IBPP4/443-1556/11/AWi - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1556/11/AWi Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 20 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pod tytułem "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pod tytułem "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 20 grudnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Końcem października 2011 Stowarzyszenie podpisze umowę z Samorządem Województwa na dofinansowanie Lokalnej Grupy Rybackiej na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 października 2009 r. w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 4 Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa zawartą w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybactwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" w zakresie "...".

W 2011 r. Stowarzyszenie będzie ponosiło koszty zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia § 16 ust. 1. Będą to koszty związane z działalnością informacyjną dla beneficjentów, wynagrodzenia pracowników, ogłoszenia prasowe, najem pomieszczeń biurowych, obsługa prawna, obsługa bankowa, opłaty skarbowe, sądowe i notarialne, opłaty za internet, podróże służbowe pracowników biura oraz członków zarządu, zakup materiałów biurowych, zakup znaczków pocztowych i usług gońca, zakup mebli biurowych, zakup sprzętu komputerowego, zakup oprzyrządowania biura, remont pomieszczeń biura, badania ankietowe, materiały promocyjne, wydarzenia kulturalno-sportowe itp. Do kosztów kwalifikowanych związanych z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Rybackiej będzie zaliczać się także podatek od towarów i usług (VAT) uiszczany w związku z poniesieniem kosztów na zasadach określonych w art. 55 ust. 5 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 (Dz. Urz. UE L 223 z dnia 15 sierpień 2006). W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność za rok 2011 interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania (odliczenia) poniesionego podatku VAT Stowarzyszenie jest zobligowane do uzyskania takiej interpretacji.

Stowarzyszenie nie figuruje w rejestrze podatników VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, jest finansowane ze składek członkowskich i dofinansowań. Koszty bieżące w ramach, których można kwalifikować do refundacji poniesiony VAT będą niezbędne do funkcjonowania i realizacji zadań wynikających z Programu "Zrównoważony rozwój sektora rybackiego i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" w ramach środka 4,1 rozwój obszarów zależnych od rybactwa w zakresie "...". Jednocześnie Stowarzyszenie oświadcza, że towary i usługi nabywane w ramach programu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tytuł operacji to: "...".

Okres realizacji: lata 2011 - 2015.

Na fakturach wystawionych w ramach operacji będzie widnieć Wnioskodawca jako nabywca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 15 grudnia 2011 r.):

Czy stowarzyszenie będzie miało możliwość odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 15 grudnia 2011 r.):

Stowarzyszenie nie będzie mieć możliwości odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje operację pod tytułem "..." w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sek ora rybactwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Wskazano, że Wnioskodawca poniesie koszty związane z działalnością informacyjną dla beneficjentów, wynagrodzenia pracowników, ogłoszenia prasowe, najem pomieszczeń biurowych, obsługa prawna, obsługa bankowa, opłaty skarbowe, sądowe i notarialne, opłaty za internet, podróże służbowe pracowników biura oraz członków zarządu, zakup materiałów biurowych, zakup znaczków pocztowych i usług gońca, zakup mebli biurowych, zakup sprzętu komputerowego, zakup oprzyrządowania biura, remont pomieszczeń biura, badania ankietowe, materiały promocyjne, wydarzenia kulturalno-sportowe itp.

Na fakturach wystawionych w ramach operacji będzie widnieć Wnioskodawca jako nabywca.

Towary i usługi nabywane w ramach programu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie figuruje w rejestrze podatników VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja operacji pod tytułem "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl