IBPP4/443-155/14/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-155/14/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 31 marca 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.) oraz pismem z 8 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do kontynuowania przez powstałą w wyniku przekształcenia spółkę z ograniczona odpowiedzialnością, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony do Organu wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do kontynuowania przez powstałą w wyniku przekształcenia spółkę z ograniczona odpowiedzialnością, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.) oraz pismem z 8 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 24 czerwca 2014 r. znak: IBPP4/443-155/14/BP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 24 marca 2014 r. do krajowego rejestru sądowego wpisana została spółka Zakład Produkcyjno-Usługowy "X" sp. z o.o., która powstała na mocy uchwały z dnia 7 marca 2014 r. wspólników zakładu Produkcyjno-Usługowego "X" spółka jawna "..." i wspólnicy z przekształcenia powyższej spółki jawnej. W niniejszej sprawie przekształcenie wywołało skutki prawne z dniem 24 marca 2014 r. albowiem z tym dniem spółka przekształcona (sp. z o.o.) przejęła wszystkie prawa i obowiązku spółki jawnej. NIP: XXX-XXX-XX-XX; REGON: XXX pozostają bez zmian.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zajmuje się produkcją drobnych części metalowych (PKD 2932Z). Do maszyn kupowane są między innymi oleje smarowno-chłodzące i hydrauliczne, które są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, dla których prowadzona jest książka ewidencji wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 14 lutego 2013 r., poz. 212 z późn. zm.) Książka ta została założona, kiedy firma "X" była spółką jawną, natomiast z dniem 24 marca 2014 r. przekształciła się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i która przejęła wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowej spółki jawnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy właściwe jest kontynuowanie (dla sp. z o.o.) wpisów w "książce ewidencji wyrobów akcyzowych" założonej dla "X" sp. jawna. Czy konieczne jest założenie nowej książki dla "X" sp. z o.o....

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że spółka przekształcona (sp. z o.o.) przejęła wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowej spółki jawnej właściwa będzie kontynuacja wpisów do obecnie prowadzonej "książki ewidencji wyrobów akcyzowych" założonej dla spółki jawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego

z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 212) zwalnia się od akcyzy:

1.

olej opałowy inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany:

a.

do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

b.

w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

2.

oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

3.

oleje napędowe oznaczone kodem CN 2710 19 41, wykorzystywane na cele olejów elektroizolacyjnych - transformatorowych oraz olejów procesowych - technologicznych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3, 8 i 9 ustawy

- jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie zaś z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia - art. 32 ust. 7 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 8 ustawy ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona - art. 32 ust. 9 ustawy.

Ponadto stosownie do art. 6 ustawy, do postępowań w sprawach wynikających z przepisów niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.

Regulacje prawne zawarte w Ordynacji ustalają prawa i obowiązki następców prawnych w zakresie zobowiązań podatkowych stanowiąc lex generalis wobec unormowań w przepisach prawa podatkowego określających konstrukcję prawną poszczególnych podatków i rygory związane z ich płatnością. Zaś te ostatnie stanowią w tym zakresie lex specialis. Oznacza to, że przepisy Ordynacji znajdują zastosowanie do rozstrzygania zagadnień prawnych związanych z podatkowym następstwem prawnym jedynie w takim zakresie, w jakim nie zostały one uregulowane w tej części innymi przepisami prawa podatkowego (por. A. Huchla, Następcy prawni w ordynacji podatkowej, (w:) Studia nad ordynacją podatkową pod red. B. Brzezińskiego i C. Kosikowskiego, Łódź-Toruń 1999, s. 153; D. Szubielska, M. Kozaczuk, Łączenie się spółek handlowych. Aspekty prawne i podatkowe, Warszawa 2001, s. 46 i nast).

Stosownie do postanowień art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej - osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Natomiast w myśl art. 93a § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej.

Zgodnie z powołanym przepisem osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Należy również zauważyć, że kwestie związane z następstwem prawnym podmiotów przekształconych na gruncie prawa cywilnego i gospodarczego regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030) dalej k.s.h.

Stosownie do art. 551 § 1 ustawy k.s.h. spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Natomiast zgodnie z art. 553 k.s.h. spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

Wobec tego, jeśli przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zostało przeprowadzone ściśle według przepisów Kodeksu spółek handlowych, tym samym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki jawnej. Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji spółki przekształcanej, a jedynie do zmiany jej formy prawnej.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 24 marca 2014 r. do krajowego rejestru sądowego wpisana została spółka Zakład Produkcyjno-Usługowy "X" sp. z o.o., która powstała na mocy uchwały z dnia 7 marca 2014 r. wspólników zakładu Produkcyjno-Usługowego "X" spółka jawna "..." i wspólnicy z przekształcenia powyższej spółki jawnej. W niniejszej sprawie przekształcenie wywołało skutki prawne z dniem 24 marca 2014 r. albowiem z tym dniem spółka przekształcona (sp. z o.o.) przejęła wszystkie prawa i obowiązku spółki jawnej. NIP: XXX-XXX-XX-XX; REGON: XXX pozostają bez zmian. Ponadto spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przejęła wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowej spółki jawnej.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy właściwe jest kontynuowanie wpisów w książce ewidencji wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka przekształcona), powstała w wyniku przekształcenia spółki jawnej i przejęła wszelkie prawa i obowiązki od podmiotu przejmującego, a ustawa o podatku akcyzowym nie wprowadza odrębnych regulacji odnoszących się do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych dla celów zwolnionych przez następcę prawnego - Wnioskodawca nie jest zobowiązany do założenia nowej książki ewidencji wyrobów akcyzowych. Zatem będzie mógł w obecnej książce ewidencji wyrobów akcyzowych kontynuować wpisy, do czasu zakończenia księgi.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl