IBPP4/443-1549/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1549/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. organu 30 listopada 2009 r.), uzupełniony pismami z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.) oraz z dnia 23 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub całości w związku z realizacją projektu pod nazwą "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub całości w związku z realizacją projektu pod nazwą "Infrastruktura służąca przedsiębiorcom, teren byłej kopalni w ramach projektu kluczowego dla województwa Gospodarcza Brama Etap I - uruchomienie Strefy Gospodarczej". Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 16 lutego 2010 r. oraz z dnia 23 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto jest w trakcie realizacji projektu pn. "..." w ramach Działania 1.1.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013: Infrastruktura rozwoju gospodarczego. Głównym celem niniejszego projektu jest uzbrojenie w infrastrukturę 12,37 ha niezagospodarowanego terenu poprzemysłowego, zlokalizowanego w ścisłym centrum Miasta. Uzbrojenie terenu pozwoli na uzyskanie gotowych do zagospodarowania i atrakcyjnych gospodarczo terenów inwestycyjnych o cenotwórczym przeznaczeniu usługowym.

W ramach projektu zostanie wykonana infrastruktura służąca przedsiębiorcom na obszarze po byłej Kopalni, tj.:

* odcinek o długości 1,094 km dwukierunkowej ulicy wraz z rondem o średnicy 40 m i łącznicą, oraz z korektą istniejącego układu drogowego w celu zapewnienia prawidłowej komunikacji poprzemysłowego terenu inwestycyjnego,

* droga klasy L o długości ok. 0,496 km wraz z oświetleniem, odwodnieniem do kolektora deszczowego,

* kolektor kanalizacji sanitarnej,

* wodociąg.

Powyższa infrastruktura została poprowadzona w pasie drogowym.

Łączna długość wybudowanych dróg gminnych wyniesie 1,590 km Długość wybudowanej sieci sanitarnej (łącznie z przyłączami) wyniesie w sumie 0,311 km

Projekt ma dwa zasadnicze etapy realizacji:

* Etap I to budowa ul....,

* Etap II to budowa ul.....

Źródła finansowania:

* 65,91% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego,

* 34,09% Budżet Miasta.

Koszty kwalifikowane projektu:

* dokumentacja projektowa,

* raport OOŚ,

* studium wykonalności,

* roboty budowlane,

* promocja projektu.

W ramach projektu podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowalny zgodnie z wytycznymi programu.

Projekt jest realizowany jako zadanie własne powiatu (Etap II - ul....) zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz zadanie własne gminy (Etap I - ul....) zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 16 lutego 2010 r. teren byłej kopalni w ramach projektu kluczowego dla województwa "Infrastruktura służąca przedsiębiorcom, teren byłej kopalni w ramach projektu kluczowego dla województwa Gospodarcza Brama Etap I - uruchomienie Strefy Gospodarczej" część inwestycji (wodociąg i kanalizacja) zostanie nieodpłatnie przekazana w użyczenie operatorowi sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. Natomiast droga wraz z kanalizacją deszczową i teletechniczną zostanie przekazana jednostce budżetowej Miejskiemu Zarządowi Dróg i Mostów utworzonej na mocy uchwały Rady Miejskiej z dnia 22 grudnia 2005 r.

W związku z nieodpłatnym przekazaniem zrealizowanej inwestycji Wnioskodawca ma do czynienia z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Ponadto w piśmie z dnia 23 lutego 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy projekt nie obejmuje swoim zakresem realizacji przyłączy, a informację o realizacji przyłączy we wniosku podano omyłkowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "Infrastruktura służąca przedsiębiorcom, teren byłej kopalni w ramach projektu kluczowego dla województwa Gospodarcza Brama Etap I - uruchomienie Strefy Gospodarczej" Miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT w części lub całości nie prowadząc działalności gospodarczej i nie uzyskując przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją zadania, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskując przychodów w tym zakresie, w związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania nie powodują opodatkowania podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

Urząd Miasta nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w gminie.

Urząd Miejski w Jaworznie i Miasto Jaworzno posiada jeden numer identyfikacji podatkowej i składa jedno rozliczenie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto jak wynika z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy (Miasta) działa w imieniu Gminy (Miasta) i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Artykuł 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) stwierdza że, zbio

rowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.

Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy, na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy, przyłącze kanalizacyjne to odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości gruntowej.

Artykuł 2 pkt 7 tej ustawy stanowi, że sieć to przewody wodociągowe lub kanalizacyjne wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którymi dostarczana jest woda lub którymi odprowadzane są ścieki, będące w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków) czyli tzw. sieci rozprowadzających.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Miasto realizuje projekt pn. "Infrastruktura służąca przedsiębiorcom, teren byłej kopalni w ramach projektu kluczowego dla województwa Gospodarcza Brama Etap I - uruchomienie Strefy Gospodarczej" w ramach Działania 1.1.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013: Infrastruktura rozwoju gospodarczego.

Głównym celem projektu jest uzbrojenie w infrastrukturę 12,37 ha niezagospodarowanego terenu poprzemysłowego, zlokalizowanego w ścisłym centrum Miasta.

Uzbrojenie terenu pozwoli na uzyskanie gotowych do zagospodarowania i atrakcyjnych gospodarczo terenów inwestycyjnych o cenotwórczym przeznaczeniu usługowym.

W ramach projektu zostanie wykonana infrastruktura służąca przedsiębiorcom na obszarze po byłej Kopalni, tj.:

* odcinek o długości 1,094 km dwukierunkowej ulicy wraz z rondem o średnicy 40 m i łącznicą, oraz z korektą istniejącego układu drogowego w celu zapewnienia prawidłowej komunikacji poprzemysłowego terenu inwestycyjnego,

* droga klasy L o długości ok. 0,496 km wraz z oświetleniem, odwodnieniem do kolektora deszczowego,

* kolektor kanalizacji sanitarnej,

* wodociąg.

Powyższa infrastruktura została poprowadzona w pasie drogowym.

Łączna długość wybudowanych dróg gminnych wyniesie 1,590 km Długość wybudowanej sieci sanitarnej wyniesie w sumie 0,311 km

Projekt ma dwa zasadnicze etapy realizacji:

* Etap I to budowa ul....,

* Etap II to budowa ul.....

Projekt jest realizowany jako zadanie własne powiatu (Etap II - ul....) zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz zadanie własne gminy (Etap I - ul....) zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca realizując projekt nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskując przychodów w tym zakresie, w związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania nie powodują opodatkowania podatkiem VAT dla Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał, że nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w gminie.

Ponadto jak wynika z treści wniosku część inwestycji (wodociąg i kanalizacja) zostanie nieodpłatnie przekazana w użyczenie operatorowi sieci wodociągowo kanalizacyjnej, Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. Natomiast droga wraz z kanalizacją deszczową i teletechniczną zostanie przekazana jednostce budżetowej Miejskiemu Zarządowi Dróg i Mostów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie efektów zrealizowanej inwestycji) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług.

Zatem nieodpłatne przekazanie majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie do użytkowania mienia powstałego w efekcie inwestycji będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją zadania, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystywania powstałego mienia do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl