IBPP4/443-1544/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1544/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2010 r. (data wpływu 19 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) oraz pismem z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 15 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku naliczonego związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku naliczonego związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r) oraz pismem z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 15 grudnia 2010 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1544/10/AZ z dnia 12 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zawarła w dniu 10 listopada 2010 r. umowę z Województwem o dofinansowanie projektu pn. "XXX". Z uwagi na fakt, że projekt jest realizowany w ramach procedury pozakonkursowej (tzw. Program Rozwoju Subregionu - PRS) i środki unijne na jego realizację zostały zabezpieczone w PRS, Miasto rozpoczęło realizację rzeczową projektu - jeszcze przed podpisaniem umowy - w kwietniu br. Zakończenie rzeczowe projektu przewidziane jest na koniec grudnia 2010 r.

Przedmiotem projektu jest adaptacja historycznego budynku (dawnego ratusza), położonego w Y na potrzeby Centrum Inicjatyw Społecznych (CIS). Projekt przewiduje wykonanie szeregu prac remontowych, modernizacyjnych i adaptacyjnych, w tym m.in.: przebudowę ścianek działowych i ścian konstrukcyjnych, wymianę schodów, stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę podłóg, malowanie ścian, przebudowę instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, gazowej i CO. Zagospodarowane zostanie również najbliższe otoczenie budynku. Obiekt, po zrealizowaniu projektu, będzie pełnił funkcje: edukacyjną, społeczną i kulturalną. Centrum Inicjatyw Społecznych dysponować będzie salami terapeutycznymi, szkoleniowymi i wielofunkcyjnymi, a także pomieszczeniami dla potrzeb organizacji pozarządowych. Podstawowym celem powstania Centrum jest budowa spójnego systemu pomocy wykluczonym grupom, pomocy autentycznej, nastawionej na zmianę postaw, podniesienie kwalifikacji, usamodzielnienie, pomocy prowadzącej w konsekwencji do wtórnej socjalizacji, odzyskiwania dla społeczeństwa jednostek, rodzin i całych grup środowiskowych. Centrum funkcjonować będzie jako referat Wydziału Zdrowia, Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego, a więc środki na jego funkcjonowanie zostaną zabezpieczone w budżecie miasta.

Wszystkie świadczone usługi w ramach realizowanego projektu, adresowane do mieszkańców, będą udzielane bezpłatnie i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W wyniku wykorzystania mienia zakupionego w ramach Projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów. Realizacja Projektu odbywać się będzie w ramach realizacji zadań publicznych, które Gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Realizacja projektu nie będzie wykraczać poza zadania własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 pkt 6, 8, 9, 19 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 1990 Nr 16, poz. 95).

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 22 listopada 2010 r.):

Czy Gmina będąc podatnikiem podatku VAT jako beneficjent środków pomocowych z Unii Europejskiej, otrzymanych na realizację projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Poddziałania 6.2.1 Rewitalizacja "duże miasta" p.n. "XXX", ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku naliczonego od nabycia finansowego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach realizowanego projektu z Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 22 listopada 2010 r. oraz doprecyzowanym w piśmie z dnia 7 grudnia 2010 r.), nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani do ubiegania się o zwrot podatku, wynikającego z faktur dokumentujących różne nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu pod nazwą "XXX".

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z obowiązującym § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) wśród zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym wymienia:

* pracę socjalną (art. 17, ust. 1, pkt 10),

* tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną (art. 17, ust. 1, pkt 13) oraz

* podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizację programów osłonowych (art. 17, ust. 2, pkt 4)

Zadania publiczne są wykonywane na podstawie i w granicach prawa przez podmioty sprawujące władzę publiczną w tym w istotnej części przez samorząd terytorialny, wykonujący te zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych. Wśród zadań publicznych wyróżnia się zadania służące "zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej".

Zatem, w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu pn. "XXX", służą wykonywaniu zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami i będą wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Gminę oraz nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina realizuje projekt. Przedmiotem projektu jest adaptacja historycznego budynku (dawnego ratusza), na potrzeby Centrum Inicjatyw Społecznych (CIS). Projekt przewiduje wykonanie szeregu prac remontowych, modernizacyjnych i adaptacyjnych. Obiekt po zrealizowaniu projektu, będzie pełnił funkcje: edukacyjną, społeczną i kulturalną. Centrum funkcjonować będzie jako referat Wydziału Zdrowia, Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego, a więc środki na jego funkcjonowanie zostaną zabezpieczone w budżecie miasta.

Wszystkie świadczone usługi w ramach realizowanego projektu, adresowane do mieszkańców, będą udzielane bezpłatnie i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W wyniku wykorzystania mienia zakupionego w ramach Projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów.

Zatem w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż wszystkie świadczone usługi w ramach realizowanego projektu, adresowane do mieszkańców, będą udzielane bezpłatnie i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące do 31 grudnia 2010 r., uregulowania 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Należy zauważyć, iż powyższe unormowania zostały powtórzone w tym samym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dz. U. Nr 246, poz. 1649) - § 8 ust. 3 i 4 oraz § 22 ust. 1 i 2.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu tj. wyremontowany obiekt nie będzie przez Gminę wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę wyremontowanego obiektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl