IBPP4/443-1516/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1516/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w ramach realizacji inwestycji pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 17 listopada 2011 r.):

W bieżącym roku Miasto zgodnie z zawartą umową z Urzędem Marszałkowskim Województwa otrzyma dofinansowanie ze środków unijnych Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizowanego w ramach Priorytetu VI "Zrównoważony rozwój miast" Działanie 6.2. "Rewitalizacja obszarów zdegradowanych" Poddziałanie 6.2.1. "Rewitalizacja - duże miasta" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 dla projektu pn. "XXX". Przedmiotem projektu jest rewitalizacja kwartału miasta w rejonie Placu "...". w S. na którym utworzono Rynek miejski i obejmuje: budowę fontanny wyposażonej w chemiczno - fizyczny system oczyszczania wody, wykonanie oświetlenia terenu Placu, przebudowa i zabezpieczenie istniejącej kanalizacji teletechnicznej, przebudowa nawierzchni jezdni, placów, parkingów, chodników, montaż małej architektury, zagospodarowanie terenu (zieleń), opracowanie projektów technicznych oraz nadzór autorski i inwestorski. Inwestycja realizowana była w latach 2008-2010. W związku z powyższym Miasto na nabyte towary i usługi poniosło wydatki kwalifikowalne w łącznej wysokości 8 311 937,51 PLN. Na tę sumę zostały wystawione i zapłacone faktury, które są obciążone podatkiem VAT w wysokości 22%. Wymieniony projekt jest realizowany przez Miasto w ramach zadań statutowych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 oraz 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Rozpoczęcie inwestycji: 21 listopada 2008 r. Zakończenie rzeczowe inwestycji: 30 września 2010 r.

Pierwotnie w projekcie nie był planowany przychód, jednak po zakończeniu realizacji inwestycji podjęto decyzję o dzierżawieniu terenu na Rynku pod działalność gastronomiczną oraz gastronomiczno-rozrywkową. Według umów dzierżawy, które są zawarte na czas określony do maja 2013 r. przychód ten będzie wynosił 103 945,14 PLN

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Na terenie realizowanej inwestycji są dzierżawione tereny pod działalność gastronomiczną oraz gastronomiczno-rozrywkową. Wpływy z tej działalności są opodatkowane podatkiem VAT.

Efekty realizacji projektu będą częściowo związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 listopada 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pod nazwą "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 listopada 2011 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT w części w jakiej towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie uzupełniającym wniosek (data wpływu 29 listopada 2011 r.) Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego, przeformułował zadane pytanie, jak też wyraził własne stanowisko adekwatne do zadanego pytania. W konsekwencji tut. Organ przyjął, że pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w latach 2008-2010 realizował projekt pod nazwą "XXX".

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Na terenie realizowanej inwestycji są dzierżawione tereny pod działalność gastronomiczną oraz gastronomiczno-rozrywkową. Wpływy z tej działalności są opodatkowane podatkiem VAT.

Efekty realizacji projektu będą częściowo związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że odnośnie części poniesionych wydatków w związku z realizowanym projektem związek taki występuje. Efekty realizowanego projektu są częściowo związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem na terenie realizowanej inwestycji są dzierżawione tereny pod działalność gospodarczą oraz gastronomiczno-rozrywkową.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do części projektu zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi częściowo służą wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. "XXX", w części w jakiej istnieje związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem przychodów z tytułu dzierżawy terenu na Rynku pod działalność gastronomiczną i gastronomiczno-rozrywkową), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Należy zatem zaznaczyć, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl