IBPP4/443-1546/09/JP - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowy skrzydła dydaktycznego budynku politechniki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1546/09/JP Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowy skrzydła dydaktycznego budynku politechniki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "Budowa ..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "Budowa ...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 projektu pn. "Budowa ...".

Okres realizacji projektu to: luty 2010 r. - czerwiec 2010 r.

Projekt obejmuje budowę skrzydła dydaktycznego Wydziału Politechniki.

W wyniku realizacji projektu powstanie nowoczesny budynek dydaktyczny dla potrzeb Wydziału Politechniki wraz z wyposażeniem sal dydaktycznych. Nowopowstała infrastruktura będzie służyć do celów dydaktycznych oraz naukowo-badawczych na rzecz dydaktyki.

Beneficjentami będą studenci oraz nauczyciele akademiccy, dydaktycy i naukowcy Politechniki.

Budynkiem na cele dydaktyczne i badawcze administrować i zarządzać będzie Politechnika. Beneficjenci będą korzystać z efektów nieodpłatnie.

W wyniku realizacji inwestycji powstanie nowoczesny budynek wraz z wyposażeniem sal dydaktycznych, powierzchnia wybudowanych obiektów dydaktycznych ok. 3.800 m2, liczba wybudowanych obiektów dydaktycznych - 1, liczba sal audytoryjnych - 4, liczba sal dydaktycznych laboratoryjnych - 25, powierzchnia pomieszczeń administracyjnych katedralnych - 325m2, kubatura obiektu ok. 13.600 m3, liczba nowych stanowisk komputerowych - 30.

Wnioskodawca planuje zakupić wyposażenie sal dydaktycznych, tj. pomoce naukowe, sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie. Wnioskodawca planuje także dokonać zakupu środków trwałych, robót budowlanych jak również będzie ponosić koszty wynagrodzeń za nadzory inwestorskie.

Realizowany projekt zakłada, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach tego projektu takich jak m.in. dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektu na inne cele opodatkowane VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów do projektu pn. "Budowa ..." bądź otrzymać jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów do projektu pn. "Budowa ..." ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 projektu pn. "Budowa ...".

Okres realizacji projektu to: luty 2010 r. - czerwiec 2010 r.

Projekt obejmuje budowę skrzydła dydaktycznego Wydziału Politechniki.

W wyniku realizacji projektu powstanie nowoczesny budynek dydaktyczny dla potrzeb wydziału Politechniki wraz z wyposażeniem sal dydaktycznych. Wnioskodawca planuje zakupić wyposażenie sal dydaktycznych, tj. pomoce naukowe, sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie. Wnioskodawca planuje także dokonać zakupu środków trwałych, robót budowlanych jak również będzie ponosić koszty wynagrodzeń za nadzory inwestorskie. Nowopowstała infrastruktura będzie służyć do celów dydaktycznych oraz naukowo-badawczych na rzecz dydaktyki.

Beneficjentami będą studenci oraz nauczyciele akademiccy, dydaktycy i naukowcy Politechniki.

Beneficjenci będą korzystać z efektów nieodpłatnie.

Realizowany projekt zakłada, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach tego projektu takich jak m.in. dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektu na inne cele opodatkowane VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż projekt nie będzie generował dla Wnioskodawcy żadnych obrotów, których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że beneficjenci będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie a ponadto, że realizowany projekt zakłada, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach tego projektu takich jak m.in. dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektu na inne cele opodatkowane VAT.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Budowa ...". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia czynności opodatkowanych VAT. Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl