IBPP4/443-1529/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1529/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT oraz wpływu przeniesienia kosztów poprzez refakturowanie na rzecz kooperantów na prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT oraz wpływu przeniesienia kosztów poprzez refakturowanie na rzecz kooperantów na prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Jako Stowarzyszenie Wnioskodawca jest wpisany w KRS w dziale stowarzyszeń oraz w dziale przedsiębiorstw. Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez realizację projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, które nakierowane są na zmniejszenie bezrobocia, rozwój gospodarczy w tym rozwój przedsiębiorczości, natomiast działalność gospodarcza prowadzona jest w formie agencji reklamowej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 8 marca 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę z X (jako Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia) o dofinansowanie w ramach działania 5.1 Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym Osi Priorytetowej 5 Dyfuzja Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W wyniku realizacji umowy Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie ze środków publicznych na realizację projektu pod nazwą "XXX" zwanej dalej Projektem. W ramach otrzymanego dofinansowania, zgodnie z podpisaną umową o udzielenie wsparcia w ramach działania 5.1 zostaną zakupione maszyny i urządzenia, hala produkcyjna dokumentacja oraz sfinansowane zostaną koszty związane z prowadzeniem Projektu m.in. zakup materiałów biurowych, koszty telefonów itp.

Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało wpływu na cenę sprzedaży produktów i usług Stowarzyszenia, gdyż takowa sprzedaż w zakresie objętym projektem nie wystąpi. Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności utworzonej grupy przedsiębiorstw kooperacyjnych składającej się z podmiotów gospodarczych, które w ramach pomocy de minimis będą korzystać z zakupionych środków trwałych (maszyn, urządzeń, hali produkcyjnej i innych). Zgodnie z Projektem Wnioskodawca ma zapewnić równy dostęp wszystkim podmiotom funkcjonującym w ramach grupy kooperacyjnej do usług, szkoleń, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych i wyposażenia powstałego lub nabytego w ramach Projektu. Jednocześnie działania te nie będą nakierowane na osiąganie zysku.

Stowarzyszenie nie będzie użytkowało pozyskanego wyposażenia do celów własnych, ani nie będzie świadczyć usług produkcyjnych lub sprzedaży wykorzystując pozyskane wyposażenie.

Przewiduje się, że w ramach Projektu, członkom powiązania kooperacyjnego pozyskane zasoby techniczne i dokumentacyjne będą udostępniane nieodpłatnie w ramach pomocy de minimis, za wyjątkiem obowiązku pokrywania kosztów np. mediów, obsługi technicznej, księgowej, administracyjnej, nadzoru i ochrony, ubezpieczeń obiektu, podatków od nieruchomości, kosztów serwisu, remontów i innych, które będą niezbędne do utrzymania wymaganej trwałości Projektu, a które nie są przedmiotem dofinansowania i których Stowarzyszenie jako wyłącznie koordynator, niepartycypujący w zyskach i produkcji oraz nie osiągający przychodów z tego tytułu, z oczywistych powodów nie może ponosić.

Należy zaznaczyć, że w okresie realizacji Projektu (2 lata) członkowie nie będą obciążani niektórymi kosztami (np. dostępu do Internetu, ochrony obiektu, obsługi księgowej, obsługi technicznej i administracyjnej itp.), gdyż są one w tym okresie dofinansowane przez PARP.

W celu utrzymania zakładanej, niezbędnej trwałości Projektu Wnioskodawca planuje utworzyć wydzielony fundusz remontowy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów remontów i materiałów eksploatacyjnych do maszyn i urządzeń (np. wymiana olejów, konserwacja, serwis itp.), który składałby się z wpłat dokonywanych przez kooperantów w zależności od stopnia ich zaangażowania przy korzystaniu z ww. parku maszynowego. Opłaty te będą przeznaczane (tylko i wyłącznie) na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem maszyn i urządzeń na odpowiednim poziomie zdolności produkcyjnych i zapewniających wymaganą trwałość Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytanie dotyczące stanu faktycznego:

1.

Czy Stowarzyszenia ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych na cele związane z realizacją projektu pn. "XXX".

Pytanie dotyczące stanu przyszłego:

1.

Czy przeniesienie kosztów ponoszonych przez Stowarzyszenie, a dotyczących bieżącej obsługi maszyn i hali produkcyjnej (m.in. koszty eksploatacyjne, koszty mediów) w ramach realizacji Projektu "XXX" poprzez ich refakturowanie (zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku VAT) na rzecz kooperantów wpłynie na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów (hala produkcyjna, maszyny i urządzenia) dokonanych dla celów realizacji Projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.

Stanowisko dotyczące stanu faktycznego:

Artykuł 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania w przypadku zakupu towarów i usług dokonywanych na potrzeby realizacji Projektu i w związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu pn. "XXX" ponieważ czynności realizowane w ramach Projektu nie służą działalności opodatkowanej i pozostają bez związku z pozostałą (opodatkowaną) działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

2.

Stanowisko dotyczące stanu przyszłego:

Refakturowanie kosztów ponoszonych przez Stowarzyszenie dotyczących bieżącej obsługi maszyn i hali produkcyjnej w ramach realizacji Projektu "XXX" na rzecz kooperantów nie wpłynie na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych dla celów realizacji Projektu - Stowarzyszenie takiego prawa nadal nie będzie miało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z powołanym przepisem odliczenie podatku VAT przysługuje - co do zasady - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych.

Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Podstawowym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, prawo do odliczenia uzależnione jest również od otrzymania przez podatnika faktury VAT odzwierciedlającej rzeczywisty przebieg zdarzenia gospodarczego. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z X (jako Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia) o dofinansowanie w ramach działania 5.1 Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym Osi Priorytetowej 5 Dyfuzja Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W wyniku realizacji umowy Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie ze środków publicznych na realizację projektu pod nazwą "XXX" zwanej dalej Projektem. W ramach otrzymanego dofinansowania, zgodnie z podpisaną umową o udzielenie wsparcia w ramach działania 5.1 zostaną zakupione maszyny i urządzenia, hala produkcyjna dokumentacja oraz sfinansowane zostaną koszty związane z prowadzeniem Projektu m.in. zakup materiałów biurowych, koszty telefonów itp.

Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało wpływu na cenę sprzedaży produktów i usług Stowarzyszenia, gdyż takowa sprzedaż w zakresie objętym projektem nie wystąpi. Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności utworzonej grupy przedsiębiorstw kooperacyjnych składającej się z podmiotów gospodarczych, które w ramach pomocy de minimis będą korzystać z zakupionych środków trwałych (maszyn, urządzeń, hali produkcyjnej i innych). Zgodnie z Projektem Wnioskodawca ma zapewnić równy dostęp wszystkim podmiotom funkcjonującym w ramach grupy kooperacyjnej do usług, szkoleń, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych i wyposażenia powstałego lub nabytego w ramach Projektu. Jednocześnie działania te nie będą nakierowane na osiąganie zysku.

Stowarzyszenie nie będzie użytkowało pozyskanego wyposażenia do celów własnych, ani nie będzie świadczyć usług produkcyjnych lub sprzedaży wykorzystując pozyskane wyposażenie.

Przewiduje się, że w ramach Projektu, członkom powiązania kooperacyjnego pozyskane zasoby techniczne i dokumentacyjne będą udostępniane nieodpłatnie w ramach pomocy de minimis, za wyjątkiem obowiązku pokrywania kosztów np. mediów, obsługi technicznej, księgowej, administracyjnej, nadzoru i ochrony, ubezpieczeń obiektu, podatków od nieruchomości, kosztów serwisu, remontów i innych, które będą niezbędne do utrzymania wymaganej trwałości Projektu, a które nie są przedmiotem dofinansowania i których Stowarzyszenie jako wyłącznie koordynator, niepartycypujący w zyskach i produkcji oraz nie osiągający przychodów z tego tytułu, z oczywistych powodów nie może ponosić.

W okresie realizacji Projektu (2 lata) członkowie nie będą obciążani niektórymi kosztami (np. dostępu do Internetu, ochrony obiektu, obsługi księgowej, obsługi technicznej i administracyjnej itp.), gdyż są one w tym okresie dofinansowane przez X.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnośnie prawa odliczenia podatku VAT budzi fakt, czy przeniesienie kosztów ponoszonych przez Stowarzyszenie, a dotyczących bieżącej obsługi maszyn i hali produkcyjnej (m.in. koszty eksploatacyjne, koszty mediów) w ramach realizacji Projektu poprzez ich refakturowanie (zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku VAT) na rzecz kooperantów wpłynie na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów (hala produkcyjna, maszyny i urządzenia) dokonanych dla celów realizacji Projektu.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy, należy podkreślić, iż dla zaistnienia prawa do odliczenia jak już wskazano powyżej decydujące znaczenie ma związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a podstawą dla dokonania tego odliczenia jest faktura otrzymana przez podatnika, w której jest on wskazany jako odbiorca. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako wyłącznie koordynator, niepartycypujący w zyskach i produkcji oraz nieosiągający przychodów z tego tytułu będzie dokonywał przeniesienia ponoszonych kosztów, a dotyczących np. mediów, obsługi technicznej, księgowej, administracyjnej, nadzoru i ochrony, ubezpieczeń obiektu, podatków od nieruchomości, kosztów serwisu, remontów i innych, w ramach realizacji Projektu poprzez ich refakturowanie (zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku VAT) na rzecz kooperantów.

Pozostaje zatem do rozpatrzenia, czy dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy związane są z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego te usługi, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi wraz z wykazaniem podatku należnego. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla kooperantów celem przeniesienia na nich poniesionych kosztów. Wnioskodawca występuje bowiem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz kooperantów). Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę usługi zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem odsprzedaż tych usług jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Podkreślenia wymaga, iż Wnioskodawca wskazał, że ponoszone przez niego koszty np. mediów, obsługi technicznej, księgowej, administracyjnej, nadzoru i ochrony, ubezpieczeń obiektu, podatków od nieruchomości, kosztów serwisu, remontów i innych, będą niezbędne do utrzymania wymaganej trwałości Projektu. Wprawdzie Wnioskodawca nie będzie użytkował pozyskanego wyposażenia do celów własnych, ani nie będzie świadczyć usług produkcyjnych lub sprzedaży wykorzystując pozyskane wyposażenie, jednakże z tytułu przychodów z odsprzedaży usług Wnioskodawca będzie osiągał obroty opodatkowane podatkiem VAT.

Niewątpliwie ponoszone przez Wnioskodawcę koszty dotyczące bieżącej obsługi maszyn i hali produkcyjnej (m.in. koszty eksploatacyjne, koszty mediów) są niezbędne dla realizacji projektu i nierozerwalnie związane z utrzymaniem i eksploatacją hali produkcyjnej, maszyn, urządzeń. W ocenie tut. organu nie można tych wydatków traktować w oderwaniu od całokształtu realizowanego przez Wnioskodawcę projektu, w ramach którego dokonuje on zarówno nieodpłatnego udostępniania zasobów technicznych i dokumentacyjnych jak i refakturowania kosztów związanych z eksploatacją tych zasobów i obsługą projektu. Zatem wskazane przez Wnioskodawcę koszty mediów, obsługi technicznej, księgowej, administracyjnej, nadzoru i ochrony, ubezpieczeń obiektu, podatków od nieruchomości, kosztów serwisu, remontów będące przedmiotem odsprzedaży są zakupami związanymi z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i bezsprzecznie są zakupami dokonywanymi w ramach realizacji projektu. Nie można więc uznać, iż zakup hali, wyposażenia i maszyn nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem ww. koszty są ściśle z nimi związane.

Tym samym, w ramach realizacji projektu Wnioskodawca wykonuje czynności niedające prawa do odliczenia (nieodpłatne udostępnianie zasobów technicznych) oraz opodatkowane podatkiem VAT (odsprzedaż usług na rzecz kooperantów).

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez dostawców, w których Wnioskodawca jest wskazany jako nabywca usług, w części w jakiej zakupy te związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym refakturowanie kosztów ponoszonych przez Stowarzyszenie dotyczących bieżącej obsługi maszyn i hali produkcyjnej w ramach realizacji Projektu "Ekologiczne, pneumatyczne systemy napędowe w lotnictwie ultralekkim" na rzecz kooperantów wpłynie na prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych dla celów realizacji Projektu. W konsekwencji Wnioskodawca ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu pn. "Ekologiczne, pneumatyczne systemy napędowe w lotnictwie ultralekkim" ponieważ czynności realizowane w ramach Projektu służą w części czynnościom opodatkowanym.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl