrastruktury korzystać będą bezpłatnie mieszkańcy powiatu, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera i Partnerów Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl