IBPP4/443-1549/10/KG - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1549/10/KG Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie Działania 2.2 "Rozwój elektronicznych usług publicznych" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt Powiatu R. pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Bezpośrednim beneficjentem projektu, finansującym inwestycję jest Powiat wraz z trzema partnerskimi gminami - L., G. i C. Beneficjentami pośrednimi są mieszkańcy Powiatu, którzy będą korzystać z infrastruktury informatycznej.

Bezpośrednim celem projektu jest udostępnienie usług świadczonych drogą elektroniczną przez JST oraz ich jednostki zależne interesantom, przedsiębiorcom oraz lokalnym społecznościom na poziomie Powiatu poprzez bezpieczną platformę elektroniczną, wspomagającą zarządzanie poszczególnymi urzędami, jednostkami organizacyjnymi oraz Starostwem Powiatowym.

Przedmiotem projektu jest wdrożenie e-Urzędu i Systemów Elektronicznego Obiegu Dokumentów wraz z infrastrukturą teleinformatyczną w czterech jednostkach samorządu terytorialnego, w tym jednym Starostwie Powiatowym, jednym Urzędzie Gminy i Miasta, dwóch Urzędach Gminy oraz wybranych jednostkach organizacyjnych tych JST. Zakres Projektu obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną.

Efektem realizacji projektu będzie modernizacja urzędów tych JST i ich jednostek organizacyjnych poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Dzięki realizacji projektu wzrośnie poziom usług administracyjnych dla klientów, świadczonych drogą elektroniczną oraz zwiększy się efektywność pracy administracji w zakresie realizacji tych usług.

Planowany okres realizacji projektu to I kwartał 2010 r. - II kwartał 2011 r.

Wartość zadania inwestycyjnego wynosi 4 141 179,00 zł (w tym 85% to kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Gminy. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów Gminy. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych obrotów z tytułu wykorzystywania mienia powstałego w trakcie realizacji projektu. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie czynności świadczone drogą elektroniczną nie będą generowały przychodu.

W ramach projektu zostanie nabyty zarówno towar, jak i usługi.

Etapy zadania:

1.

opracowanie dokumentacji (VAT 14 999,60 PLN);

2.

dostosowanie pomieszczeń serwerowni (VAT 36 476,00 PLN);

3.

modernizacja sieci LAN (VAT 4 1712,00 PLN);

4.

wyposażenie serwerowni (VAT 177 518,00 PLN);

5.

konfiguracja urządzeń (VAT 205 396,40 PLN);

6.

prace wdrożeniowe (VAT 208 736,00 PLN);

7.

szkolenia (VAT 28 248,00 PLN);

8.

doradca technologiczny (VAT 20 737,70 PLN);

9.

promocja (VAT 12 945,82 PLN).

Powiat R. na mocy porozumienia z dnia 27 września 2007 r. realizuje wraz z Gminą i Miastem C., Gminą G. i Gminą L. projekt pn. "...".

Powiat jest Liderem projektu, zaś gminy są partnerami, złożony wniosek o dofinansowanie jest wnioskiem porozumienia jednostek samorządu terytorialnego.

W zakresie części wspólnej projektu, tzn. utworzenia platformy sprzętowej oraz doradcy technologicznego to Lider realizuje zadania i faktury wystawiane są na niego, a następnie partnerzy w formie dotacji po otrzymaniu wniosku o płatność od Lidera będą na rachunek bankowy Lidera przekazywać środki proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. Platforma sprzętowa będzie złożona z wdrożenia w każdej z jednostek systemu elektronicznego obiegu dokumentów (program) łącznie z wymaganymi w tym zakresie licencjami, opieką 3-letnią przy obsłudze i wdrażaniu systemu, szkoleniami, którymi zostaną objęci użytkownicy, liderzy i administratorzy. Ponadto system elektronicznego obiegu dokumentów zostanie zintegrowany z BIP poszczególnych urzędów partycypujących w projekcie.

Każdy z partnerów projektu pokrywa wkład własny proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. W ramach części wspólnej zostanie nabyty zarówno towar jak i usługi. Zgodnie z porozumieniem oraz dokumentacją aplikacyjną został określony podział towarów i usług przypadających na poszczególnych partnerów projektu, dlatego też produkty będą bezpośrednio trafiały do gmin, wszelkie protokoły odbioru będą wystawiane na Lidera i zatwierdzane ze strony Lidera poprzez wyłonionego dla całego projektu doradcę technologicznego.

Właścicielem ewentualnych środków trwałych w części wspólnej będzie Lider projektu, który na mocy dodatkowego porozumienia w formie użyczenia przekaże gminom nabyty sprzęt/oprogramowanie i gminy będą zobowiązane do zapewnienia trwałości projektu przez okres 5 lat po zakończeniu projektu. Oznacza to, że każdy partner zobowiązany jest do utrzymywania platformy po zakończeniu projektu, w związku z czym w przypadku zaistnienia konieczności dokonania napraw lub aktualizacji wymagających poniesienia dodatkowych środków finansowych każdy z partnerów projektu ponosi je w wysokości przypadającej na jego część, którą dany partner wykorzystuje.

Cześć z zadań wspólnego projektu będzie realizowana przez poszczególnych partnerów samodzielnie (przeprowadzenie procedur wynikających ze stosowania ustawy - Prawo Zamówień Publicznych, odbiór usług i towarów), tak więc faktury będą wystawiane na poszczególnych partnerów projektu (dla następujących zadań: promocja projektu, dostosowanie pomieszczeń serwerownii, modernizacja sieci LAN, wyposażenie serwerownii, konfiguracja urządzeń, polityka bezpieczeństwa, oprogramowanie dziedzinowe, szkolenia certyfikowane i Administratora Bezpieczeństwa Informacji), wtedy też zadaniem Lidera będzie kierowanie jednego całościowego wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.

Elementy projektu realizowane samodzielnie przez poszczególnych partnerów projektu dla Gminy G. są elementem realizowanych zadań własnych gminy (zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym) i projekt służy zwiększeniu jakości wykonywanych zadań własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 29 listopada 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 29 listopada 2010 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako Partner uczestniczy we wspólnym projekcie pn. "..." współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Bezpośrednim beneficjentem projektu, finansującym inwestycję jest Powiat wraz z trzema partnerskimi gminami - L., G. i C.

Bezpośrednim celem projektu jest udostępnienie usług świadczonych drogą elektroniczną przez JST oraz ich jednostki zależne interesantom, przedsiębiorcom oraz lokalnym społecznościom na poziomie Powiatu poprzez bezpieczną platformę elektroniczną, wspomagającą zarządzanie poszczególnymi urzędami, jednostkami organizacyjnymi oraz Starostwem Powiatowym.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie czynności świadczone drogą elektroniczną nie będą generowały przychodu.

Część projektu realizowana będzie wspólnie, natomiast część przez każdego z partnerów osobno. W zakresie części wspólnej projektu tzn. utworzenia platformy sprzętowej oraz doradcy technologicznego to Lider realizuje zadania i faktury wystawiane są na niego.

Elementy projektu realizowane samodzielnie przez Gminę są elementem realizowanych zadań własnych. Faktury za ww. elementy będą wystawione na Gminę G.

Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji części wspólnej projektu jest Lider projektu (Powiat R.), będący w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnym od Gminy podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących części wspólnej projektu, bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do części projektu realizowanej przez Wnioskodawcę samodzielnie, należy zauważyć, iż nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak sam wskazał Wnioskodawca, produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl