IBPP4/443-1574/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1574/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "Modernizacja dachu oraz pomieszczeń dydaktycznych Zespołu Szkół " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "Modernizacja dachu oraz pomieszczeń dydaktycznych Zespołu Szkół ". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Szkół jest jednostką budżetową prowadzoną przez Powiat. Wnioskodawca wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu w ramach swojej działalności statutowej. Na terenie szkoły są wynajmowane pomieszczenia na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych od których szkoła odprowadza podatek VAT.

Powiat wystąpił z wnioskiem o wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w ramach działanie 5.1 - wsparcie infrastruktury edukacyjnej, poddziałanie 5.1.1 wsparcie regionalnej infrastruktury edukacyjnej na projekt pn. "Modernizacja dachu oraz pomieszczeń dydaktycznych Zespołu Szkół ". Wnioskodawca uwzględnił w budżecie tego projektu jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT.

Zadanie pn. "Modernizacja dachu oraz pomieszczeń dydaktycznych " zakłada w szczególności zabezpieczenie przed dalszą degradacją, ochroną i poprawą stanu technicznego budynków szkolnych.

Przedmiotowy zakres projektu dotyczy w szczególności przeprowadzenia robót inwestycyjnych polegających na:

1.

Remoncie dachu (część zachodnia). W tym zakresie przewiduje się wymianę pokrycia dachowego wraz z obróbkami blacharskimi oraz częściową wymianę elementów konstrukcji więźby dachowej.

2.

Remont dachu (część wschodnia) i odtworzenie części spalonej (część północna) oraz remont pomieszczeń dydaktycznych znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu inwestycji. Zakres prac obejmuje położenie więźby dachowej, wykonanie obróbek blacharskich, ocieplenie stropu, wymianę podłóg, malowanie pomieszczeń dydaktycznych, wymianę belek stropowych oraz wymianę instalacji elektrycznej.

Ww. inwestycja jest wykonana w ramach zadań statutowych nałożonych przez organ prowadzący. Szkoła otrzymała środki na inwestycję z Powiatu, aktualnie Powiat stara się o ich refundację z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Faktury dotyczące wykonania umowy są wystawiane na szkołę. Budynki szkolne są własnością Powiatu i zostały przekazane w trwały zarząd szkole, której przedmiotem działalności jest świadczenie usług edukacyjnych, przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania VAT.

W związku z ww. inwestycją szkoła nie będzie prowadzić żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach realizacji ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług i jest on uznany za koszt kwalifikowany. Mając na uwadze powyższe Zespół Szkół stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług nie może zostać odliczony i będzie stanowił koszt kwalifikowany inwestycji. Zespół Szkół jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 grudnia 2009 r. w chwili obecnej faktury dotyczące inwestycji pn. "Modernizacja dachu i pomieszczeń dydaktycznych" dotyczą tylko remontu dachu.

Szkoła wykonuje czynności opodatkowane (wynajem pomieszczeń), zwolnione (ex 80 usługi w zakresie edukacji) oraz nie podlegające opodatkowaniu (działalność statutowa szkoły).

Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 nie przekroczyła 2% (wynosi 1%).

Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić zakupu towarów i usług na poszczególne kategorie działalności, nabywane towary i usługi związane są z działalnością mieszaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 grudnia 2009 r.):

Czy Zespół Szkół jako podatnik podatku VAT ma możliwość odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług związanego z ww. inwestycją.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 grudnia 2009 r.), nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie zakupionych towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji powyższego projektu, jak również nie spełnia warunków wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług aby otrzymać zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

W przypadku natomiast gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Jak stanowi ust. 3 tego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Jak stanowi ust. 9 art. 90 ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

co wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.

Powyższe oznacza, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Szkoła) zamierza zrealizować projekt pn. "Modernizacja dachu oraz pomieszczeń dydaktycznych Zespołu Szkół ". Szkoła otrzymała środki na inwestycję z Powiatu, aktualnie Powiat stara się o ich refundację z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Zadanie zakłada w szczególności zabezpieczenie przed dalszą degradacją, ochronę i poprawę stanu technicznego budynków szkolnych.

Przedmiotowy zakres projektu dotyczy w szczególności przeprowadzenia robót inwestycyjnych polegających na:

1.

remoncie dachu (część zachodnia). W tym zakresie przewiduje się wymianę pokrycia dachowego wraz z obróbkami blacharskimi oraz częściową wymianę elementów konstrukcji więźby dachowej.

2.

remoncie dachu (część wschodnia) i odtworzenie części spalonej (część północna) oraz remont pomieszczeń dydaktycznych znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu inwestycji. Zakres prac obejmuje położenie więźby dachowej, wykonanie obróbek blacharskich, ocieplenie stropu, wymianę podłóg, malowanie pomieszczeń dydaktycznych, wymianę belek stropowych oraz wymianę instalacji elektrycznej.

Ww. inwestycja jest wykonana w ramach zadań statutowych nałożonych przez organ prowadzący. Faktury dotyczące wykonania umowy są wystawiane na szkołę. Budynki szkolne są własnością Powiatu i zostały przekazane w trwały zarząd szkole, której przedmiotem działalności jest świadczenie usług edukacyjnych, przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania VAT. W związku z ww. inwestycją szkoła nie będzie prowadzić żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku.

Ponadto z wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane (wynajem pomieszczeń), zwolnione (ex 80 usługi w zakresie edukacji) oraz nie podlegające opodatkowaniu (działalność statutowa szkoły).

Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 nie przekroczyła 2% (wynosi 1%).

Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić zakupu towarów i usług na poszczególne kategorie działalności, nabywane towary i usługi związane są z działalnością mieszaną.

W tym miejscu tut. organ pragnie zauważyć, że w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności tj. opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji. Podatnik może dokonać przyporządkowania w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam podatnik, uwzględniając np. specyfikę, organizację i podział pracy w jego jednostce lub inne okoliczności.

W następstwie tego, dopiero w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną, podatnik winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności opodatkowanej i zwolnionej.

Abstrahując od powyższego należy podkreślić, iż Wnioskodawca przedstawiając opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabywane w związku z remontem dachu dokonywanym w ramach projektu pn. "Modernizacja dachu oraz pomieszczeń dydaktycznych Zespołu Szkół " związane są z działalnością mieszaną, a proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 nie przekroczyła 2%. Zatem w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe oraz mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja dachu oraz pomieszczeń dydaktycznych Zespołu Szkół " ponieważ proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie przekroczyła 2%. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wprost wynika, iż określona przez Wnioskodawcę proporcja w oparciu o art. 90 ust. 2-8 ustawy nie przekracza 2%. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a szczególności zmiany wysokości wyliczonej proporcji, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl