IBPP4/443-154/10/KG - Prawo do odliczenia przez ośrodek szkolno-wychowawczy kwoty podatku VAT naliczonej w związku z adaptacją obiektów na działalność.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-154/10/KG Prawo do odliczenia przez ośrodek szkolno-wychowawczy kwoty podatku VAT naliczonej w związku z adaptacją obiektów na działalność.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 11 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Adaptacja obiektów - II etap" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Adaptacja obiektów - II etap". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 11 lutego 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową prowadzoną przez Powiat N. Ośrodek wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu w ramach swojej działalności statutowej. Powiat N. wystąpił z wnioskiem o wsparcie ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na lata 2009-2011 w ramach działania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - 6.2. Zagospodarowanie terenów zdegradowanych na projekt pn. "Adaptacja obiektów - II etap", uwzględniając w budżecie tego projektu jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT.

Zadanie to zakłada w szczególności adaptację przejętych obiektów koszarowych i placu na działalność Ośrodka, remont i zabezpieczenie już użytkowanych przed dalszą degradacją, ochronę i poprawę stanu technicznego budynków szkolnych.

Przedmiotowy zakres projektu dotyczy w szczególności przeprowadzenia robót inwestycyjnych polegających na:

*

dokończeniu adaptacji budynku głównego, a w tym: wymiana i ocieplenie pokrycia dachu, adaptacja III piętra na pracownie plastyki, techniki, muzyki, informatyki, bibliotekę, harcówkę wraz z zapleczem sanitarnym,

*

remont sali gimnastycznej, a w tym: ocieplenie dachu i ścian w tym zamurowanie części przeszkleń, wymiana pokrycia dachu, wymiana wszystkich instalacji: elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, wentylacji, ogrzewania, przebudowa części socjalnej, renowacja podłogi sali,

*

niwelacja i przebudowa placu apelowego, a w tym: niwelacja terenu połączona ze zdjęciem warstwy asfaltu i koniecznym tarasowaniem pochyłości terenu, wykonanie parkingu, ogrodu szkolnego, placu zabaw dla dzieci, wykonanie drogi wewnętrznej i chodników.

Ww. inwestycja jest wykonywana w ramach zadań statutowych nałożonych przez organ prowadzący. Ośrodek otrzymał środki na inwestycję z Powiatu N., aktualnie Powiat stara się o refundację ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Faktury dotyczące wykonania umowy są wystawiane na Ośrodek.

Budynki szkolne są własnością Powiatu i zostały przekazane w trwały zarząd Ośrodkowi, którego przedmiotem działalności jest świadczenie usług edukacyjnych, przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania VAT.

W związku z ww. inwestycją Ośrodek nie będzie prowadzić żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku.

Dofinansowanie ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na lata 2009-2011 w ramach realizacji ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług, i jest on uznany za koszt kwalifikowany. Mając na uwadze powyższe Ośrodek w N. stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług nie może zostać odliczony przez Ośrodek i będzie stanowił koszt kwalifikowany inwestycji.

Przebudowane budynki związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 80).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 lutego 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 5 lutego 2010 r.), nie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiat N. wystąpił z wnioskiem o wsparcie ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na lata 2009-2011 w ramach działania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - 6.2. Zagospodarowanie terenów zdegradowanych na projekt pn. "Adaptacja obiektów - II etap".

Zadanie to zakłada w szczególności adaptację przejętych obiektów koszarowych i placu na działalność Ośrodka, remont i zabezpieczenie już użytkowanych przed dalszą degradacją, ochronę i poprawę stanu technicznego budynków szkolnych.

Faktury dotyczące wykonania umowy są wystawiane na Ośrodek.

W związku z ww. inwestycją Ośrodek nie będzie prowadzić żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku.

Przebudowane budynki związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług w zakresie edukacji - przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto nabywane towary nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Adaptacja obiektów - II etap".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania powstałego w efekcie projektu mienia do czynności generujących podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl