IBPP4/443-1569/10/KG - Brak możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT lub dokonania jego odliczenia przez politechnikę wdrażającą projekt laboratorium badawczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1569/10/KG Brak możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT lub dokonania jego odliczenia przez politechnikę wdrażającą projekt laboratorium badawczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 22 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź otrzymania zwrotu podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź otrzymania zwrotu podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu pt. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. "..." Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że Politechnika nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu, w związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowalnym.

Wspomniany projekt ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie, ani w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Politechnika nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu, ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Okres realizacji: 1 maja 2011-30 grudnia 2011 r.

Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013.

Planowane przedsięwzięcie ma na celu doposażenie laboratorium badawczego Katedry Inżynierii i Bezpieczeństwa Pracy Politechniki w sprzęt umożliwiający prowadzenie badań naukowych na najwyższym poziomie. Zakupiony sprzęt przyczyni się do podniesienia poziomu współpracy nauki z gospodarką regionu Woj. Realizacja celu ogólnego jakim jest wsparcie potencjału naukowo-badawczego Politechniki na rzecz rozwoju przemysłu metalowego pozwoli na pełne i efektywne wykorzystanie aparatury naukowo-badawczej w odniesieniu do kilku obszarów badawczych. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie sprawne rozwiązywanie problemów technologicznych i analitycznych.

Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu:

tokarka sterowana numerycznie CNC o wysokich parametrach technicznych wraz z innowacyjnym oprogramowaniem, frezarka sterowana numerycznie CNC wraz w wyposażeniem, mikrotwardościomierz, profilometr 3D, przecinarka taśmowa, wiertarka stołowa, automat do gwintów, narzędzia do frezowania, twardościomierz, imadło maszynowe, kompresor tłokowy, instalacja sprężonego powietrza, komputer przenośny, meble laboratoryjne (stół, krzesło, szafa), projektor multimedialny, drukarka sieciowa.

Efektem projektu będzie doposażenie laboratorium obróbki skrawaniem materiałów trudnoobrabianych z uwzględnieniem kryterium jakości technologicznej warstwy wierzchniej.

Bezpośrednimi odbiorcami projektu będzie kadra naukowo-badawczą Politechniki, w tym przede wszystkim pracownicy Katedry Inżynierii i Bezpieczeństwa Pracy - poprzez dostęp do laboratoriów mogących realizować prace na rzecz przedsiębiorców, potencjalnych nabywców innowacyjnych prac badawczo rozwojowych, a także studenci Politechniki. Beneficjentami końcowymi będą przedsiębiorcy, na których rzecz te badania i prace badawczo-rozwojowe będą realizowane, a ostatecznie społeczeństwo regionu oraz "gospodarka regionu" poprzez stały dopływ wykwalifikowanych pracowników. Z efektów projektu będą korzystali pracownicy Politechniki, studenci oraz przedsiębiorcy. Wyniki badań będą prezentowane na seminariach, konferencjach, spotkaniach warsztatowych oraz będą udostępniane nieodpłatnie poprzez publikowanie w materiałach konferencyjnych, czasopismach specjalistycznych itp.

Politechnika będzie właścicielem efektów projektu.

Projekt nie będzie generował przychodu.

Sprzęt zakupiony w ramach projektu zgodnie z wytycznymi RPO przez okres realizacji projektu oraz przez 5 lat po zrealizowaniu projektu będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie nieodpłatnie do badań na rzecz rozwoju gospodarczego województwa. Sprzęt zostanie zakupiony z zamiarem wykorzystywania go zgodnie z projektem do celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Efekty projektu w formie raportów z badań poprzez strony internetowe będą udostępnione nieodpłatnie osobom trzecim - wszystkim zainteresowanym podmiotom.

Zakupy dokonywane w związku z realizacja projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca stara się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projektu pt. "...".

Efektem projektu będzie doposażenie laboratorium obróbki skrawaniem materiałów trudnoobrabianych z uwzględnieniem kryterium jakości technologicznej warstwy wierzchniej.

Zakupy dokonywane w związku z realizacja projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z przedmiotowym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "...". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne dla wszystkich zainteresowanych oraz dokonane zakupy w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane w żaden sposób do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl