IBPP4/443-1515/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1515/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z wydatkami w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie LGD" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z wydatkami w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie LGD". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Działalność Stowarzyszenia jest całkowicie nieodpłatna.

Stowarzyszenie działa na mocy:

* ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,

* rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW),

* statutu Lokalnej Grupy Działania.

W przyszłości Stowarzyszenie, będzie występowało o dofinansowanie ze środków krajowych publicznych i środków pochodzących z EFR na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013. Stowarzyszenie będzie realizowało działania w ramach 4.31 Funkcjonowanie LGD. W przyszłości będą to zadania polegające na zapewnieniu efektywnej pracy Stowarzyszenia, poprzez sprawnie funkcjonujące biuro, podejmowanie działań zmierzających do promowania informowania o obszarze objętym strategią rozwoju, podnoszenia kompetencji pracowników, członków zarządu i organów decyzyjnych, zaszczepianiu partnerstwa, wspieraniu i integrowaniu aktywności społeczności lokalnych na rzecz kreatywnego wykorzystania potencjału obszaru LGD, podtrzymania jego tradycji i unikatowości. W przyszłości będą pokrywane koszty utrzymania biura, zatrudniania pracowników, prowadzenia strony internetowej, wydawania materiałów promocyjnych, prowadzenia i obsługi szkoleń. Wnioskodawca zakupi niezbędny sprzęt - skaner, kserokopiarka itp. Stowarzyszenie pokryje koszty niezbędnych przejazdów, usług cateringowych i innych.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W efekcie projektu Stowarzyszenie będzie realizowało tzw. Lokalną Strategię Rozwoju Obszaru M., tzn. ogłaszało konkursy na pozyskiwanie dalszych środków przez beneficjentów, którymi mogą być stowarzyszenia, osoby fizyczne, mikroprzedsiębiorstwa, rolnicy, instytucje gminne itp.

Zadaniem Stowarzyszenia jest pomóc w pozyskaniu tych środków: za jego pośrednictwem będzie odbywało się składanie wniosków i ich pierwsza ocena pod względem zgodności z Lokalną Strategią Rozwoju.

Okres realizacji przyszłego projektu: od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przyszłości Stowarzyszenie realizując swoje zadania wynikające z kolejnych składanych wniosków ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy Stowarzyszenie ma prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ma prawa do ubiegania się o zwrot podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w przyszłości Wnioskodawca, będzie występował o dofinansowanie ze środków krajowych publicznych i środków pochodzących z EFR na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013. Stowarzyszenie będzie realizowało działania w ramach 4.31 Funkcjonowanie LGD. W przyszłości będą to zadania polegające na zapewnieniu efektywnej pracy Stowarzyszenia, poprzez sprawnie funkcjonujące biuro, podejmowanie działań zmierzających do promowania informowania o obszarze objętym strategią rozwoju, podnoszenia kompetencji pracowników, członków zarządu i organów decyzyjnych, zaszczepianiu partnerstwa, wspieraniu i integrowaniu aktywności społeczności lokalnych na rzecz kreatywnego wykorzystania potencjału obszaru LGD, podtrzymania jego tradycji i unikatowości. W przyszłości będą pokrywane koszty utrzymania biura, zatrudniania pracowników, prowadzenia strony internetowej, wydawania materiałów promocyjnych, prowadzenia i obsługi szkoleń. Wnioskodawca zakupi niezbędny sprzęt - skaner, kserokopiarka itp. Stowarzyszenie pokryje koszty niezbędnych przejazdów, usług cateringowych i innych.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W efekcie projektu Stowarzyszenie będzie realizowało tzw. Lokalną Strategię Rozwoju Obszaru M., tzn. ogłaszało konkursy na pozyskiwanie dalszych środków przez beneficjentów, którymi mogą być stowarzyszenia, osoby fizyczne, mikroprzedsiębiorstwa, rolnicy, instytucje gminne itp.

Zadaniem Stowarzyszenia jest pomóc w pozyskaniu tych środków: za jego pośrednictwem będzie odbywało się składanie wniosków i ich pierwsza ocena pod względem zgodności z Lokalną Strategią Rozwoju.

Działalność Stowarzyszenia jest całkowicie nieodpłatna.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie zatem miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie LGD". W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl