IBPP4/443-1573/10/JP - Brak możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT lub jego odliczenia przez politechnikę w związku z wykonaniem projektu utworzenia laboratorium badawczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1573/10/JP Brak możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT lub jego odliczenia przez politechnikę w związku z wykonaniem projektu utworzenia laboratorium badawczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 22 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub zwrotu tego podatku w związku z realizowanym projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub zwrotu tego podatku w związku z realizowanym projektem pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pn. "..." Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu w związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowalnym.

Przedmiotowy projekt ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie, ani w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Politechnika nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Informacje dotyczące projektu:

1.

Okres realizacji: 1 lipiec 2011 r. - 30 wrzesień 2011 r.

2.

Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013.

3.

Przedmiot projektu (opis).

Planowane przedsięwzięcie ma na celu uruchomienie innowacyjnego laboratorium do badan materiałów metalowych oraz elementów konstrukcyjnych na Wydziale Mechanicznym Politechniki. Głównym przedsięwzięciem poza przystosowaniem pomieszczenia przy ulicy... jest zakup nowoczesnej maszyny wytrzymałościowej do badań przy obciążeniach statycznych. Innowacyjne laboratorium umożliwi prowadzenie badań na rzecz przedsiębiorstw oraz rozszerzenie współpracy. W szczególności planowane laboratorium umożliwi:

* wyznaczanie podstawowych parametrów wytrzymałościowych materiałów konstrukcyjnych (granica plastyczności, granica wytrzymałości, itp.),

* określenie wytrzymałości statycznej różnego rodzaju połączeń, miedzy innymi materiałów łączonych metodą wybuchową (tzw. platerowanie), połączeń spawanych, zgrzewanych, kształtowych, itp.,

* określenie wytrzymałości wybranych elementów konstrukcyjnych takich jak kształtowniki, liny, itp.

4.

Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu.

Uniwersalna maszyna wytrzymałościowa wraz z kompletnym wyposażeniem, a mianowicie z: głowicą pomiarową siły, specjalistycznymi uchwytami hydraulicznymi, płytami do ściskania wraz z własnym systemem wsuwek, przyrządem do zginania wraz z własnym systemem wsuwek, automatycznym ekstensomerem makro do pomiaru wydłużenia na próbce, oprogramowaniem w języku polskim oraz szafą metalową.

5.

Efekty projektu.

Efektem projektu będzie utworzenie innowacyjnego laboratorium do badań materiałów metalowych przy obciążeniach statycznych.

6.

Bezpośrednimi odbiorcami projektu będzie kadra naukowo-badawczą Politechniki, w tym przede wszystkim pracownicy Wydziału Mechanicznego - poprzez dostęp do laboratoriów mogących realizować prace na rzecz przedsiębiorców, potencjalnych nabywców innowacyjnych prac badawczo rozwojowych, a także studenci tegoż Wydziału i uczelni. Beneficjentami końcowymi będą przedsiębiorcy, na których rzecz te badania i prace badawczo-rozwojowe będą realizowane, a ostatecznie społeczeństwo regionu oraz "gospodarka regionu" poprzez stały dopływ wykwalifikowanych pracowników.

Z efektów projektu będą korzystali pracownicy, studenci oraz przedsiębiorcy. Wyniki badań będą prezentowane na seminariach, konferencjach, spotkaniach warsztatowych oraz będą udostępniane nieodpłatnie poprzez publikowanie w materiałach konferencyjnych, czasopismach specjalistycznych itp.

7.

Właścicielem efektów projektu jest Politechnika.

8.

Projekt nie będzie generował przychodu.

9.

Sprzęt zakupiony w ramach projektu zgodnie z wytycznymi RPO przez okres 5 lat od momentu uruchomienia stanowiska będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie nieodpłatnie na cele badawcze wspomagające współpracę z przemysłem z województwa.

10.

Efekty projektu w formie raportów z badań będą udostępnione nieodpłatnie zainteresowanym podmiotom.

11.

Zakupy dokonywane w związku z realizacja projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy będą dokonywane z zamiarem wykorzystania do celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

12.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. "...".

Bezpośrednimi odbiorcami projektu będzie kadra naukowo-badawczą Politechniki, w tym przede wszystkim pracownicy Wydziału Mechanicznego - poprzez dostęp do laboratoriów mogących realizować prace na rzecz przedsiębiorców, potencjalnych nabywców innowacyjnych prac badawczo rozwojowych, a także studenci tegoż Wydziału i uczelni. Beneficjentami końcowymi będą przedsiębiorcy, na których rzecz te badania i prace badawczo-rozwojowe będą realizowane, a ostatecznie społeczeństwo regionu oraz "gospodarka regionu" poprzez stały dopływ wykwalifikowanych pracowników.

Z efektów projektu będą korzystali pracownicy, studenci oraz przedsiębiorcy. Wyniki badań będą prezentowane na seminariach, konferencjach, spotkaniach warsztatowych oraz będą udostępniane nieodpłatnie poprzez publikowanie w materiałach konferencyjnych, czasopismach specjalistycznych itp.

Projekt nie będzie generował przychodu.

Efekty projektu w formie raportów z badań będą udostępnione nieodpłatnie zainteresowanym podmiotom

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy będą dokonywane z zamiarem wykorzystania do celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W trakcie realizacji projektu oraz w okresie trwałości projektu (5 lat od zakończenia realizacji projektu) sprzęt zakupiony w ramach projektu będzie wykorzystany nieodpłatnie do prac badawczych i rozwojowych realizowanych przez pracowników Politechniki.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem towary te i usługi nie mają bezspornego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania nabytych w wyniku realizacji projektu składników majątkowych do wykonywania czynności generujących podatek należny, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu).

Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl