IBPP4/443-1556/09/KG - Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1556/09/KG Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2009 r. (data wpływu 1 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.) oraz pismem które wpłynęło w dniu 5 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP4/443-1556/09/KG z dnia 4 grudnia 2009 r. oraz pismem które wpłynęło w dniu 5 lutego 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP4/443-1556/09/KG z dnia 8 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT prowadzącym indywidualną praktykę lekarską z zakresu kardiologii. Nie wykonuje żadnych innych czynności, tj. nie dokonuje dostawy towarów ani świadczenia usług, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku do towarów i usług związanego z wykonywaniem usług z zakresu ochrony zdrowia. Nie składa deklaracji VAT-7, gdyż nie wykonuje żadnej innej działalności.

Wnioskodawca zamierza dokonać znacznych nakładów inwestycyjnych, które związane będą wyłącznie z ww. praktyką lekarską (rehabilitacja kardiologiczną), tj. wyłącznie ze świadczeniem usług z zakresu ochrony zdrowia.

Wnioskodawca wystąpił o dofinansowanie z unijnych środków pomocowych na realizację projektu pn. "..."

Usługi, na potrzeby których dokonane będzie nabycie towarów i usług, klasyfikowane są zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w grupie 85.1 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego i klasach 85.12 "Usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie" i 85.14 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe".

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane wyłącznie z ww. czynnościami, tj. wyłącznie ze świadczeniem usług z zakresu ochrony zdrowia, które w przekonaniu Wnioskodawcy są zwolnione z podatku VAT.

Ponieważ kwestia opodatkowania określonych czynności podatkiem od towarów i usług, i wynikające stąd konsekwencje w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego VAT mają podstawowe znaczenie dla tzw. kwalifikowalności wydatków (finansowania ich ze środków pomocowych), instytucja pośrednicząca żąda urzędowego potwierdzenia sytuacji prawnej w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym świadczone przez Wnioskodawcę usługi z zakresu ochrony zdrowia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług z zakresu ochrony zdrowia jest zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ww. przepis zwalnia bowiem od tego podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W tym załączniku w poz. 9 wymienione są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych. Załącznik nie zawiera żadnego dodatkowego warunku dla zastosowania zwolnienia, np. dotyczącego formy własności czy formy prawnej, w której prowadzona jest działalność. Tym samym należy uznać, że świadczenie przez Wnioskodawcę usług w zakresie kardiologii, podobnie jak innych rodzajów usług z zakresu ochrony zdrowia, zwolnione jest od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku w wysokości 7%, 3% 0% oraz zwolnienia od podatku wyszczególnione w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Powyższe oznacza, iż o opodatkowaniu usługi podatkiem VAT, daną stawką podatku (lub jej zwolnieniem od podatku) decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami - grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w myśl z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r. Natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Organy podatkowe nie są uprawnione do zaklasyfikowania, czy też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wystąpił o dofinansowanie z unijnych środków pomocowych na realizację projektu pn. "..."

Usługi, na potrzeby których dokonane będzie nabycie towarów i usług, klasyfikowane są zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w grupie 85.1 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego i klasach 85.12 "Usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie" i 85.14 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe".

Wnioskodawca wskazał więc dla świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - PKWiU 85.12 i 85.14.

Zgodnie z obowiązującą dla celów podatku VAT Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupie 85.1 ujęto "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego i klasach 85.12 "Usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie" i 85.14 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe".

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika Nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

W świetle powyższego należy uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.1 korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl